Studies of Leadership Education for Using NCS-Based Competency Curriculum

NCS 기반 역량 교육을 적용한 해군부사관과의 리더십 교육방안 연구 - 프로젝트와 프레젠테이션 교육을 중심으로 -

  • 유용태 (강원대학교 삼척캠퍼스 교양학부)
  • Received : 2016.09.29
  • Accepted : 2016.10.27
  • Published : 2016.10.30

Abstract

The goal of this paper is the presenting method that is based on the NCS-Based Competency Curriculum to use for teaching leadership education in petty officer area. The leadership education under NCS-Based Competency Curriculum is developing the overall usage of individual competency with varied knowledge and experience. The leadership education for potential petty officers is formed with four steps. At the first step, a check of personal competency. For the second step, designing a project format and setting a direction of the leadership curriculum. For the third step, a consolidation of theoretical and background knowledge through the project and presenting a training experience of problem analysis and resolution. For the fourth step, showing a result of the leadership education with another competency check. The leadership education under the NCS-Based Competency Curriculum is an essential way to develop leadership to the students who are participating petty officer education program at the college level. Finally, this research paper shows its research limitation and a way of hereafter research.

이 연구의 목적은 NCS 기반 역량 교육을 적용하여 해군부사관과에 적합한 리더십 교육방안을 고찰하는 것이다. NCS 기반 역량 교육을 적용한 리더십 교육은 지식과 경험을 통한 개별역량 통합적 활용을 키우는 것이다. 이에 따른 해군부사관과의 리더십 교육은 4단계로 구성된다. 구체적으로 보면, 첫째, 역량 진단. 둘째, 역량 진단을 통한 교육방향 설정과 프로젝트 구성. 셋째, 프로젝트를 통한 이론과 배경지식의 통합과 프레젠테이션을 통한 문제분석 및 해결방안의 의사소통 경험 제공. 넷째, 역량진단을 통한 학습 결과 제시이다. NCS 기반 역량 교육을 적용한 리더십 교육은 해군부사관과의 학생들이 프로젝트를 구성하고 프레젠테이션으로 발표함으로써 리더십 핵심역량을 향상시키는 방안이다. 마지막으로 이 연구의 한계와 향후 연구를 위한 제언을 하였다.

Keywords

References

  1. 유용태, "안보환경에 적합한 해군부사관과의 의사 소통 교육방안 연구", 융합보안, 제16권, 제3호, p. 50, 2016.
  2. 김수창, "민간 대학 부사관과의 리더십 교육 실태와 발전방안", 대전대 석사논문, 2008.
  3. 김수창, "전문대학 부사관과 리더십 교육의 현황과 발전방안", 한국위기관리, 9권, 3호, 2013.
  4. 김수창, '대학 부사관과 학생의 리더십', 진영사, 2014.
  5. 김병도, 김호용, 이영욱, '군, 부사관 그리고 리더십', 노드미디어, 2011.
  6. 윤혜경, "'핵심역량 교육'으로서 교양영어교육의 역할 : 경남대학교 사례를 중심으로", 교양교육연구, 제7권, 제6호, p. 434, 2013.
  7. 최병순, "핵심역량 기반 리더십 프로그램의 개발 및 운영방안 : 공군 영관장교 리더십 프로그램 개발 사례를 중심으로", 숙명리더십연구, 제7집, p. 192, 2008.
  8. 박민정, "대학교육의 기능과 역할 변화에 따른 대안적 교육과정 담론", 교육과정연구, 제26권, 제4 호, pp. 174-188, 2008.
  9. 김상옥, "NCS 기반 전문대학 전공과 군특기병과의 연계체계 교육과정 모형 개발", 경성대 박사논문, pp. 21-22, 2015.
  10. 손익준, "해군부사관의 리더십핵심역량 진단도구 개발 및 적용", 경남대 박사논문, p. 25-46, 2007.
  11. 이대겸, "해군 부사관의 리더십핵심역량 향상을 위한 코칭프로그램 개발", p. 41, 경성대 박사논문, 2016.
  12. 존 맥스웰 저, 홍성화 역, '리더십 불변의 법칙', 비즈니스북스, pp. 50-52, 2010.
  13. http://www.kcesa.re.kr/intro.do, 2016.09.15. 15:30.
  14. 마셜 골드스미스 외 저, 연호택, 박종호 역, '리더십바이블', 휘닉스, p. 209, 2011.
  15. 카츠마 카즈요 저, 이선미 역, '비즈니스 사고력', 쌤앤 파거스, pp. 85-90, 2009.
  16. 나가타 도요시 저, 정지영 역, '마음을 사로잡는 프레젠테이션기술', 스펙트럼북스, p. 26, 2011.