Locational Characteristics of Performing Art Industries and the Linkages with the Local Economic Landscape

공연예술 산업의 입지 특성과 지역 경제경관의 연계성

  • Lee, Sooyoung (Department of Geography, Sungshin Women's University) ;
  • Lee, Keumsook (Department of Geography, Sungshin Women's University)
  • 이수영 (성신여자대학교 지리학과 대학원) ;
  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과)
  • Received : 2016.07.05
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of this study is to understand the locational characteristics of performing art industries and to investigate the linkages with local economy. For the purpose, we examine the spatial concentration of cultural and artistic resources in Korea first, and than focus on Seoul where the resources of performing art industries are concentrated to the utmost. To distinguish the distribution aspect and locational characteristics of performing art industries, we apply the Kernel density analysis and LISA (Local Indicator of Spatial Association) on the address data of performing art theater, gallery, and movie theater. In contrast to galleries and movie theaters. the spatial distribution pattern of performing art theaters reveals a unique local cluster centered on the Daehakro area. We confirm that the Daehakro area constitutes a performing art industry cluster in their dense distribution of various related activities making up the value chain of the performing art industry. Multiple regression analysis probes the related economic activities to explain the distribution of performing art theaters as well as the linkages with the local economic landscape.

본 연구의 목적은 공연예술 산업의 입지적 특성을 파악하고, 그들의 지역 경제와의 연계성을 분석하는 것이다. 이를 위하여 공연예술 산업이 가장 집중되어 있는 서울을 대상으로 소비자가 관련시설이 있는 장소를 방문해야 하는 소비의 유사성을 지닌 갤러리와 영화 상영관의 각 사업체의 주소자료를 이용하여 커널밀도분석과 공간적 자기상관성(Spatial Autocorrelation)분석을 실시한다. 특히 LISA(Local Indicator of Spatial Association)를 적용하여 국지적 핫스팟을 확인한다. 분석 결과 갤러리와 영화 상영관의 분산 분포와 달리 공연장은 대학로 일대를 중심으로 응집된 단일 핫스팟이 나타난다. 대학로 일대를 중심으로 하는 공연장 밀집지역에는 공연예술 산업의 가치사슬을 구성하는 다양한 활동들이 인근에 밀집분포하며 공연예술 산업의 클러스터를 형성하는 입지적 특성이 파악된다. 또한 다중회귀분석을 통하여 공연장의 분포를 설명하는 경제활동을 파악하여 지역 경제경관과의 연계성을 분석한다.

