Analysis of Middle and High School Technology Teachers' Recognition and Educational Needs about Engineering Education

중·고등학교 기술교사의 공학교육에 대한 인식 및 교육요구도

  • Kim, Youngmin (Global institute for talented education, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Kim, Kisoo (Department of Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Kim, Hyunjung (Bonghwang Middle School) ;
  • Kim, Jinyoun (Songdo Middle School) ;
  • Lee, Youngju (Global institute for talented education, Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • 김영민 (한국과학기술원 과학영재교육연구원) ;
  • 김기수 (충남대학교 기술교육과) ;
  • 김현정 (봉황중학교) ;
  • 김진연 (송도중학교) ;
  • 이영주 (한국과학기술원 과학영재교육연구원)
  • Received : 2016.02.03
  • Accepted : 2016.04.18
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze middle and high school technology teachers' recognition and educational need about engineering education. For this, we surveyed secondary school technology teachers. The result of this study is as follow. First, most technology teachers perceive that engineering contents are lack in technology education, therefore they recognize the needs of reinforcement of engineering contents. Second, most technology teachers perceive that present technology subject does not give positive affect to students for their own career selection on engineering field. Furthermore, they perceive that if it contained the contents of engineering in technology education, students would experience creative design and problem solving process. Third, most technology teachers perceive that they are able to teach engineering in technology education and they need the change of national curriculum and the development of engineering program contents. Fourth, they perceive that the 7~9 grade is the best grade to start to study engineering in elementary and secondary school. Fifth, they perceive that 'design', 'problem solving' and 'creative thinking' are the priority of educational needs of teaching ability and knowledge about engineering. Sixth, they perceive that the aerospace engineering, the electrical engineering, the electronic engineering, the mechanical engineering, the computer engineering and the environmental engineering are the priority of educational needs of teaching knowledge about engineering fields.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2010). 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국. 2011년 업무 보고. 교육과학기술부.
  2. 교육통계서비스(2015). 2015 교육통계연보. http://kess.kedi.re.kr/에서 2015년 12월 20일 검색함.
  3. 국가교육과정정보센터(2015). 2015 국가 교육과정 개정. http://www.ncic.go.kr/에서 2015년 12월 20일 검색함.
  4. 김영민(2012). 공학전문가가 인지하는 고등학교 공학 기술 교과 교육 목표와 내용 요소. 충남대학교대학원 석사학위논문.
  5. 김영민 외(2013a). 초.중등교육에서의 공학교육에 대한 공학 전문가들의 인식 연수. 대한공업교육학회지, 38(2), 136-155.
  6. 김영민 외(2013b). 초.중등학교 교사의 초.중등 공학교육에 대한 인식 분석. 공학교육연구, 16(5), 9-17.
  7. 김진연(2014). 중학교 기술교과에서 공학설계중심 STEAM 수업 자료 개발. 충남대학교대학원 석사학위논문.
  8. 김진연 외(2015). 중.고등학교 기술교과의 소프트웨어교육에 대한 기술교사의 인식 및 교육요구도 분석. 한국기술교육학회지, 15(3), 51-73.
  9. 김진수(2011). 기술교육에서 공학교육의 강화 전략. 2011 한국기술교육학회 동계학술대회 자료집, 33-57, 1월 22일. 대전:충남대학교 공학1호관 취봉홀.
  10. 성의석(2012). 통합적 STEM 교육이 일반고등학교 학생의 과학 및 기술교과 자기효능감과 공학 태도에 미치는 효과. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 손소영(2007). K-12. 공학교육, 14(2), 7-9.
  12. 이은상(2015a). 기술교사의 공학 교육역량 모델 개발. 충남대학교대학원 박사학위논문.
  13. 이은상(2015b). 중학생의 기술 경험과 기술교과 흥미가 공학 진로 지향에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 15(5), 51-68.
  14. 이춘식(2008). 학생들의 기술에 대한 태도 척도 개발. 실과교육연구, 14(2), 157-174.
  15. 조대연(2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정 방안 탐색. 교육문제연구, 35, 165-187.
  16. 진의남, 김용익(2011). 초등학교 예비교사들의 발명교육 내용에 대한 교육요구도 분석. 한국기술교육학회, 11(2), 67-84.
  17. 최유현(2005). 기술교과교육학. 형설출판사
  18. 한국공학교육인증원(2014). 공학교육인증기준2015(KEC2015). http://www.abeek.or.kr/intro/stendard.html.에서 2015. 1. 20. 자료 얻음.
  19. 허영웅(2014). 공학설계과정 개발 및 공학기술 교과 '전기.전자와 정보통신 공학'단원에서 이 과정이 적용된 체험활동 과제 개발. 한국교원대학교대학원 석사학위논문.
  20. Borich, G. D. (1980). A needs assessment model for conducting follow up studies. The Journal of Teacher Education, 31(3), 39-42. https://doi.org/10.1177/002248718003100310
  21. International Technology Education Association(ITEA/ ITEEA). (2000/2002/2007). Standards for Technological Literacy; Content for the study of technology. Reston. VA: Author.
  22. International Technology Education Association(ITEA/ ITEEA)(2005). Technological Literacy for All: A Rationale and Structure for the Study of Technology. Reston. VA : Author.
  23. Mink, O. G., et al. (1991). Developing and managing open organizations: A model and method for maximizing organizational potential. Austin: Somerset Consulting Group, Inc.
  24. National Research Council(2012). A frameworks for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Washington, DC: The National Academy Press.
  25. NGSS Lead States(2013). Next Generation Science Standards: For states, by states. Washington, DC: The National Academy Press.
  26. Purzer, S., et al. (2014). Engineering in pre-college settings. Purdue University press.