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An Individual Privacy Protection Design for Smart Tourism Service based on Location

위치 기반 스마트 관광 서비스를 위한 개인 프라이버시 보호 설계

  • Cho, Cook-Chin (Department of Tourism Management, Catholic Kwandong University) ;
  • Jeong, Eun-Hee (Department of Regional Economics, Kangwon National University)
  • Received : 2016.08.01
  • Accepted : 2016.08.24
  • Published : 2016.10.30

Abstract

This paper proposes the technique to protect the privacy of those who uses Smart Tourism Service based on location. The proposed privacy protection technique (1) generates a shared private key, OTK(One Time Key) without information exchanging Users with a Tourism Server and provides Users and a Tourism Server with message confidentiality by encrypting data with the key, (2) concatenates users' ID, login time(timestamp), and randomly-generated nonce, generates OTK by hashing with a hash function, encrypts users' location information and query by using the operation of OTK and XOR and provides Users and a Tourism Server with message confidentiality by sending the encrypted result. (3) protects a message replay attack by adding OTK and timestamp. Therefore, this paper not only provides data confidentiality and users' privacy protection but also guarantees the safety of location information and behavior pattern data.

본 논문에서는 위치기반 스마트 관광 서비스를 이용하는 사용자들의 개인 정보 중에서 위치정보를 보호하기 위한 기법을 제안한다. 제안하는 프라이버시 보호 기법은 첫째, 사용자와 관광 서버간에 정보 교환없이 OTK(One Time Key)인 공유 비밀키를 생성하고, 이 공유 비밀키로 데이터를 암호화하여 전달함으로써 사용자와 관광 서버 사이의 메시지 기밀성을 제공한다. 둘째, 사용자와 관광 서버는 사용자 ID, 로그인 시간(timestamp), 그리고 랜덤하게 생성된 난수를 연접하고 해시함수로 해싱하여 OTK를 생성하고, 이 OTK와 XOR 연산을 이용하여 사용자의 위치 정보와 질의어를 암호화하여 전송하므로 사용자와 관광 서버 사이의 메시지 기밀성을 제공한다. 셋째, OTK에 타임스탬프를 추가하여 메시지 재전송공격을 방지한다. 그 결과, 제안하는 개인 프라이버시 보호 기법은 데이터의 기밀성과 사용자의 프라이버시 보호를 제공할 뿐만 아니라 사용자의 위치정보와 행동 패턴 데이터의 안전성도 보장할 수 있다.

Keywords

References

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