Abstract
This case study was carried out for the purpose of surveying the awareness of safety and safety education among students in a technical high school, in order to provide the basic data for the effective education of technical high school students' safety management consciousness. The study was carried out using a questionnaire survey for which the respondents were 455 students. The results of the questionnaire were subjected to statistical processing, such as frequency analysis using SPSS for Windows version 19.0. The reliability of the questionnaire in this study is Cronbach' = 0.871~0.882. According to the survey results, the students think that the contents of the school safety education would not be of interest to them and that safety education in school would help their school life, but not be useful for their daily life.
본 사례 연구는 공업계 고등학교 학생들의 안전 및 안전교육에 대한 인식을 조사하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구를 통해 공업계 고등학교 학생들의 안전의식에 대한 효율적인 교육을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 연구는 학교안전교육 분야 및 학교 생활안전 분야 각 7개 항목씩 모두 14개 항목에 대한 설문조사를 실시하는 것으로 진행하였다. 설문에 응답한 학생은 경기도 일개 공업계 고등학교 전자, 건축, 토목 관련학과에 재학하는 1학년과 2학년 학생 455명이다. 설문 결과는 SPSS win19.0을 이용하여 교차분석, 신뢰도분석 및 빈도분석 등의 통계처리를 하였다. 본 연구에서 설문의 신뢰성 Cronbach ${\alpha}$는 0.871~0.882 이다. 조사 결과에 따르면, 학생들은 현재 진행되고 있는 학교에서의 안전교육에는 흥미로운 내용이 없는 것으로 생각하고 있었다. 학교에서 안전교육은 학교생활에는 도움이 되지만 일상생활에 유용하지 않다고 생각하는 것으로 조사되었다. 조사대상 공업계 고등학교 학생들은 실험실에서 지켜야 하는 안전규정은 잘 지키고 있으나 보호 장구 착용은 잘 지켜지지 않는 것으로 조사되었다. 학생들이 안전에 대해 인식하고 있는 것과 실천하는 것에는 차이가 있어 생활에서 실천해야 하는 안전에 관한 의식은 상대적으로 낮은 것으로 나타났다.