DOI QR코드

DOI QR Code

Research trends on the aspect of professional development of mathematics teachers

수학교사의 전문성 개발영역 관련 연구 동향 분석

  • Received : 2016.08.03
  • Accepted : 2016.08.19
  • Published : 2016.08.31

Abstract

This study aims to investigate research trends relevant to mathematics teachers and discuss implications on professional development of mathematics teachers. For the purpose of this study, we review 156 articles written between 2006 and 2015 related to mathematics teachers. The articles are analyzed using the model of professional growth suggested by Goldsmith, Doerr, Lewis(2014). The model discusses personal domain, external domain, domain of practice, and domain of consequence. In the results of this study, articles focusing on the personal domain of mathematics teachers appear a lot in reviewed ones, whereas studies relevant to external domain or domain of practice of mathematics teachers are relatively small.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 2011-361호[별책 8].
  2. 교육부(2012). 수학교육 선진화 방안 보도자료. 2012년 1월 13일자.
  3. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2015-74호[별책 8].
  4. 권나영(2013). 수학교사 교육과 구성주의. 서울: 경문사.
  5. 권오남, 주미경(2003). 대학 수학교육 연구의 동향과 과제. 수학교육, 42(2), 229-245.
  6. 김남희(2006). 예비수학교사의 산파법 적용 수학 수업 실행, 학교수학, 8(1), 89-106.
  7. 김동중, 배성철, 김원, 이다희, 최상호(2014). 수학교육연구 및 혼합 연구방법 동향 - 최근 10년간 발표된 국내 학술지 논문을 중심으로. 수학교육논문집, 28(3), 303-320.
  8. 김래영, 이민희, 김민경, 노선숙(2014). 수학과 서술형 평가에 대한 초.중학교 교사 간의 인식, 실행 및 기대효과에 대한 비교. 수학교육, 53(1), 131-146.
  9. 김선희(2013). 수학 예비교사의 가상 수업 시연의 특징 및 동료 예비교사의 평가. 수학교육, 52(4), 465-481.
  10. 도종훈, 박윤범, 박혜숙(2014). 지방 중소도시 소재 사립 사범대학 수학교육과 학생들의 진로에 대한 인식 조사. 한국학교수학회논문집, 17(4), 683-699.
  11. 박경미(2003). 중등 수학교육 연구의 경향 분석 : <수학교육>과 에 수록된 논문 비교를 중심으로. 수학교육, 42(2), 219-288.
  12. 박선영, 김원경(2011). 국내외 수학교육 연구 동향 비교 분석. 수학교육, 50(3), 289-310.
  13. 방정숙, 선우진(2014). 수학 교사교육에 관한 국내 연구의 동향 분석 : 대한수학교육학회의 학술지를 중심으로. 학교수학, 16(2), 335-353.
  14. 오택근, 김지애, 이경화(2014). 수학 수업에서 교사의 의사결정 행동 분석. 학교수학, 16(3), 585- 611.
  15. 이승훈, 조완영(2013). 수학교사의 이차곡선에 관한 내용지식의 분석. 학교수학, 15(4), 995-1013.
  16. 이유리, 곽승철(2011). 교수내용지식(PCK)의 연구 동향에 대한 분석. 교육종합연구, 9(3), 115-134.
  17. 조완영(2011). 중등 수학교사의 수학내용 지식. 학교수학, 13(2), 345-362.
  18. 조혜정, 김인수(2016). 수학 학습에서의 정의적 영역에 관한 국내 연구 동향 분석, 수학교육논문집, 30(1), 67-83.
  19. 조형미, 권오남, 배영곤, 이아란(2014). 한국 수학교실의 상호작용에 대한 연구 동향 분석. 학습자중심교과교육연구, 14(6), 363-387.
  20. 최지선, 윤용식, 황혜정(2014). 확률변수 개념에 대한 예비교사의 이해. 학교수학, 16(1), 19-37.
  21. 최택영, 송병근(2001). 1990년대 우리나라 수학교육연구 동향 - 석사학위 논문을 중심으로-. 수학교육, 40(1), 77-92.
  22. 한혜숙, 최계현(2012). 교사의 성별에 따른 수학 수업의 각 단계에서 정의적 특성에 대한 인식 및 실태 차이에 관한 연구. 수학교육 논문집, 26(4), 363-381.
  23. Blank, R. K., de las Alas, N., & Smith, C.(2007). Analysis of the quality of professional development programs for mathematics and science teachers: Findings from a crossstate study. Washington, DC: Council of Chief State School Officers.
  24. Clarke, D., & Hollingsworth, H.(2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(8), 947-967. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00053-7
  25. Cohen, D. K., & Hill, H. C.(2008). Learning policy: When state education reform works. Yale University Press.
  26. Darling-Hammond, L., & Richardson, N.(2009). Research review/teacher learning: What matters. Educational Leadership, 66(5), 46-53.
  27. Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S.(2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915-945. https://doi.org/10.3102/00028312038004915
  28. Goldsmith, L. T., Doerr, H. M., & Lewis, C. C.(2014). Mathematics teachers' learning: A conceptual framework and synthesis of research. Journal of Mathematics Teacher Education, 17(1), 5-36. https://doi.org/10.1007/s10857-013-9245-4
  29. Knapp, M. S. (2003). Professional development as a policy pathway. Review of Research in Education, 27 , 109-157. https://doi.org/10.3102/0091732X027001109
  30. Lerman, S.(2001). A review of research perspectives on mathematics teacher education. In F. L. Lin & T. J. Cooney (Eds.), Making sense of mathematics teacher education (pp. 33-52). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  31. Sowder, J. T.(2007). And development of teachers. Second handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics , 1, 157.