Keywords

References

  1. 구운모, 2005, "창조산업의 경제적 기여와 서울시의 정책적 함의," 서울도시연구 6(4), pp.101-120.
  2. 김유미.이금숙, 2001, "문화 산업의 입지적 특성 분석: 음반산업을 중심으로," 한국경제지리학회지 4(1), pp.37-60.
  3. 김의준.윤민경.이창근.최명섭, 2009, "창조산업의 도시 고용 효과 분석," 한국지역개발학회지 21(2), pp. 13-34.
  4. 권오혁.이수장, 2001, "문화산업의 특성과 문화산업지구 전략," 공간과 사회 15, pp.211-230.
  5. 나혜영, 2012, "문화콘텐츠산업의 공간분포와 입지요인 분석," 한국지역경제연구 10(1), pp.41-63.
  6. 문화체육관광부, 2015, 2015 예술인 실태조사.
  7. 문화체육관광부, 2013, 2013 공연예술 실태조사.
  8. 문화체육관광부, 2007년, 2012년, 2013년 콘텐츠산업백서 연차보고서.
  9. 박재운.김호범, 2011, "한국창조산업의 부가가치 구조와 부가가치유발효과 분석," 한국경제통상학회지 29(2), pp.153-185.
  10. 서울연구원 도시정보센터, 2013, 서울연구원NEWS(2013년 9월 2일자).
  11. 서울연구원, 2015, 서울시 문화자원 실태와 분포특성
  12. 신현준, 2016, "한남동의 창의계급들과 경합하는 장소들의 생산: 세 가지 길의 상이한 행위자들과 젠트리피케이션의 상이한 유형들," 한국경제지리학회지 19(1), pp.33-50.
  13. 유지연.이금숙, 2013, "패션제조업의 분포 특성과 직능간 연계성 분석," 한국경제지리학회지 16(1), pp. 1-16.
  14. 이경옥.이금숙, 2006, "문화경제의 발현과 확산의 공간적 특징: 북촌의 창의적 소매점을 중심으로," 한국경제지리학회지 9(1), pp.23-38.
  15. 이민수, 2014, 서울시 미술품 전시공간의 입지패턴에 대한 연구, 서울대학교 환경대학원 석사학위논문
  16. 이병민, 2005, "문화산업을 통한 지역경제의 발전전략과 정책과제," 지리학연구 39(3), pp.399-420.
  17. 이병민, 2010, "광역경제권하에서의 문화산업클러스터의 운용방향과 거버넌스 재편 전략," 문화경제연구 13(2), pp.96-125.
  18. 이병민, 2011, "창조적 문화중심도시 조성 전략과 문화정책 방향," 문화정책논총 25(1), pp.7-36.
  19. 이병민, 2012, "콘텐츠 생태계 중심 창조적 문화도시의 발전 방향," 인문콘텐츠 25, pp.9-38.
  20. 이병민, 2016, "문화자산을 토대로 한 도시재생과 지역발전: <서울동화축제> 사례를 중심으로," 한국경제지리학회지 19(1), pp.51-67.
  21. 이정훈, 2004, "중소도시 지역개발 수단으로서 제3의 문화전략: 관광과 문화산업의 사회.공간적 결합: 부천시를 사례로," 관광경영연구 22, pp.257-292.
  22. 이희연.황은정, 2008, "창조산업의 집적화와 가치사슬에 따른 분포특성: 서울을 사례로," 국토연구 58, pp.71-93.
  23. 임진욱, 2009, "대학로지역 공연장의 경제적 파급효과 분석," 문화예술경영학연구 2(1), pp.139-170.
  24. 장윤정.이승일, 2009, "서울의 창조산업 분포특성과 도시상업활력의 공간회귀분석," 대한국토도시계획학회지 국토계획 44(6), pp.51-64.
  25. 정선기, 2010, 창조집단 유인을 위한 대전의 문화 정책, 대전발전포럼, 2010 기획특집, pp.8-27.
  26. 주성재, 2006, "한국영화산업의 발전과 공간적 집적 특성: 새로운 부흥의 중심지로서 서울 강남지역의 등장?," 대한지리학회지 41(3), pp.245-266.
  27. 한국산업은행, 2014, "산업연관 분석을 통한 창조산업의 구조분석 및 경제 파급효과 추정," 산은조사월보 제 699호(2014.2).
  28. 채지민.이원호, 2014, "수도권 창조산업의 공간분포 패턴과 사회통합적 영향 분석," 한구경제지리학회지 17(4), pp.660-674.
  29. 최정수, 2006, "경북 문화산업의 혁신환경과 클러스터 구축방향," 한국지역지리학회지 12(3), pp.364-381.
  30. Amin, A. and Thrift, N., 2007, "Cultural-economy and cities," Progress in Human Geography 31(1), pp. 143-161. https://doi.org/10.1177/0309132507075361
  31. Anselin, L., 1995, "Local Indicators of Spatial Association-LISA," Geographical Analysis 27, pp.93-115.
  32. Barnes, T., 2001, "Retheorizing Economic Geography: From the quantitative revolution to the "cultural turn," Annals of Association of American Geographers 91(3), pp.546-565. https://doi.org/10.1111/0004-5608.00258
  33. Barnett, C., 1988, "The cultural turn: Fashion or progress in Human Geography?," Antipode 30 (4), pp.379-394. https://doi.org/10.1111/1467-8330.00085
  34. Boschama, R. A. and Fritsch, M., 2009, "Creative class and regional growth: empirical evidence from seven European countries," Economic Geography 85(4), pp.391-423. https://doi.org/10.1111/j.1944-8287.2009.01048.x
  35. Crain Communications, 2015, "Broadway's box offices say goodbye to record-setting 2014," Retrieved January 5, 2015.
  36. Davies, R. and Sigthorsson, G., 2013, Introducing The Creative Industries, London: SAGE.
  37. DCMS, 1998, Creative Industries Mapping Document, London: Department for Culture, Media and Sport.
  38. DiMaggio, P., 1987, "Nonprofit Organizations in the Production and Distribution of Culture," In Walter Powell (Ed.), The nonprofit sector: A research handbook, Yale University Press: New Haven: Yale University Press.
