DOI QR코드

DOI QR Code

ICM(Integrated Curriculum Model) 기반의 영재통합교육과정 개발과 실행

A Development and Implementation of an Integrated Curriculum for Gifted Students Based on ICM (Integrated Curriculum Model)

  • 투고 : 2016.08.15
  • 심사 : 2016.09.28
  • 발행 : 2016.09.30

초록

본 연구에서는 ICM(Integrated Curriculum Model) 기반의 영재통합교육과정을 경험한 초등수학영재의 창의성과 창의적 문제해결력의 양상을 분석하고자 하였다. 개발된 과정은 대학부설 영재교육원에 재원중인 초등수학영재 5~6학년 20명을 대상으로 3주간 12차시 수업으로 적용되었다. 연구를 위해 TTCT 언어검사와 산출물에 대한 CAT 평가를 실시하였고, 수업 및 조별활동 녹화자료, 학생 및 교사 인터뷰, 활동지를 분석하였다. 연구 결과를 살펴보면, 영재통합교육과정을 경험한 초등수학영재들은 과정 속에 포함된 개념의 속진과 심화, 문제해결을 단계적으로 반복하면서 교과 개념 이해가 향상된 것으로 나타났다. 연구에 참여한 영재들의 언어적 창의력지수가 유의미하게 향상되었고, 창의적 문제해결력 평가 결과와도 정적인 상관관계가 있었다. 영재의 창의적 문제해결력 향상을 위해서는 문제해결을 위한 개념의 깊이 있는 이해와 모둠의 협동을 바탕으로 한 과제 몰입이 필요한 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 영재들이 미래 국가의 핵심 인력으로 성장하기 위해서는 창의성과 영재성을 실제 문제에 적용하여 연구해 보는 영재통합교육과정이 필요하다는 점을 제안하였다.

The purpose of this study is to develop the integrated curriculum for gifted elementary students based on ICM (Integrated Curriculum Model) and to apply it for analysis of the relationship between creativity and creative problem solving skills. An integrated curriculum for gifted students attending a university-affiliated institute was developed and applied to twenty mathematically gifted 5th and 6th grade students. TTCT language test and CAT test for students' products from activities were conducted. In addition, tape-recorded group discussions and activities during instruction, and interview with students and teacher, activity sheets were analyzed. As results, their language abilities shown TTCT test have been improved. Furthermore, the correlation between the test results of automata and language creativity, the average of two projects and language creativity, and future problem solving and the average of TTCT showed significant correlations. Results showed the gifted students' understanding of high level concepts and cooperation among groups were needed in order to improve creative problem solving. It suggested a further study research the integrated curriculum applying creativity and giftedness to real-life problem situations for gifted students to make them grow into essential competent persons in the future.

키워드

참고문헌

  1. 교육부 (2000). 영재교육진흥법. 서울: 교육부.
  2. 교육부 (2013). 제3차 영재교육진흥종합계획(2013-2017). 서울: 교육부.
  3. 강호감, 김태훈 (2014). 초등과학영재의 창의적 문제해결력 향상을 위한 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발. 영재교육연구, 24(6), 1025-1038.
  4. 김경자, 김아영, 조석희 (1997). 창의적 문제해결능력 신장을 위한 교육과정 개발의 기초: 창의적 문제해결의 개념 모형 탐색. 교육과정연구, 15(2), 129-153.
  5. 김미숙, 이미경, 강병직, 김영아, 김인순, 박지은, 서예원, 유경재, 이희현, 전경남 (2010). 한국의 영재교육: 영재교육 현황과 국가표준 정립. 서울: 한국교육개발원.
  6. 김미숙, 최상덕, 차성현, 조선미 (2012). 창의역량 측정지표 및 도구개발 연구. 서울: 한국교육개발원.
  7. 김영채 (2009). 창의적 문제해결: 창의력 수업을 위한 코칭 가이드. 경기: 교육과학사.
  8. 김홍원, 김명숙, 송상헌 (1996). 수학 영재 판별 도구 개발 연구(I). 서울: 한국교육개발원.
  9. 남흥숙, 박문환 (2012). 창의적 문제해결 학습 모형에 따른 초등학교 수학영재 프로그램 개발. 한국초등수학교육학회지, 16(2), 203-225.
  10. 노일순 (2015). ICM 기반의 영재통합교육과정을 경험한 영재의 창의성과 창의적 문제해결력에 관한 연구. 박사학위논문. 이화여자대학교.
  11. 문정화, 하종덕 (1999). 또 하나의 교육 창의성. 서울: 학지사.
  12. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 경기: 교육과학사.
  13. 송인섭, 문은식, 하주현, 김누리, 성은현 (2009). 영재를 위한 인문사회영재교육 프로그램의 방향. 영재와 영재교육, 8(1), 49-68.
  14. 송인섭, 문은식, 하주현, 한수연, 성은현 (2010). 과학영재를 위한 인문사회와 예술의 융합형 영재교육 프로그램 개발. 영재와 영재교육, 9(3), 117-138.
  15. 우새미 (2015). 과학영재교육정책의 진화, 1968-2012: 과학기술인력정책과 영재교육정책의 상호작용. 영재교육연구, 25(2), 279-298. https://doi.org/10.9722/JGTE.2015.25.2.279
  16. 유경재, 이경숙, 서혜애 (2012). 영재교육과정 운영 지침 개발 연구(I): 과학영재 교육과정을 중심으로. 서울: 한국교육개발원.
  17. 이경진, 노일순 (2014). 영재를 위한 통합교육과정 개발의 방향: Drake 모형의 적용 가능성 탐색. 영재교육연구, 24(2), 217-241. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.2.217
  18. 이경화, 태진미 (2015). 민사고를 통해 본 한국형 융합영재교육의 가능성과 과제. 영재와 영재교육, 14(2), 145-169.
  19. 이승우, 백종일, 이정곤 (2013). 융합인재교육(STEAM)을 적용한 초등 수학영재 교육 프로그램의 개발과 적용 효과. 초등수학교육, 16(1), 35-55.
  20. 이신동, 홍종선 (2008). 영재통합교육과정 모형 개발을 위한 이론적 탐색. 영재와 영재교육, 7(2), 39-73.
  21. 이재분, 서예원, 정영옥, 강병직, 이미경 (2012). 초.중등 영재학급 및 영재교육원의 융합인재교육(STEAM) 적용 방안 연구. 서울: 한국교육개발원.
  22. 조석희, 황동주 (2007). 중학교 수학 영재 판별을 위한 수학 창의적 문제해결력 검사 개발. 영재교육연구, 17(1), 1-26.
  23. 조연순, 성진숙, 이혜주 (2008). 창의성 교육: 창의적 문제해결력 계발과 교육 방법. 서울: 이화여자대학교 출판부.
  24. 진영훈, 손정우 (2011). 팀기반학습이 영재학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향. 영재교육연구, 21(3), 703-718.
  25. 한기순 (2005). 영재와 영재교육에 대한 담론: 영재교육 그 안이 궁금하다? 영재와 영재교육, 4(2), 5-29.
  26. 한기순 (2006). 국내 영재교육 프로그램의 현황과 과제. 영재와 영재교육, 5(1), 109-129.
  27. Amabile T. M. (1982). Social psychology of creativity: Consensual assessment technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43(5), 997-1013. https://doi.org/10.1037/0022-3514.43.5.997
  28. Baer, J., & McKool, S. (2009). Assessing creativity using the consensual assessment. In C. Schreiner (Ed.), Handbook of assessment technologies, methods, and applications in higher education. Hershey, Pennsylvania: IGI Global.
  29. Basadur, M., Gelade, G., & Basadur, T. (2014). Creative problem-solving process styles, cognitive work demands, and organizational adaptability. The Journal of Applied Behavioral Science, 50(1), 80-115. https://doi.org/10.1177/0021886313508433
  30. Feldhusen, J. F., & Kolloff, M. B. (1978). A three stage model for gifted education. Gifted Child Today, 1(4), 3-57.
  31. Fortus, D., Krajcik, J., Dershimer, R. C., Marx, R. W., & Mamlok-Naaman, R. (2005). Design-based science and real-world problem-solving. International Journal of Science Education, 27(7), 855-879. https://doi.org/10.1080/09500690500038165
  32. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  33. Isaksen, S. G., & Treffinger, D. J. (1985). Creative problem solving: the basic course. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  34. Kahney, H. (1993). Problem solving: Current issues. PA: The Open University Press.
  35. Kaufman, J., Plucker, J., & Baer, J. (2011). 창의성 평가: 검사도구의 이해와 적용 [이순묵, 이효희 역]. 서울: 학지사. (원문출간년도: 2008).
  36. Kim, M. K., Roh, I. S., & Cho, M. K. (2016). Creativity of gifted students in an integrated math-science instruction. Thinking Skills and Creativity, 19(1), 38-48. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2015.07.004
