DOI QR코드

DOI QR Code

Reading Children's Mind from Digital Drawings based on Dominant Color Analysis using ART2 Clustering and Fuzzy Logic

ART2 군집화와 퍼지 논리를 이용한 디지털 그림의 색채 주조색 분석에 의한 아동 심리 분석

  • Received : 2016.05.21
  • Accepted : 2016.06.08
  • Published : 2016.06.30

Abstract

For young children who are not spontaneous or not accurate in verbal communication of their emotions and experiences, drawing is a good means of expressing their status in mind and thus drawing analysis with chromatics is a traditional tool for art therapy. Recently, children enjoy digital drawing via painting tools thus there is a growing needs to develop an automatic digital drawing analysis tool based on chromatics and art therapy theory. In this paper, we propose such an analyzing tool based on dominant color analysis. Technically, we use ART2 clustering and fuzzy logic to understand the fuzziness of subjects' status of mind expressed in their digital drawings. The frequency of color usage is fuzzified with respect to the membership functions. After applying fuzzy logic to this fuzzified central vector, we determine the dominant color and supporting colors from the digital drawings and children's status of mind is then analyzed according to the color-personality relationships based on Alschuler and Hattwick's historical researches.

자신이 느끼는 것이나 보는 것, 경험하는 것을 언어로 표현하는 것이 서툰 아동들에게 있어 미술 활동은 감정을 표현할 수 있는 방법 중 하나이며 미술 치료를 위한 중요한 분석 대상이기도 하다. PC의 그림판 기능 등을 통한 디지털 그림이 일상화된 최근에는 기존의 색채학 이론과 미술 치료 이론이 접목되고 있으며 자동 분석 기능의 필요성이 대두되고 있다. 본 논문에서는 아동이 그린 그림에 대해 주조색 분석을 하고 ART2 알고리즘을 적용하여 색채 정보를 군집화한다. 군집화된 각각의 중심 벡터값을 기반으로 색채 빈도수를 소속 함수에 적용하여 퍼지화한다. 퍼지화된 중심 벡터 값을 퍼지 추론 규칙에 적용한 후에 비퍼지화를 수행한다. 비퍼지화된 값을 분석한 후에 주조색과 보조색을 결정하여 알슈울러와 해트윅의 단일 색채에 따른 심리 상태와 색상 조합의 심리상태와 비교한 결과, 거의 비슷한 결과가 도출되는 것을 확인하였다.

Keywords

References

  1. H. J. Park, Understanding of Diagnosis in Art Therapy, Paju, Yangseowon, 2009.
  2. C. A. Malchiodi, Understanding Children's Drawings, NY, Hakjisa, 2001.
  3. J. I. Choe, Children's Art Teaching, Michigan, Hyungseul, 1998.
  4. D. J Kong, D. Y Jeong, Y. W. Woo, J. H. Cho, K. B. Kim, "Psychology Analysis using Dominant Color and Location Information," Korea Institute of Electronic Communication Science, vol. 5, no. 1, pp. 381-386, February 2011.
  5. K. B. Kim, Y. W. Woo, "A Study on Sensitivity Analysis by Fuzzy Inference Rules using Color and Location Information," International Journal of Maritime Information and Communication Sciences, vol. 7, no. 3, pp. 268-274, March 2009.
  6. D. H. Song, H. K. Rhee, J. H. Kim, J. H. Lee, "Reading Children's Emotions based on the Fuzzy Inference and Theories of Chromotherapy," International Information Institute (Tokyo). Information, vol. 19, no. 3, p. 735, March 2016.
  7. R. Alschuler, L. A. Hattwick, Painting and Personality. Volumes I and II, Chicago:The University of Chicago Press, 1947.
  8. K. B. Kim, D. H. Song, "Defect Detection Method using Fuzzy Stretching and ART2 Learning from Ceramic Images," International Journal of Software Engineering and Its Applications, vol. 8, no. 9, pp. 29-38, September 2014.