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스낵 컬처와 패스트 패션

Snack Culture and Fast Fashion

  • 윤을요 (동덕여자대학교 패션전문대학원 패션학과)
  • 투고 : 2016.05.17
  • 심사 : 2016.07.28
  • 발행 : 2016.09.28

초록

본 연구는 오늘날 현대인의 일상에 하나의 문화현상으로 자리 잡은 스낵 컬처와 가성비 및 트렌드를 중시하는 소비패턴에 빠르게 대응하고 있는 패스트 패션에 관한 연구이다. 연구의 목적은 문화현상으로서의 스낵 컬처와 패스트 패션이 갖는 공통적인 속성을 파악하는데 있으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 스낵 컬처와 패스트 패션은 속도와 짧은 시간, 간편화로 대표되는 3S의 속성을 지닌다. 둘째, 스낵 컬처는 재미있고 다양한 콘텐츠로 사용자의 욕구에 집중하며, 패스트 패션은 다양한 디자인으로 소비자의 요구에 부응한다. 셋째, 스낵 컬처는 IT기술을 근간으로 패스트 패션은 업무와 조직, 유통 체계의 기술적 혁신을 기반으로 성장하였다. 넷째, 스낵 컬처는 개방과 공유를 통해 세계와 소통하며 하나의 맥락을 글로벌화 시키고, 패스트 패션은 매출확대와 규모의 성장을 통해 다국적 기업으로 글로벌화 되고 있다. 다섯째, 스낵 컬처는 다-대-다의 관계로 소통하는 속성을 기초로 소셜 캠페인을 통해 다중의 상호 작용을 극대화시켜 시너지효과를 발휘하며, 패스트 패션은 협업의 전략적 제휴를 통하여 시너지 효과를 창출하고 있다.

This study is research on the snack culture and fast fashion. The purpose of this study is to examine the common attributes of snack culture and fast fashion as a cultural phenomenon. The following results were obtained: First, snack culture and fast fashion have attributes of 3S represented by Speed, Short time, and Simplification. Second, snack culture and fast fashion meet consumer demands by fun and various contents and a variety of designs, respectively. Third, although snack culture has developed on the basis of information technology, fast fashion has grown based on the technological innovation of business, organization, and distribution system. Fourth, snack culture communicates with the world through opening and sharing to be globalize a context, and fast fashion is globalized to multinational corporations by increasing sales and development of scale. Fifth, snack culture has a synergistic effect by maximizing the multiple interactions through social campaigns based on the attribute to communicate with many-to-many relationship. In addition, fast fashion produces a synergistic effect through collaborative strategic alliances.

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