A Comparative Analysis of Success Factors Between Social Commerce and Multichannel Distribution Using Text Mining Techniques

텍스트마이닝 기법을 이용한 소셜커머스와 멀티채널 유통업체 간 성공요인 비교 연구

  • 최현승 (아주대학교 경영대학 e-비즈니스학과) ;
  • 김예솔 (아주대학교 경영대학 e-비즈니스학과) ;
  • 조혁준 (아주대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 강주영 (아주대학교 경영대학 e-비즈니스학과)
  • Received : 2016.08.09
  • Accepted : 2016.08.31
  • Published : 2016.08.31

Abstract

Today there is a fierce competition between social commerce and multi-channel distribution in korea and it is need to do comparative analysis about success factors between social commerce and multi-channel distribution. Unlike the other studies that have only used survey method, this study analyzed the success factors between social commerce and multichannel distribution using text mining techniques. We expect that the result of the study not only gives the practical implication for making the competition strategy of the retailers but also contributes to the diverse extension research.

국내 전자상거래 시장 내 소셜커머스와 멀티채널 유통업체간 최저가 경쟁이 점점 치열해 지고 있는 가운데 소셜커머스와 멀티채널 유통업체간 성공요인에 대한 실증분석의 필요성이 대두되고 있다. 설문조사 방법론 중심의 기존 선행연구와 달리 본 연구에서는 텍스트마이닝 기법을 이용하여 소셜커머스와 멀티채널 유통업체의 핵심 성공요인 토픽을 도출하고 감성의 차이를 비교 분석하였다. 본 연구의 결과는 유통업체간 경쟁전략에 대한 실무적인 시사점을 제공함과 동시에, 향후 다양한 형태의 확장 연구에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords