A Comparative Study of International Mathematics Curriculum on Time of Introduction and Content Organization for Direct and Inverse Proportions and Correlation

정비례/반비례, 상관관계의 도입 시기 및 내용 조직에 대한 교육과정 국제 비교 연구

  • Received : 2016.07.08
  • Accepted : 2016.08.05
  • Published : 2016.08.31

Abstract

Some of the critical changes in the revised 2015 Korean Mathematics curriculum were that direct proportion and inverse proportion were moved from elementary school to middle school and that supplementary content related to correlation was included. These decisions were based on comparative studies of international curriculum. Therefore in this study, we selected countries for comparison; United States, England, France, Finland, Australia, Japan, Singapore, China and Taiwan. We looked into the timing and scope for direct/inverse proportion and correlation in curricula of these countries. Along with this, we established four criteria; vertical sequence, horizontal sequence, external connection, and internal connection for an analysis framework. Then we compared and analysed the direct/inverse proportion and correlation in each curriculum. As a result, in most of these curricula, the direct/inverse proportions are introduced at middle school or are introduced at elementary school and then developed further at middle school. Most of curriculums on direct/inverse proportion and correlation match the four criteria. Correlation is introduced in high school mathematics in all counties except Finland and it is dealt in diverse context introducing related concepts, for example, correlation coefficient, regression straight line, and least square. We suggested that it is necessary to refer these international trends for the next revision of curriculum.

2015 개정 수학과 교육과정에서 나타난 주요한 내용 변화 중의 하나는 정비례/반비례를 초등학교에서 중학교로 상향이동하고, 상관관계 관련 내용을 중학교에 추가한 것이다. 이런 변화를 결정하는 데 중요한 근거 자료가 된 것이 국제 비교 결과이다. 이에 본 연구에서는 미국, 영국, 프랑스, 핀란드, 호주, 일본, 싱가포르, 중국, 대만을 대상국으로 정하고, 정비례/반비례와 상관관계를 어느 시기에 어떤 범위에서 다루는지 조사하였다. 더불어 교육과정 내용 조직의 특성을 분석하는 틀로 수직적 계열성, 수평적 계열성, 외적 연결성, 내적 연결성의 네 가지 기준을 설정한 후 이에 기초하여 정비례/반비례와 상관관계 관련 내용을 비교 분석하였다. 연구결과 대부분의 국가가 정비례/반비례를 중학교에서 도입하거나 초등학교에서 도입한 후 중학교에서 심화시키는 방식을 따르고 있으며, 내용 조직의 특성 기준을 비교적 충실히 만족시키고 있다. 상관관계는 핀란드를 제외한 모든 국가가 고등학교 내용으로 포함시키고 있으며, 대부분 상관계수, 회귀직선, 최소제곱법 등 관련 개념들을 소개하면서 다양한 맥락에서 다루고 있었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8])
  2. 교육부(2015). 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제2015-361호 [별책 8])
  3. 김정원(2014). 초등학교 학생들의 함수적 사고의 특징 및 지도 방향 탐색. 한국교원대학교대학원 박사학위논문.
  4. 노아라, 유연주(2013). 우리나라 고등학생들의 상관관계 이해도 조사. 수학교육학연구, 23(4). 467-490.
  5. 대한수학교육학회 (2016). 수학 교육과정 국제 비교 분석. 제72회 수학교육학 집중세미나.
  6. 문화일보(2009). 12.16일 기사. Retrieved from: http://www.munhwa.com/news/view.html?no=20091216010301270650020
  7. 박경미, 권오남, 박선화, 박만구, 변희현, 강은주, 서보억, 이환철, 김동원, 김선희(2014). 문.이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구. 교육부.
  8. 박상은(2010). 초등학생의 비례에 관한 비형식적 지식 분석. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 백경선, 이영아, 이동엽, 김사훈, 김대석(2013) 교육과정 편제 및 수업시수에 대한 국제 비교 연구, 발간등록번호 11-1342000-000035-01, 교육부.
  10. 상경아, 오은순, 김미경, 최지선, 김성훈, 김영란 (2014). 국제 교육 모니터링 체제 구축을 위한 학습성과 지표 개발 연구 -수학 읽기 영역의 학습성과 명세화 및 평가 방안- 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2014-7
  11. 이경화(2004). 상관관계의 교수학적 변환에 관한 연구. 학교수학, 6(1). 251-266.
  12. Cleveland, W. S., Diaconis, P., & McGill, R.(1982) Variables on scatterplots look more highly correlated when the scales are increased. Science, 216(4550). 1138-1141. https://doi.org/10.1126/science.216.4550.1138
  13. European commission(2011). Mathematics education in Europe: common challenges and national policies. Education, audiovisual and culture executive agency
  14. Ferrandez-Reinisch, A. M.(1985). The acquisition of inverse proportionality: A training experiment. Journal for Research in Mathematics Education, 16(2) 132-140. https://doi.org/10.2307/748370
  15. Garfield, J. B. & Ben-Zvi, D.(2008). Developing students' statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. Springer Science & Business Media.
  16. Halim, A.(2011). A comparative study of mathematics curriculum at primary level in Bangladesh and India (West Bengal). Retrieved from: http://bdeduarticle.com/curriculum-and-syllabus/4-a-comparative-study-of-mathematics-curriculum-at-primary-level-in-bangladesh-and-india-west-bengal
  17. Ibrahim, Z. B. & Othman, K. I.(2010). Comparative study of secondary mathematics curriculum between Malaysia and Singapore. Procedia social and behavioral sciences 8, 351-355 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.049
  18. Lawson A. E., Adi H. and Karplus R.,(1979), Development of correlational reasoning in secondary schools: do biology courses make a difference?, The American Biology Teacher, 41, 420-425. https://doi.org/10.2307/4446678
  19. Leung, F. K. S.(1992). A comparison of the intended mathematics curriculum in China, Hong Kong and England and the implementation in Beijing, Hong Kong and London. The university of London Institute of Education. Doctoral dissertation
  20. New Zealand Qualifications Authority & Korea Institute for Curriculum and Evaluation(NZQA & KICE; 2015). Comparison of senior secondary school qualifications. Retrieved from: http://www.nzqa.govt.nz/assets/Final-NZQAReport-110615.pdf
  21. Post, T, & Cramer, K.(1989). Knowledge, representation and quantitative thinking. In M. Reynolds (Ed.), Knowledge base for beginning teachers (pp. 221-232). Elmsford, NY. Pergamon Press
  22. Post, T., Behr, M., & Lesh, R.(1988). Proportionality and the development of pre-algebra understandings. In A. Coxford & A. Shulte (Eds.) The Idea of Algebra K-12: Yearbook National Council of Teachers of Mathematics (pp. 78-90). Reston, VA: NCTM.
  23. Silver, E.A.(2014). Preface to Part II: Transforming mathematics instruction with school curriculum changes. In Y., Li, E.A. Silver, & S. Li(Eds.). Transforming mathematics instruction - multiple approaches and practices. Springer.
  24. Siregar, E.M.R.S.(2015). A comparative study of international mathematics curriculum materials and standards. Retrieved from: http://scholarworks.wmich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1154&context=grad_research_posters
  25. Tyler, R. W.(1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago and London: The University of Chicago Press
  26. Usiskin, Z. & Willmore, E.(2008). Mathematics curriculum in pacific rim countries- China, Japan, Korea, and Singapore. Information Age Publishing, Inc.