DOI QR코드

DOI QR Code

'Development' and 'Relations', as the Core Concepts of Home Economics in 2015 Revised Middle School Curriculum in Korea

2015 개정 가정과의 핵심개념 '발달과 관계' - 중학교 교육과정을 중심으로 -

  • Lim, JungHa (Dept. of Home Economics Education, Korea University) ;
  • Jun, Mi-Kyung (Dept. of Home Economics Education, Korea University)
  • Received : 2016.02.29
  • Accepted : 2016.03.28
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The purpose of this review was to introduce and examine 'development' and 'relations' as the core concepts of Home Economics in 2015 revised middle school curriculum in Korea. The 2009 and 2015 proclamation of the ministry of education on home economics curriculum and 26 published middle school textbooks were reviewed. The major findings were as follows. First, the components of human 'development' and family 'relations' were strongly associated with promoting four key competencies (i.e. the self-management competency, the communication competency, the aesthetic sensibility competency, the community competency) of 2015 revision. Also, four of cross-curricular learning topics (i.e. character education, multicultural education, safety and health education, human right education) in 2015 revision could be effectively discussed with human 'development' and family 'relations'. Second, when teaching and learning of the core concept, human 'development', continuous dynamic aspects of life-span development, the connectedness of different domains of development, systematic approach of various concepts in development, specificity and empirical evidence of information and variability of developmental patterns in adolescence should be considered. Third, when teaching and learning of the core concept, family 'relations', family trait such as generational relations, gender relations, role relations and power relations should be taken into account. In addition, exclusively focusing on normal family ideology or image of middle-class family and lecture-centered instruction methods should be changed for students to achieve the competencies relevant to family relations. The future directions for applying core concepts, 'development' and 'relations' in classroom will be discussed.

이 연구의 목적은 중학교 기술 가정교과 '인간발달과 가족' 영역의 핵심개념 '발달'과 '관계'가 2015 개정 가정과 교육과정에서 어떤 의미를 갖는지, 또 중학교 수업현장에서 어떻게 다루어야 하는지를 살펴보는 것이다. 이를 위해 2009 개정 및 2015 개정 교육과정과 13종의 중학교 기술 가정 1, 2 교과서를 분석하였다. 그 결과 첫째, 인간발달과 가족 영역은 2015 개정 교육과정의 핵심역량 중 자기관리 역량, 의사소통 역량, 심리적 감성 역량, 공동체 역량의 함양과 밀접한 관계가 있으며, '발달'에서는 범교과 학습주제 중 인성교육, 안전 건강교육, 인권교육을, '관계'에서는 안전 건강교육, 인성교육, 다문화교육을 효과적으로 다룰 수 있는 것으로 보인다. 둘째, 수업현장의 교수학습과 교재개발 시 고려할 부분은 다음과 같다. 먼저, 핵심개념 '발달'은 전생애적 관점에서의 지속적인 역동성, 신체, 인지, 사회정서발달의 연계성 및 주요개념들의 위계와 체계, 전달정보의 구체성, 경험적 연구결과에 근거한 과학적 정보의 활용, 청소년 발달의 다양성 측면을 충분히 고려해 다루어져야 한다. 다음으로, 핵심개념 '관계'는 세대관계, 성별(젠더)관계, 역할관계, 권력관계라는 가족 집단의 특징을 염두에 두면서, 지식 위주, 정상가족 이데올로기, 중산층 중심의 가족상을 중심의 설명이 되지 않도록 주의해야 한다. 이러한 결과를 바탕으로 핵심개념 '발달'과 '관계'의 추후과제에 대해서 논의하였다.

