User Value Factors of Internet of Things(IoT) Service

사물인터넷 서비스의 사용자 가치 요인

  • 박주현 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과) ;
  • 류한영 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과)
  • Received : 2016.07.01
  • Accepted : 2016.08.16
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The Internet of Things(IoT) market is growing exponentially as a core growth engine of the future. Major companies of the world are competitively providing the IoT services to dominate the IoT market first and create ecosystem around their companies. In order to establish the IoT services and contribute to the related industry, they will need to make efforts to provide the IoT services that the users desire, and which the users can have new experiences with. Thus, we attempted to draw out the user value factors to help successful IoT service development. For this purpose, we explored the meaning and concept of IoT, drew out a trend matrix of IoT through the literature review related to IoT and conducted a survey through the user values established by the literature related to IoT and the focus group interviews. As a result, we identified thirteen user value factors of the IoT services, which are manageability, relationship, familiarity, expandability, simplicity, entertainment, safety, economic feasibility, compensation, automation, rapidity, informativity and environment-friendliness. This study is expected to be used as a basic material in understanding the IoT services and as standards or assessment items to develop the IoT services that the users want.

사물인터넷 시장은 미래의 핵심성장 동력으로 폭발적인 성장을 하고 있다. 이에 세계의 주요 기업들은 사물인터넷 시장 선점과 자사 중심의 생태계 조성을 위해서 사물인터넷 서비스를 경쟁적으로 제공하고자 노력하고 있다. 하지만 이러한 사물인터넷 서비스가 정착되고 기업의 발전에 기여하기 위해서는 사용자들이 진정으로 원하고 체감할 수 있으며 새로운 경험을 할 수 있는 사물인터넷 서비스를 제공하는 것이 필요하다. 이에 본 연구에서는 성공적인 사물인터넷 서비스를 제공하기 위해 사용자 가치 요인을 도출하였다. 이를 위하여 먼저 사물인터넷의 개념과 의미를 파악하고 사물인터넷과 관련한 문헌들을 고찰하여 사물인터넷의 트렌드 매트릭스를 도출하였다. 그리고 사물인터넷 관련 문헌에서 잠재적 서비스 가치 항목을 정리하고, 표적집단면접을 실시하여 문헌에 나타나지 않은 사용자의 실제적 욕구와 기대 항목을 추가하여 사용자 가치 요인을 도출하기 위한 문항을 정리하였다. 마지막으로 이렇게 준비된 문항을 활용하여 설문조사를 진행하였으며, 사물인터넷 서비스의 사용자 가치 요인으로 관리성, 관계성, 친숙성, 확장성, 단순성, 오락성, 안전성, 경제성, 보상성, 자동화, 신속성, 정보성, 환경성의 13가지 요인을 도출하였다. 본 연구는 사물인터넷 서비스를 이해하는데 기반 자료로 활용될 수 있으며, 사용자들이 원하는 사물인터넷 서비스를 개발하기 위한 기준이나 평가 항목으로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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