  39. Evans, G., 2003, "Hard-branding the cultural city-from Prado to Prada," International Journal of Urban and Regional Research 27, pp.417-440. https://doi.org/10.1111/1468-2427.00455
  40. Evans, G., 2009, "Creative cities, creative spaces and urban policy," Urban Studies 46(5-6), pp.1003-1140. https://doi.org/10.1177/0042098009103853
  41. Florida, R. L., 2002, The Rise of the Creative Class, New York: Basic Books.
  42. Florida, R. L., 2003, "Cities and the creative class," City & Community 2(1), pp.3-19. https://doi.org/10.1111/1540-6040.00034
  43. Gapinski, J. H., 1984, "The Economics of performing Shakespeare," American Economic Review 74, pp. 458-466.
  44. Garnham N, 2005, "From cultural to creative industries: An analysis of the implications of the 'creative industries' approach to arts and media policy making in the United Kingdom," International Journal of Cultural Policy 11, pp.15-30. https://doi.org/10.1080/10286630500067606
  45. Getis, A. and Ord, J. K., 1992, "The analysis of spatial association by use of distance statistics," Geographical Analysis 24(3), pp.189-206. https://doi.org/10.1111/j.1538-4632.1992.tb00261.x
  46. Gibson, C. and Kong, L., 2005, "Cultural economy: a critical review," Progress in Human Geography 29(5), pp.541-561. https://doi.org/10.1191/0309132505ph567oa
  47. Harvey, J., 1999, "The arts in transition project," International Journal of Arts Management 1(2), pp.40-47.
  48. Jeffcutt, P. and Pratt, A. C., 2002, "Managing creativity in the cultural industries" Creativity and Innovation Management 11, pp.225-233. https://doi.org/10.1111/1467-8691.00254
  49. Mommaas, H., 2004, "Cultural clusters and the post-industrial city: Towards the remapping of urban cultural policy," Urban Studies 41, pp.507-532. https://doi.org/10.1080/0042098042000178663
  50. Moran, P., 1948, "The interpretation of statistical map," Journal of Royal Statistical 10, pp.243-251.
  51. Pincus-Roth, Z., 2008, "Ask Playbill.com: Broadway or Off-Broadway-Part I" Playbill.com, February 7, 2008.
  52. Porter, M., 1985, Competitive Advantage, New York: The Free Press.
  53. Pratt, A. C., 2001, "Understanding the cultural industries: is more less?," Culturelink 35, pp.51-68.
  54. Pratt, A. C., 2008, "Creative cities: the cultural industries and the creative class," Geografiska Annaler: Series B-Human geography 90(2), pp.107-117. https://doi.org/10.1111/j.1468-0467.2008.00281.x
  55. Preece, S., 2005, "The performing arts value chain," International Journal of Arts Management 8(1), pp.21-32.
  56. Scott, A. 2006, "Creative cities: conceptual issues and policy questions," Journal of Urban Affairs 28(1), pp.1-17. https://doi.org/10.1111/j.0735-2166.2006.00256.x
  57. Scott, A. J., 1997, "The cultural economy of cities," International Journal of Urban and Regional Research 21(2), pp.323-339. https://doi.org/10.1111/1468-2427.00075
  58. Scott, A. L., 2002, The Cultural Economy of Cities, London: SAGE.
  59. Tobler, 1970, "A computer movie simulating urban growth in the Detroit region," Economic Geography 46(2), pp.234-240. https://doi.org/10.2307/143141
  60. Throsby, D. and Withers, G., 1985, "What price culture?," Journal of Cultural Economics 9(2), pp.1-33. https://doi.org/10.1007/BF02267485
  61. Throsby, D., 2012, "Why should economists be interested in cultural policy?," Economic Record 88(1), pp.106-109.
  62. Withers, G. A., 1980, "Unbalanced growth and the demand for performing arts: an econometric analysis," Southern Economic Journal 46, pp.735-742. https://doi.org/10.2307/1057143