DOI QR코드

DOI QR Code

Correlation between the education evaluation materials of basic mathematics and analysis of the error types in freshmen of a university

대학 신입생들의 수학 기초학력 평가자료들 간의 상관관계 및 오류 유형 분석

  • Jang, Min Woo (Graduate School of Education, Pukyong National University) ;
  • Pyo, Yong-Soo (Department of Applied Mathematics, Pukyong National University)
  • Received : 2016.07.22
  • Accepted : 2016.08.26
  • Published : 2016.08.31

Abstract

In this paper, we analyzed the correlation among scores of the mathematics B-type grade of College Scholastic Ability Test(CSAT), scores of Mathematics Level Assessment(MLA) and written test scores of Basic Mathematics Subject(BMS) made by students. Especially, we examined the relationship between CSAT grade with results of MLA and results of BMS through survey of students who changed their grades and learned about reasons. In addition, we analyzed error types for the descriptive problem solving in BMS written tests..

Keywords

References

  1. 김부미 (2009), 수학적 오류를 활용한 개념 성장 학습 활동의 실제 적용가능성 탐색, 교과교육학연구, 13(2), 393-415.
  2. 김옥경 (1991), 고등학교 수학에서 발생하는 수학적 오류의 분류모델에 대한 연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김차숙 (2003), 중학교 1학년 학생들의 일차방정식에 대한 오류 분석과 교정에 관한 연구, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김태수.김병수 (2008), 대학수학의 수준별 수업에 따른 학업성취도 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 22(3), 369-382.
  5. 박준식.표용수 (2013), 대학 입학예정자를 위한 기초수학 특강의 학업성취도 분석, East Asian Math. J., 29(2), 395-409.
  6. 박형빈.정인철.이헌수 (2010), 이공계 신입생의 수학 기초학력과 학업성취도에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(3), 329-341.
  7. 부경대 (2009), 수학 기초학력 평가 문제은행, 부경대학교 응용수학과.
  8. 손민지 표용수 (2014), 대학수학능력시험과 수학진단평가의 상호관계 분석, East Asian Math. J., 30(4), 493-507. https://doi.org/10.7858/eamj.2014.033
  9. 이병옥 안병곤 (2008), 수학 문장제의 문장 구조와 해석상의 오류 분석 -초등학교 2학년을 중심으로-, 한국초등수학교육학회지, 12(2), 185-204.
  10. 이정례.이경희 (2011). 수학 기초학력과 대학수학능력시험 수리영역 성적의 관계 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 25(4), 629-639.
  11. 임연휘.표용수 (2015), 수학 기초학력 평가들 간의 상관관계 분석을 통한 교양수학 교과목 학습지도 방안, 한국학교수학회논문집, 18(3), 335-352.
  12. 최영아 (2001), 고등학교 수학에서 수학적 오류의 분석과 분류에 대한 연구, 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 최진숙.유현주 (2006), 덧셈.뺄셈의 오류유형 분석 및 지도방안에 대한 연구 - 초등학교 3학년을 중심으로-, 교과교육학연구, 10(2), 303-327.
  14. Borasi, R. (1986), On the educational roles of mathematical errors: Beyond diagnosis and remediation, doctorial dissertation, State University of New York at Buffalo.
  15. Movshovitz-Hadar, N., Zaslavsky, O. & Shlomo, I. (1987), An empirical classification model for errors in high school mathematics, Journal for Research in Mathematics Education, 18(1), 3-14. https://doi.org/10.2307/749532
  16. Radatz, H. (1979), Error analysis in mathematics education, Journal for Research in Mathematics Education, 10(3), 163-172. https://doi.org/10.2307/748804