Keywords

References

  1. 권영익 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 성림출판사.
  2. 김기수 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 원교재사.
  3. 김지숙 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 비상교육.
  4. 윤인경 외 (2011). 중학교 기술.가정 1, 2. 교학사.
  5. 이상봉 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 교문사.
  6. 이상혁 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 미래엔.
  7. 이춘식 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 천재교육.
  8. 최유현 외 (2011). 중학교 기술.가정 1, 2. 천재교육.
  9. 최유현 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 천재교육.
  10. 정성봉 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 교학사.
  11. 정철영 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 두산동아.
  12. 조강영 외 (2013). 중학교 기술.가정 1, 2. 금성출판사.
  13. 채정현 외 (2013). 중학교 기술.가정 2. 삼양미디어.
  14. 한경혜 외 (2013). 중학교 기술.가정 2. 지학사.
  15. 한정동 외 (2011). 중학교 기술.가정 2. 삼화출판사.
  16. Kim, J. W., Jun, M. K., (2012). A Study on the Change of Family-related Contents in Home Economics by National Curriculum : Focus on the 1st-the 2007 Revised National Curriculum. Korean Home Economics Education Assciation, 24(4), 19-37.
  17. Ministry of Education and Science Technology (2010). A practical course(technology.home economics) curriculum. Notification No.2011-361 of Ministry of Education and Science Technology.
  18. Ministry of Education (2015a). A practical course(technology・home economics) curriculum. Notification No.2015-74 of Ministry of Education.
  19. Ministry of Education (2015b). 2015 revised curriculum question and answer data.
  20. Lee, Y. S., Yoo, S. J., (2014a). An Analysis on the Elements of Activating Happiness Education Suggested by Noddings Reflected in the Home Economics Part of Middle School Technology-Home Economics Textbook Volume 1 of 2009 Curriculum Revision. Korean Home Economics Education Assciation, 26(1). 31-53.
  21. Lee, Y. S., Yoo, S. J., (2014b). An Analysis on the Elements of Activating Happiness &Lee, 2012Education Suggested by Noddings Reflected in the Home Economics Part of Middle School Technology-Home Economics Textbook Volume 2 of 2009 Curriculum Revision. Korean Home Economics Education Assciation, 26(3). 91-112.
  22. Jun, M. K., Noh, Y. J., Lee, J. K., Kim, J. Y., & Kim. J. Young., (2007). Presentations of Families in Elementary School Textbooks: Focused on Family Structure. Journal of family relations, 12(2). 167-186.
  23. 유영주 외 (2004). 새로운 가족학. 신정.
  24. 이광우 (2015). 2015 개정 교육과정에서의 핵심개념, 핵심역량. 한국가정과교육학회 추계학술대회 자료집. (pp.11-29)
  25. Adams, G., Bullotta, T., & Montemayor, R. (Eds.). (1992). Adolescent identity formation. Newbury Park,. CA: Sage.
  26. Baumeister, R. F. (1991). Identity crisis. In R M. Lerner, A. C. Petersen, &. Brooks-Gunn (Eds.), Encyclopedia of Adolescence. Vol. 1. (pp. 518-521). New York: Garland.
  27. Carlson, J. G., & Hatfield, E. (1992). Psychology of emotion. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
  28. Casey, B. J., Giedd, J. N., & Thomas, K. M. (2000). Structural and functional brain development and its relation to cognitive development. Biological Psychology, 54, 241-257. https://doi.org/10.1016/S0301-0511(00)00058-2
  29. Giedd, J. M., Blumenthal, J., Jeffries, N. O., et al. (1999). Brain development during childhood and adolescence: A longitudinal MRI study. Nature Neuroscience, 2, 861-863. https://doi.org/10.1038/13158
  30. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  31. Rice, F. P., & Dolgin, K. G. (2008). The adolescent development, relationships, and culture. 12th ed. Pearson International Edition.
  32. Santrock, J. (2012). Life-span development. 14th ed. McGraw-Hill Education.
  33. Straugh, B. (2003). The primal teen: What new discoveries about the teenage brain tell us about our kids. New York: Doubleday.

Cited by

  1. A Study of Experts’ Recognition Weight on Subject-Specific Competency and Content System’s Sub-Elements of the 2015 Revised Technology·Home Economics Curriculum Using Fuzzy Decision vol.26, pp.5, 2016, https://doi.org/10.5934/kjhe.2017.26.5.495