초록
프레임 가득 배우의 얼굴을 확대하여 미세한 표정의 떨림조차 놓치지 않고 정확하게 포착하는 클로즈업은 살아있는 배우가 연기를 하는 무대 위 보다 훨씬 더 사실적으로 배우의 연기를 표현한다. 클로즈업은 관객의 시선을 사로잡을 수 있는 나름의 이미지와 의미의 효과들을 생산하며, 배우의 얼굴이 최소한의 거리에서 관객과 직접적인 소통을 하는 듯한 심리적 현상을 불러일으키기 때문이다. 이에 본 연구는 클로즈업의 촬영 효과와 연기 효과를 연구하고, 그에 따른 연기 훈련의 필요성을 제언하기 위해 영화 <사도>(2015)를 분석해보았다. 영화 <사도>는 송강호가 인물 설정의 사실성을 높이기 위해 얼굴의 특수 분장으로 실제 나이보다 20년 이상 많은 나이를 연기했고, 이러한 얼굴과, 제스처, 클로즈업 된 소품들이 극중 인물의 성격과 영화의 감정을 표현함에 있어 어떠한 연기력을 충분히 공유하며, 영화연기의 핵심이 되는 다양한 언어적, 시각적, 정서적 의미의 효과들을 만들어내고 있다는 점에서 분석의 대상으로 삼았다. 본 연구를 통해 배우들이 클로즈업의 효과와 영화연기의 핵심을 알고, 카메라 앞에서 효과적인 표현 방법을 찾는데 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바람이다.
A close-up shot, capturing all the fine details of an actor's face by filling up the frame, expresses an actor's performance more realistically than a stage where a living actor performs on. This is because a close-up generates an impact with its specific images and meanings seizing the attention of the audience and conjures up a psychological effect as if an actor's face is directly communicating with the audience at a minimum distance. Therefore, this study analyzed the film to examine the photographic effect and acting effect of close-up shots and recommend the need for acting training thereof. The film was selected since Song Kang-ho, to add more realism to his character acted going back and forth 20 years of age with a special makeup on face, his facial expressions, gestures, props in close-up successfully helped deliver the actor's performance by revealing the character's personality and emotions of the film, and generated an array of linguistic, visual and emotional meanings which are the key to film acting. This study is expected to contribute to helping actors to learn about the effect of close-ups and the key to film acting and find effective ways to express themselves in front of the camera.