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Study on Relationship Quality and L-Loyalty in Location-Based Service

위치기반서비스에서 관계 품질과 L-로열티에 관한 연구

  • 장성희 (경북대학교 경영학부 BK21플러스)
  • Received : 2016.06.13
  • Accepted : 2016.07.24
  • Published : 2016.09.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the factors influencing relationship quality and L-Loyalty in Location-Based Service (LBS). This model tests various theoretical research hypotheses relating to LBS, relationship quality, and L-Loyalty. The target population of this study is LBS users. The results of hypothesis testing are as follows. First, personalization and perceived value positively influence commitment and perceived risk negatively influence commitment. Second, personalization, ubiquity, and perceived value positively influence satisfaction and perceived risk negatively influence satisfaction. Finally, commitment and satisfaction positively influence L-Loyalty. The results of the study will provide various implications to improve relationship quality and to secure high loyalty customers in LBS.

본 연구의 목적은 위치기반서비스(Location-Based Service: LBS)에서 관계 품질과 L-로열티에 미치는영향에 대해 검증하는 것이다. LBS, 관계 품질, L-로열티에 관한 이론적 배경을 바탕으로 연구모형 및 가설을 설정하였다. 본 연구에서는 위치기반서비스 이용자들을 대상으로 설문지를 배포하였다. 연구결과, 첫째, 개인화, 지각된 가치는 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지각된 위험은 몰입에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 개인화, 편재성, 지각된 가치는 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지각된 위험은 만족에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 몰입과 만족은 L-로열티에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 위치기반서비스에서 관계 품질과 로열티를 향상시키고 충성도 높은 고객을 확보할 수 있는 다양한 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

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