DOI QR코드

DOI QR Code

통합교육 현장에서 고기능의 자폐스펙트럼장애 학생의 학교폭력 경험과 대처

School Violence Experience and Coping of Students with High Functioning Autism Spectrum Disorders in Inclusive Education Environment

  • 이고운 (수원여자대학교 간호학과) ;
  • 정선아 (수원여자대학교 간호학과)
  • Lee, Kowoon (Dept. of Nursing, Suwon Women's University) ;
  • Jung, Suna (Dept. of Nursing, Suwon Women's University)
  • 투고 : 2016.08.22
  • 심사 : 2016.09.26
  • 발행 : 2016.09.30

초록

PURPOSE : The purpose of the this study was to build an understanding of school violence experiences among students with high functioning autism spectrum disorders(HF-ASD) in inclusive education environment and provide basic data to prevent and intervene it. METHOD : Sixteen mothers having a son with HF-ASD were interviewed in-depth and shared their son's experiences. The qualitative research method are used in the collection and analysis of data. RESULT : As a result of this research, 4 categories, 11 sub-categories and 80 concepts are identified. 4 categories are as follows: characteristics of school violence experience, results of school violence experience, the context of school violence occurs, and coping to school violence. CONCLUSION : The result of this study should have a microscopic viewpoint of their suffering and help to identify the needs for school violence prevention and support. It is also to be utilized as a successful coping strategies for HF-ASD and their parent education.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2015). 2015년 2차 학교폭력 실태조사 결과. 교육부 홈페이지. http://www.moe.go.kr/web/100026/ko/board/view.do?bbsId=294&pageSize=10¤tPage=0&encodeYn=N&boardSeq=61498&mode=view
  2. 교육부 국립특수교육원(2015). 2015 특수교육통계. 교육부 국립특수교육원 홈페이지. http://www.nise.go.kr/jsp/knise/bbs/bbs01_view.jsp?content_sn=102707&bbs_sn=23&site_div=010&del_div=N&main=2&sub=0&leftsub=0
  3. 권미영(2016). 통합 환경에서 중.고등학생의 자폐스펙트럼장애학생에 대한 인식 및 수용. 특수교육저널: 이론과 실천, 17(1), 269-291.
  4. 김경미, 염유식, 박연민(2013). 한국 청소년의 학교폭력 경험과 심리적 안녕. 한국콘텐츠학회 논문지, 13(9), 236-247.
  5. 김붕년(2012). 집단따돌림 및 학교폭력 예방 및 치료교육 프로그램: 서울대학교 병원 개발. 대한소아청소년정신의학회 학술대회논문집, 6, 15-38.
  6. 김상섭, 박은혜, 김기룡 등(2014). 장애학생 교육권 증진을 위한 실태조사-통합교육 현장의 교육권 침해를 중심으로-: 2014년도 장애인 인권증진 실태조자 연구용역보고서. 서울, 국가인권위원회.
  7. 김순혜(2012). 초등학교 학교폭력 피해아동의 위험요인과 보호요인 분석. 아동교육, 21(3), 5-17.
  8. 박경숙(1999). 왕따가 된 중학교 1학년 자폐 학생 사례연구. 자폐성장애연구, 1(1), 99-117.
  9. 서영석, 안하얀, 이채리 등(2015). 집단따돌림 외상 경험 및 극복 과정 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 27(3), 658-719.
  10. 이진숙, 조아미(2012). 근거이론으로 접근한 학교폭력 피해학생의 학교 적응과정. 청소년복지연구, 14(1), 333-358.
  11. 이창훈, 권요한(2015). 일반학급 교사가 인식한 장애학생 학교폭력 유형과 원인분석. 특수교육아동교육연구, 17(3), 41-63.
  12. 이현수, 김다현(2012). 특수아동의 학교폭력 실태와 해결 방안과 법.인권교육의 방향. 한국위기관리논문집, 8(4), 143-156.
  13. 이효정(2013). 자폐성 장애학생과 학교폭력에 대한 국내 외 연구 동향 및 문헌분석. 자폐성장애연구, 13(2), 87-109.
  14. 이효정, 이영선(2013). 자폐성 장애 청소년의 학교폭력 경험 및 지원요구: 어머니 심층면담을 중심으로. 자폐성장애연구, 13(3), 53-80.
  15. 정지선, 안현의(2008). 청소년 학교폭력의 복합 외상적 접근. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(1), 145-160.
  16. 홍종관(2012). 학교폭력의 실태, 원인 그리고 대처에 관한 연구. 초등상담연구, 11(2), 237-259.
  17. 홍지영, 유정이(2013). 학교폭력 사건 피해학생 학부모의 경험에 대한 질적연구. 청소년상담연구, 21(1), 107-145.
  18. American Psychiatric Association(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder. 5th ed, Washington DC, American Psychiatric Association.
  19. Corbin J, Strauss J(2008). Basic of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. 3rd ed, Thousand Oaks CA, Sage Publications.
  20. Kochenderfer-Ladd B, Pelletier ME(2008). Teachers' views and beliefs about bullying: influences on classroom management strategies and students' coping with peer victimization. J Sch Psychol, 46(4), 431-453. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.07.005
  21. Paquette-Smith M, Weiss J, Lunsky Y(2014). History of suicide attempts in adults with asperger syndrome. Crisis, 35(4), 273-277. https://doi.org/10.1027/0227-5910/a000263
  22. Psathas G(1995). Conversation analysis: The study of talk-in-interaction (Qualitative Research Methods). Thousand Oaks CA, Sage Publications.
  23. Sandelowski M(1986). The problem of rigor in qualitative research. ANS Adv Nurs Sci, 8(3), 27-37. https://doi.org/10.1097/00012272-198604000-00005
  24. Shannon P, Tappan C(2011). Identification and assessment of children with developmental disabilities in child welfare. Soc Work, 56(4), 297-305. https://doi.org/10.1093/sw/56.4.297
  25. Stichter JP, Herzog MJ, Visovsky K, et al(2010). Social competence intervention for youth with asperger syndrome and high-functioning autism: an initial investigation. J Autism Dev Disord, 40(9), 1067-1079. https://doi.org/10.1007/s10803-010-0959-1