  37. Pang, J. & Good, R. (2000). A review of the integration of science and mathematics: Implications for further research. School Science and Mathematics, 100(2), 73-82. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17239.x
  38. Reis, S. M., Westberg, K. L., Kulikowich, J. M., & Purcell, J. H. (1998). Curriculum compacting and achievement test scores: What does the research say? Gifted Child Quarterly, 42(2), 123-129. https://doi.org/10.1177/001698629804200206
  39. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  40. Renzulli, J. S. (2004). Identification of students for gifted and talented programs. Thousand Oaks: Corwin Press.
  41. Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (2002). What is schoolwide enrichment?: How gifted programs relate to total school improvement. Gifted Child Today, 25(4), 18-64. https://doi.org/10.4219/gct-2002-73
  42. Renzulli, J. S., & Renzulli, S. R. (2010). The schoolwide enrichment model: A focus on student strengths and interests. Gifted Education International, 26(2-3), 140-156. https://doi.org/10.1177/026142941002600303
  43. Roman, H. T. (2011). STEM-science, technology, engineering and mathematics education for gifted students: Designing a powerful approach to real-world problem solving for gifted students in middle and high school grades. Manassas, VA: Gifted Education Press.
  44. Runco, M, A. (1993). Divergent thinking, creativity and giftedness. Gifted Child Quarterly, 37(1), 16-22. https://doi.org/10.1177/001698629303700103
  45. Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  46. Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  47. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1993). Creative giftedness: A multivariate investment approach. Gifted Child Quarterly, 37(1), 7-15. https://doi.org/10.1177/001698629303700102
  48. Sternberg, R., & Clinkenbeard, P. R. (1995). The triadic model applied to identify, teach, and assess gifted children. Roeper Review, 17(4), 255-260. https://doi.org/10.1080/02783199509553677
  49. Treffinger, D. J. (1984). Critical and creative thinking: mutually important components of effective problem solving. Baltimore, MD: Maryland State Education Dept.
  50. Torrance, E. P. (1984). The role of creativity in identification of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 28(4), 153-156. https://doi.org/10.1177/001698628402800403
  51. Torrance, E. P. (1995). Why Fly? CA: Greenwood Publishing Group.
  52. Urban, K. K. (1995). Creativity: A componential approach. Post conference China meeting of the 11th world conforence on gifted and talented children. Beijing, China. August 5th-8th.
  53. VanTassel-Baska, J. (1981). The great debates: For acceleration. Speech presented at the CEC/TAG National Topical Conference on the Gifted and Talented Child, Orlando, FL.
  54. VanTassel-Baska, J. (1986). Effective curriculum and instructional models for talented students. Gifted Child Quarterly, 30(4), 164-169. https://doi.org/10.1177/001698628603000404
  55. VanTassel-Baska, J. (1998). Excellence in educating gifted and talented learners (3rd ed.). Denver, CO: Love Publishing Company.
  56. VanTassel-Baska, J. (2003). Content-based curriculum for high-ability learners: An introduction. In J. VanTassel-Baska & C. A. Little (Eds.), Content-based curriculum for high-ability learners (pp. 1-23). Waco, TX: Prufrock Press.
  57. VanTassel-Baska, J. (2007). Toward best practice: An analysis of the effcacy of curriculum models in gifted education. Gifted Child Quarterly, 51(4), 342-358. https://doi.org/10.1177/0016986207306323
  58. VanTassel-Baska, J., Bass, G., Ries, R., Poland, D., & Avery, L. D. (1998). A national study of science curriculum effectiveness with high ability students. Gifted Child Quarterly, 42(4), 200-211. https://doi.org/10.1177/001698629804200404
  59. VanTassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2007). 최신영재교육과정론 [강현석 외 역]. 서울: 시그마프레스. (원본 출간년도: 2006).
  60. Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.