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Examining the Smartwork Use Resistance and Non-Class-Related Behavior of Attendees in University Smartwork Class: A Motivation-Threat-Ability Framework Perspective

대학 스마트워크 수업 중 스마트워크 이용저항과 수업 외적인 행동 고찰: 동기-위협-능력 프레임워크 관점

  • 이종만 (동양미래대학교 경영학부 경영정보학과)
  • Received : 2016.04.26
  • Accepted : 2016.06.02
  • Published : 2016.08.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the smartwork use resistance and Non-Class-Related Behavior of attendees in university smartwork class with the perspective of Motivation-Threat-Ability. To do this, this study built a research model and examined how smartwork switching cost, threat and self-efficacy affect Non-Class-Related Behavior through smartwork use resistance. We also examined the relationship between self-efficacy and Non-Class-Related Behavior. The survey method was used for this paper, and data from a total of 80 university students were used for the analysis. And structural equation model was used to analyze the data. The results of this empirical study is summarized as followings. First, switching cost and threat have direct effects on the use resistance of smartwork services. Second, smartwork use resistance has a negative effect on Non-Class-Related Behavior but self-efficacy has a positive effect on it. Further, it will provide meaning suggestion point of the importance of use resistance motivations in establishing the use policy of smartwork services.

본 연구의 목적은 동기-위협-능력 관점에서 대학 스마트워크 수업 중에 수강생들의 스마트워크 이용저항과 수업 외적인 행동에 대하여 조사하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 연구모형을 개발하였고, 스마트워크 전환비용, 위협, 자기효능감이 어떻게 스마트워크 이용저항을 거쳐 수업 외적인 행동에 영향을 미치는지를 조사하였다. 또한, 자기효능감과 수업 외적인 행동 간의 관계를 조사하였다. 본 연구를 위해 설문방법을 이용하였고, 분석을 위한 데이터는 대학생을 대상으로 수집한 총 80개의 데이터를 적용하였다. 그리고 자료의 분석은 구조방정식모형을 사용하였다. 실증분석결과는 첫째, 전환비용과 수강위협은 스마트워크 이용저항에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스마트워크 이용저항은 수업 외적인 행동에 부의 영향을 미치지만, 자기효능감은 수업 외적인 행동에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 스마트워크 서비스의 이용 정책 수립에 있어서 스마트워크 이용저항 동기의 중요성을 제시하였다는데 의의가 있다.

Keywords

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