초록
본 연구는 학교현장의 안전교육 과정에서 학교시설 비구조재 중 위험도가 상대적으로 높은 천장재의 내진성능을 평가하고 대책방안을 제시하는 것이다. 평가도구의 개발을 위하여 본 연구는 다음과 같은 4단계로 진행되었다. 첫 단계에서는 국내 외의 내진성능평가 가이드라인들을 분석하여 주요 천장재의 구성품목과 각 품목별 평가방법들을 조사하고, 두 번째 단계에서는 문헌조사의 결과를 기반으로 주요 품목들의 내진성능 실태를 면밀하게 조사하였다. 세 번째 단계에서는 조사된 천장재 구조를 정량적으로 평가하여 지반 및 지진의 유형에 따른 적정성을 평가하였다. 마지막으로 국내 학교시설 천장재에서 우선적으로 고려되어야 할 내진성능보강 대책방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to develop the evaluation model of school facilities in terms of seismic performance during safety education in the school field. This study is composed of four stages with a view to developing user oriented evaluation models that can be utilized during earthquake safety education on ceiling system. and First stage analyze the evaluation guidelines to find evaluation methods and items. Based on the items, site survey was conducted to derive the characteristics of seismic performance of domestic school buildings in terms of ceiling system. Third stage analyzes the seismic performance of ceiling system. Final stage is to derive recommendations based on the results.