반성적 문제 만들기 활동이 초등학생들의 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향

The Effects of Reflective Problem Posing Activities on Students' Problem Solving Ability and Attitudes toward Mathematics

  • 투고 : 2016.05.02
  • 심사 : 2016.05.22
  • 발행 : 2016.05.31

초록

본 연구는 학습자 스스로 수학적 오류를 분석하고 반성적 문제 만들기 활동을 하도록 한 것이 문제해결력과 수학적 태도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 본 연구를 위하여 서울특별시 강서구에 소재한 초등학교 5학년 2개 반(62명)을 대상으로 실험집단과 비교집단을 선정하였다. 연구 결과 반성적 문제 만들기 활동은 학생들로 하여금 구하고자 하는 것을 파악하는 능력과 문제를 해결하는데 필요한 조건을 선별하여 활용하는 능력을 향상시켜 학생들의 문제해결력 향상에 효과적이었다. 또한, 학습자가 가지고 있었던 수학적 오개념을 수정하고 올바른 수학적 개념을 정립하는데 도움을 주었다. 그리고 반성적 문제 만들기 활동은 학생들의 수학적 의지를 향상시키고 반성적 사고를 촉진시키며, 반성의 과정에서 자연스럽게 스스로 자신의 문제를 풀이 과정을 점검하는 습관을 갖도록 하는데 도움을 주었다. 학습자는 반성적 문제가 올바르게 만들어졌는지 점검하고 이것을 바르게 해결하기 위해, 토의 활동에서 타인과의 수학적 의사소통에 적극적으로 참여하는 모습과 함께 끝까지 스스로 문제를 해결하고자 하는 과제집착력을 강하게 나타냈다.

The purpose of this study was to analyze mathematical errors and the effects of reflective problem posing activities on students' mathematical problem solving abilities and attitudes toward mathematics. We chose two 5th grade groups (experimental and control groups) to conduct this research. From the results of this study, we obtained the following conclusions. First, reflective problem posing activities are effective in improving students' problem solving abilities. Students could use extended capability of selecting a condition to address the problem to others in the activities. Second, reflective problem posing activities can improve students' mathematical willpower and promotes reflective thinking. Reflective problem posing activities were conducted before and after the six areas of mathematics. Also, we examined students' mathematical attitudes of both the experimental group and the control group about self-confidence, flexibility, willpower, curiosity, mathematical reflection, and mathematical value. In the reflective problem posing group, students showed self check on their problems solving activities and participated in mathematical discussions to communicate with others while participating mathematical problem posing activities. We suggested that reflective problem posing activities should be included in the development of mathematics curriculum and textbooks.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부 (2015). 수학과 교육과정 [별책8]. 교육부 고시 제2015-74호.
  2. 김준겸, 임문규 (2001). 문제 상황 제시에 따른 문제 만들기 활동이 문제해결력에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 5, 77-98.
  3. 노지화, 고호경, 허난 (2016). 분수 나눗셈 스토리 문제 만들기에 관한 예비교사 지식 조사연구. 초등수학교육, 19(1), 19-30.
  4. 박교식 (2015). 초등학교 수학과 무제해결 교육 재고. 한국초등수학교육학회지, 10(2), 123-141.
  5. 배준환 (2015). 반성적 문제 만들기 활동이 초등학교 5학년 학생들의 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 석사학위 논문.
  6. 오영열 (2013). 초등수학에서 수학적 모델링 적용 필요성에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 483-501.
  7. 이대현 (2012). 문제 만들기 활동에서 학생들의 수학적 창의성 분석. 한국수학교육학회논문집, 15(3), 411-428.
  8. 임문규 (1992). 수학 교육에서 문제설정과 문제해결의 관련에 관한 연구. 대한 수학교육학논문집, 3(2), 1-13.
  9. 정성건, 박만구 (2010). 수학 문제 만들기 활동이 문제해결력과 학습태도에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 315-335.
  10. 정지호, 임문규 (1992). 문제 설정의 교수.학습에 관하여(1). 수학교육학회지, 31(3), 55-62.
  11. 채송화 (2014). 현실적 소재를 활용한 문제 만들기가 학생들의 수학적 문제해결, 의사소통 능력 및 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 석사학위 논문.
  12. 한국교육개발원 (1985). 수학과 문제해결력 신장을 위한 수업 방법 개선 연구. 연구 보고RR85-09.
  13. 황정하 (2011). 문제 만들기를 활용한 오답노트 작성의 수학학습 효과. 한국교원대학교 석사학위 논문.
  14. Brown, S. I. & Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. Philadelphia, PA: The Franklin Institute Press.
  15. Cunningham, R. (2004). Problem posing: An opportunity for increasing student responsibility. Mathematics and Computer Education, 38(1), 83-89.
  16. Hashimoto, Y. (1987). Classroom practice of problem solving in Japanese elementary schools. In J. P. Becker & T. Miwa (Eds.), Proceedings of the U.S.-Japan Seminar on Mathematical Problem Solving (pp. 94-119). Columbus, OH: ERIC/SMEAC Clearinghouse (ED 304-315).
  17. Inprasitha, M. (2015). New model of teacher education program in mathematics education: Thailand experience. Proceedings of the 7th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education(pp. 97-100). May 11-15, 2015, Cebu City, Philippines.
  18. Lavy, I. & Shriki, A. (2013). Problem posing as a means for developing mathematical knowledge of prospective teachers. In Woo, J. H., Lew, H. C., Park, K. S., & Seo, D. Y. (Eds.). Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3(pp. 129-136). Seoul: PME.
  19. Kilpatrick, J. (1987) Problem formulating: Where do good problems come from? In A. H. Schoenfeld (Ed.). Cognitive science and mathematics education (pp. 123-147). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  20. National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  21. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  22. Organization for Economic Co-operation and Development (2013). PISA 2015 draft collaborative problem solving framework. Retrieved on January 2, 2016 at https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/Draft%20PISA%202015%20Collaborative%20Problem%20Solving%20Framework%20.pdf
  23. Polya, G. (1957). How to solve it. NY: Princeton University Press.
  24. Rosli, R., Goldsby, D., & Capraro, M. M. (2013). Assessing students' mathematical problem-solving and problem-posing skills. Asian Social Science, 9(16), 54-60.
  25. Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. In D. Grouws (Ed.), Handbook for research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). New York: MacMillan.
  26. Silver, E. A. (1993). Mathematical problem posing and problem solving by middle school students. In C. A. Mather, G. A. Golding, & R. B. Davis (Eds.). Proceedings of PME-NA (Vol. 1, pp. 263-269). New Brunswick, NJ: Rutgers University.
  27. Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  28. Silver, E. A. (1996). Posing mathematical problems: An exploratory study. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 23(2), 191-208.
  29. Silverman et. al. (1992). Case studies for teacher problem solving. Brooklyn, NY: Mcgrew-Hill College.
  30. Stanic, G. & Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. In R. Charles & E. Silver (Eds.), The teaching and assessing of mathematical problem solving (pp. 1-22). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  31. Van Harpen, X. Y. & Sriraman, B. (2013). Creativity and mathematical problem posing: An analysis of high school students'mathematical problem posing in China and the United States. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 201-221. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9419-5
  32. Yerushalmy, M., Chazan, D., & Gordon, M. (1990). Mathematical problem posing: Implications for facilitating student inquiry in classrooms. Instructional Science, 19, 219-245. https://doi.org/10.1007/BF00120197