DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of an Alternative Experiment for the Formation of Student's Conceptions about the Magnetic Fields of a Permanent Magnet by Cognitive Styles

초등학교 학생들의 자기장 개념 분석과 인지양식의 차이에 따른 대안실험의 효과

  • Oh, Kwang-Tek (JangJae Elementary School) ;
  • Youn, Suk Joo (Department of Physics Education & Education Research Institute, Gyeongsang National University)
  • 오광택 (장재초등학교) ;
  • 윤석주 (경상대학교 물리교육과 & 교육연구원)
  • Received : 2016.07.05
  • Accepted : 2016.10.14
  • Published : 2016.10.31

Abstract

We have examined the perceptions of 6th grade elementary school students' conceptions on the magnetic fields of a permanent magnet by cognitive style. Students' conceptions on the magnetic fields of permanent magnet after the iron powder experiment are grouped into four models; Partial Distribution Model (PDM), Pole Separation Model (PSM), Homogeneous Distribution Model (HDM), and Field Model (FM). After the experiment to observe the magnetic field of the permanent magnet with compass, the students' conceptions are grouped into three models; Pole Separation Model (PSM), Complex Homogeneous Distribution Model (CHDM), and Field Model (FM). And after the application of the alternative experimental method to observe the magnetic field with only one compass, students' conceptions on magnetic field has been enhanced in both field-dependent and general-cognitive groups of students.

초등학교 6학년 과학교과 영구자석 주위의 자기장에 대한 학습에서 나타나는 학생들의 자기장 개념 유형을 조사하였다. 그리고 학생들의 영구자석 주위의 자기장에 대한 오개념 개선을 위한 나침반을 사용하는 대안실험을 제안하였으며 학생들의 인지양식에 따른 효과를 비교하였다. 영구자석 주위에 철가루를 뿌려 관찰한 자기장에 대해 부분 분포 모형, 극 분리 모형, 균질 분포 모형, 장 모형의 4가지 개념 모형이 나타났으며, 영구자석과 나침반을 이용하여 자기장을 관찰한 실험에서는 철가루 실험에서 나타났던 자기장 모형들이 연속, 변형, 복잡화되었는데 극 분리 모형, 복합 균질 분포 모형, 장 모형의 3가지 자기장 개념 모형으로 나타났다. 대안실험을 통해서 올바른 자기장 개념의 형성 비율이 장의존적인 학생들에게 유의미하게 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. S. J. Youn and J. I. Lee, J. Korean Magn. Soc. 19, 74 (2009). https://doi.org/10.4283/JKMS.2009.19.2.074
  2. A. T. Borgers, C. Tecnico, and B. Horizonte, Int. J. Sci. Edu. 20, 361 (1998). https://doi.org/10.1080/0950069980200308
  3. E. S. Lee, N. K. Back, and J. H. Park, SAEMULLI 56, 171 (2007).
  4. Y. O. Oh, J. H. Park, and K. E. Park, SAEMULLI 58, 409 (2009).
  5. Ministry of Education & Science, 6th Grade elementary School Science Guide book for Teachers, Kumsung Publishing Co. Ltd., Seoul (2013) pp. 368-409.
  6. D. G. Hyun and S. W. Park, School Science J. 8, 62 (2014). https://doi.org/10.15737/ssj.8.1.201402.62
  7. S. W. Park and D. G. Hyun, New Phys.: Sae Mulli 64, 405 (2014). https://doi.org/10.3938/NPSM.64.405
  8. H. A. Witkin, C. A. Moore, D. R. Goodenough, and P. W. Cox, Riv. Edu. Res. 47, 1 (1967).
  9. M. Tennant, Psychology and adult learning. London: Routledge (1988).
  10. D. R. Goodenough, Psychological Bulletin. 83, 675 (1976). https://doi.org/10.1037/0033-2909.83.4.675
  11. H.-K. Wu and P. Shah, Sci. Edu. 88, 465 (2004). https://doi.org/10.1002/sce.10126
  12. S. K. Lee, J. Edu. Tec. 14, 69 (1998). https://doi.org/10.17232/KSET.14.2.69
  13. C. H. Lee and B. K. Hwang, J. Korea Soc. Meth. Ed. 40, 1 (2001).
  14. S. Messick, Educational Psychologist. 19, 59 (1984). https://doi.org/10.1080/00461528409529283
  15. T. H. Noh, S. J. Moon, J. H. Lee, H. J. Seo, and H. S. Kang, J. Korea Assoc. Sci. Edu. 29, 156 (2009).
  16. H. P. Chang, Ph. D. thesis, DongA University, Korea (1980).
  17. K. H. Choi and H. S. Chang, SAEMULLI 47, 207 (2003).
  18. S. G. Kwon and M. S. Shin, J. Korean Elementary Sci. Edu. 26, 440 (2007).
  19. L. C. McDermott, Physics by Inquiry Volume 1. Physics Education Group, 533 (1995).
  20. OpenStax College, College Physics. OpenStax College, 785 (2012).