Abstract
This study was purposed to evaluate the characteristic changes of the solidified livestock manure fuel(SLMF) through the application of compression treatment process. The compression process led to an increase of VS/TS ratio (Volatile solids/Total solids ratio) and moisture removal effect of SLMF. The amount of leachate withdrawn from dairy cattle manure and Hanwoo manure by compression were 21~26%(w/w) and 15~20%(w/w), respectively. The specific gravity of the leachate of dairy cattle manure and Hanwoo manure were 1.01 and 0.99, respectively. The dehydrated cow manure was easily processed into ball-shaped solidified fuel. The drying time of the SLMF was proportional to the diameter of the solidified fuel. The highest heating value was observed in diameter range of 10~15mm SLMF. It is concluded that the higher heating value of 10~15mm SLMF was related with the amount of fibrous matter contained in the SLMF.
본 연구는 고체연료 가공원료로 사용할 우분을 압착하는 방식을 적용하여 수분을 감소시킨 뒤에 성형가공한 우분 고체연료의 특성을 분석하기 위하여 수행되었다. 우분을 압착 처리함에 따라 VS/TS 비율 (총 고형물중 휘발성 고형물 비율)과 수분감소 효과가 높아졌다. 젖소 분의 경우 압착처리에 의해 제거되는 수분의 양은 무게를 기준으로 하여 투입분뇨의 21~26% 수준에 해당하였다. 압착에 의해 분리된 침출수의 비중은 약 1.01이었다. 한우 분의 경우에는 수분 제거량이 약 15~20%(w/w) 수준이었고 이때 발생한 탈리액의 비중은 0.99 수준이었다. 탈수된 우분은 고체연료 가공방법 적용에 의해 쉽게 구(공) 모양의 형태로 가공되었다. 가공된 구 모양의 고체연료를 건조하였을 경우 건조효율은 직경이 작은 경우에 그 효율이 더 높게 나타났다. 고체연료로서의 열량 값은 직경 10~15mm 크기로 가공한 고체연료가 본 시험에서 가공된 다른 크기의 직경을 가진 고체연료보다 상대적으로 더 높은 것으로 분석되었다. 이 결과는 섬유질이 많은 우분의 특성상 10~15mm 크기의 가공품에 섬유소가 잘 부착되기 때문인 것으로 판단된다.