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STA(Short-term Attractive) 정보의 인지특성에 따른 시각화 속성과 정보 표현

Attributes and Methods for Information Visualization according as Cognitive Features of STA(Short-term Attractive) Information

  • 한지애 (조선대학교 창의공학디자인융합학과)
  • 투고 : 2016.08.22
  • 심사 : 2016.09.29
  • 발행 : 2016.10.28

초록

본 연구의 목적은 '정보의 즉각적 인지가 가능하면서 미적 문화적 특수성을 내재'하고 있는 STA(Short-term Attractive) 정보의 인지적 특성을 파악하고 그에 맞는 시각화 속성과 표현 방법을 모색하는 것이다. 정보디자인과 인지심리학을 바탕으로 STA 정보의 인지적 특성을 도출하고, 정보의 노출빈도와 인지도 관계에 따른 정보 속성에 관한 선행연구를 토대로 STA 정보의 시각화 속성 네 가지를 도출하였다. 정보 인지적 측면에서 STA 정보의 주요 시각화 속성인 '이해 할만한(Understandable)', '간결성(Conciseness)'에 대한 주요 표현 방법으로 은유, 환유, Indexical Image와 Context의 활용, 수사학, 기억보조장치(Mnemonic Device)를 제안하였다. 정보의 감성적 지각 측면에서는 주요 시각화 속성인 '타당성(Relevance)', '가치 있는(Valuable)'에 대한 주요 표현 방법으로 익살, 패러디, 특수성, 친근감, 키치, 조형적 아름다움, 새로움을 제안하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 향후 표현 방법들과 정보 적용 환경에 따른 인지도 관계 분석을 진행하고자 한다.

This study aims to consider the display method of the STA information that holds aesthetic cultural distinctiveness with the capability of immediate recognition of information in the relationship between the exposed time and the degree of cognition. As an consideration on the display method of information in an efficient way according as 'information attributes', the purpose of this study is to identify the visualization attributes of the STA information and to seek out display methods accordingly. Based on the information design and cognitive psychology, the cognitive features of the STA information have been identified and four visualization attributes of the STA information have been found based on the preceding studies on the information attributes in line with the relationship between exposure frequency and the level of awareness. In terms of information recognition, a metaphor, metonymy, use of indexical image and context, rhetoric, and Mnemonic have been proposed as major display methods for 'Understandable' and 'Conciseness', which are the major visualization attributes of the STA information while humor, parody, distinctiveness, friendliness, kitsch, formative beauty and newness have been suggested as the major display methods of 'Relevance' and 'Valuable', which are the major visualization attributes from the perspective of sensitive perception of information. Based on the results of this study, I'm planning to come up with display methods and to proceed with analyzing the relationship of the degree of cognition in association with context.

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