DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Type of Playable Furniture for Emotional Development of Preschool Children

미취학 아동의 감성 발달을 위한 연령별 놀이가구 유형에 관한 연구

  • 김자경 (인하공업전문대학 실내건축과)
  • Received : 2016.04.27
  • Accepted : 2016.06.08
  • Published : 2016.06.30

Abstract

Nowadays the preschool children spend much of the day playing indoors. Therefore, it needs the indoor environment that helps a variety of fun activities and physical development, and it requires the space configuration and playable furniture considering the emotional development for mental health. However, the furniture for fast growing preschoolers has not various types because the domestic furniture market for children is mostly baby beds and the furniture for the education of children. Therefore, this study presents the concepts and types of the playable furniture reflecting emotional design for preschool children's healthy emotion and suggests the most appropriate type of playable furniture considering play behavior by age. In this study, we investigated the physical, cognitive, social, emotional and linguistic development characteristics and play behavior of preschoolers, and derived the right type of playground equipment and furniture, and examined the types of playable furniture to help the emotional development. We derived the items to be checked for developing the playable furniture by age for emotional development, and classified preschoolers' playable furniture into the use of learning, relaxation and storage, and suggested its basic type focusing on the cases of various playable furniture developed at home and abroad. As a result, the playable furniture was divided into three types. The first is the self-play type making possible self amusement, the second is module built-up-type that consists of furniture and modules or units and creates various patterns and can be modified through the self-assembly and disassembly, and the third is IT game type grafting IT skills and a variety of electronic games to furniture. We sorted these types into three classes (1-3 years old, 4-5, 6-7) according to age and presented the type of play for each age, the play element and representative image that can be introduced to this furniture. In this study, we provided the basic design types of age-specific emotional playable furniture by analyzing these results.

Keywords

References

  1. 김미지자, 감성공학, 디자인 오피스, 1998
  2. 정태위, 삐아제의 인지 발달론, 배영사, 1976
  3. 나병술, 아동발달, 서울 교학 연구소, 1987
  4. 김기영, 아동의 연령별 특징에 적합한 게임요소의 추출과 새로운 게임컨텐츠 제안에 관한 연구, 한국디자인학회 논문집 통권54호, 2002.11
  5. 김자경, 미취학 아동의 놀이가구 유형 및 특성 분석, 한국실내디자인학회 논문집 2012.10.30
  6. 김종철, 미취학 아동의 가정용 시스템 가구에 대한 연구, 국민대 디자인 대학원 석사논문, 2009.2
  7. 박혜숙 외 1인, 옻칠가구 디자인 개발을 위한 감성공학적 연구, 한국실내디자인학회 논문집 제14권 5호, 2005.10
  8. 신선영 외 1인, 어린이 놀이학습공간 실내디자인의 감성적 특성, 한국실내디자인학회 논문집 제19권 5호 통권82호, 2010.10
  9. 안정미, 유아의 감성발달을 위한 색채 놀이 교육계획안 개발에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 2015.8
  10. 이지민, 어린이 놀이가구에 대한 실태 분석, 이화여대 산업미술대학원 석사논문, 1993.2
  11. 유현정, 아동의 감성발달을 돕는 가구디자인 연구, 홍익대 산업대학원 석사논문, 2014.2
  12. 이보경, 어린이 행태 특성에 따른 놀이 환경 디자인 제안, 성균관대 석사논문, 2008
  13. 이현정, 현대 가구디자인에 나타난 감성디자인 연구, 한국가구학회지 v18.n.1, 2007.2
  14. 주송이, 3-5세 유아를 위한 놀이가구 디자인 연구, 상명대 석사논문, 2010.2
  15. 조혜나, 유아 놀이행태 이론을 적용한 보육 공간 디자인 연구, 이화여대 디자인 대학원 석사논문, 2009.8
  16. 채정주 외1인, 감성디자인이 내재된 아동용가구 디자인 개발, 한국가구학회지, Vol23 No4, 2012.10
  17. 한국디자인진흥원, 어린이디자인 가이드라인 개발, 연구보고서, 2012.10
  18. 허상훈, 한글 자모를 모티브로 한 미취학 아동용 놀이가구 디자인에 관한 연구, 홍익대 산업대학원 석사논문, 2011.8
  19. www.a-rocking-horse-to-love.com
  20. www.bobles.dk
  21. www.haba.de
  22. http://jesperkthomsen.dk
  23. http://www.namyangi.com
  24. http://enfant.designhouse.co.kr
  25. http://www.tingdong.com
  26. http://blog.naver.com/webagaci/80011454195
  27. http://www.happyhc.co.kr
  28. http://www.tuzzlemall.co.kr/