DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Early Childhood Teachers' Happiness, Attitudes toward the Teaching Profession and Multicultural Variables on Multicultural Teaching Activities

유아교사의 행복감 및 교직에 대한 태도, 다문화교수변인이 다문화 교수활동에 미치는 영향

  • 오재연 (광주여자대학교 유아교육과) ;
  • 남민우 (목원대학교 교수학습센터)
  • Received : 2016.04.05
  • Accepted : 2016.06.03
  • Published : 2016.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine differences in multicultural early childhood teaching activities according to the general characteristics of early childhood teachers, to analyze the relationships and effects of early childhood teachers' happiness, variables of attitudes toward the teaching profession, and variables of multicultural teaching, and ultimately to identify variables related to early childhood teachers that explain multicultural early childhood teaching activities. For this study, 270 teachers in charge of young children from multicultural families at early childhood education institutions were sampled. When the 'age' variable, which might affect multicultural teaching activities, was excluded and the relationships among early childhood teachers' variables as independent variables were analyzed, happiness and obsessive passion were found to have an effect on multicultural teaching activities. These findings suggest that early childhood teachers' happiness and passion for teaching needs to be enhanced as an effort to set the direction of multicultural education fit for the characteristics of Korea in the field of early childhood education, where the foundation of culture is laid and prejudices are easily formed.

Keywords

References

  1. 곽희경 (2011). 유아교사의 행복감 및 자아정체감과 교사효능감, 교사-유아 상호작용의 관계. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 견주연, 하은실, 정계숙 (2012). 유아 교실 내 다문화교육 수행에 대한 교사 인식 및 실제. 아동학회지, 33(3), 177-197. https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.3.177
  3. 교육과학기술부, 보건복지부 (2013). 3-5세 연령별 누리과정 해설서. 서울: 교육과학기술부, 보건복지부.
  4. 김미진 (2010). 아동의 다문화 수용성 척도개발에 관한 연구. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김시연 (2014). 유아교사의 행복감, 교직에 대한 열정, 직무만족도, 교사효능감 및 교사-유아 상호작용 간의 구조분석. 광주여자대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김영옥 (2008). 유아 다문화교육의 통합적 적용. 서울: 학지사.
  7. 김은옥 (2013). 유아-교사의 행복감, 직무만족도와 교사-유아 간 상호작용에 대한 연구. 인천대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김현영 (2012). 유아 이중언어 강사의 직무만족도와 다문화 교수효능감 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김현진 (2012). 예비 유아교사의 교직에 대한 열정, 교사동기 그리고 교사효능감에 관한 연구. 열린유아교육연구, 17(6), 249-275.
  10. 김혜리 (2014). 유아교사의 행복감에 영향을 미치는 관련변인 탐색. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 김혜리, 조형숙 (2013). 유아교사의 교사 효능감과 대인관계 스트레스가 행복감에 미치는 영향. 한국교육문제연구, 31(4), 275-292.
  12. 김혜원, 김명소 (2000). 우리나라 기혼여성들의 행복의 구조분석 및 주관적 안녕감과의 관계분석. 한국심리학회지: 여성, 5(1), 27-41.
  13. 김혜자 (2009). 다문화교육에 대한 유아교사의 효능감 및 교육실제. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 문성은 (2013). 유아교사의 다문화수용성이 다문화교육실제에 미치는 영향. 한서대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 민재철 (2012). 유아체육교사의 행복감과 자아정체감이 교사효능감과 상호작용 및 직무만족에 미치는 영향. 계명대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 박경 (2013). 교사의 직무만족도와 효능감이 유아의 내.외현적 행동문제와 자아존중감에 미치는 영향. 광주여자대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 박미경 (2007). 교사를 통해 본 다문화 가정 유아의 특성 및 교사의 어려움. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 박보라 (2014). 예비 유아교사가 인식하는 초임교사의 교직에 대한 열정, 교사동기, 교사효능감에 관한 비교연구. 광주여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 박현경 (2011). 유아교사의 다문화 신념이 다문화적 효능감과 다문화 교육실제에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 법무부 (2014). 등록외국인지역별현황. http://www.moj.go.kr/HP/COM/bbs_03/ShowData.do?strNbodCd=noti0097&strWrtNo=199&strAnsNo=A&strFilePath=moj/&strRtnURL=MOJ_40402000&strOrgGbnCd=104000에서 2015년 2월 1일 인출
  21. 배성희 (2009). 보육교사의 행복이 교사의 효능감과 직무만족도에 미치는 영향. 부산교육학연구, 22, 25-44.
  22. 성영화 (2010). 유아교사의 다문화 신념 측정도구 개발 및 교사 관련변인 탐색. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  23. 성태제 (2011). SPSS/AMOS를 이용한 알기쉬운 통계분석. 서울: 학지사.
  24. 여성가족부 (2011). 다문화 콜센터. http://www.liveinkorea.kr/intro.asp에서 2015년 2월 4일 인출
  25. 오재연 (2013). 다문화가정 유아의 유아교육기관 적응프로그램 개발 및 효과. 유아교육학론집, 17(1), 137-162.
  26. 오재연 (2014). 유아기 자녀를 둔 출신국적별 외국인 부모의 양육행동과 삶의 질 및 문화적응스트레스 비교연구. 유아교육.보육복지연구, 18(1), 31-57.
  27. 원지현 (2015). 유아교사의 행복감 관련 변인 구조분석. 위덕대학교 대학원 박사학위논문.
  28. 유현정 (2004). 인구학적변인, 부모관련변인 및 또래동조성향이 청소년의 비행에 미치는 영향. 충남대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 이경애 (2010). 유아교사의 행복과 직무관련변인의 관계분석-직무만족, 교사효능감, 역할수행능력, 이직의도를 중심으로. 동의대학교 대학원 박사학위논문.
  30. 이순미 (2014). 유아교사의 행복에 영향을 미치는 생태체계변인. 제주대학교 대학원 박사학위논문.
  31. 이윤정 (2011). 예비보육교사의 다문화 교육에 대한 신념과 효능감 간의 관계 연구. 인하대학교대학원 석사학위논문.
  32. 장미정 (2011). 유치원의 질과 교사의 직무만족도, 효능감이 유아의 인지. 언어, 정서 및 사회적 능력에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  33. 최요원 (2002). 정서인식이 행복경험에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  34. 최충옥, 모경환 (2007). 경기도 초,중등 교사들의 다문화적 효능감에 대한 조사 연구. 시민교육연구, 39(4), 163-182.
  35. 최윤정 (2009). 유아교사의 행복증진 프로그램 개발연구: Seligman의 강점을 중심으로. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  36. 최윤정, 이경민 (2012). 유아교사의 행복교육프로그램 개발 기초연구: 강점계발을 중심으로. 유아교육연구, 32(1), 395-416.
  37. Banks, K. H., & Kohn-Wood, L. P. (2007). The influence of racial identity profiles on the relationship between racial discrimination and depressive symptoms. Journal of Black Psychology, 33(3), 331-354. https://doi.org/10.1177/0095798407302540
  38. Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. Cambridge. 인간발달 생태학(이영역). 서울: 교육과학사(1995).
  39. Day, C. (2004). A passion for teaching. London: Routledge Falmer.
  40. Derman-Sparks, L., & A.B.C. Task Force. (1989). Anti-Bias Curriculum: Tools for empowering young children. Washington DC: NAEYC.
  41. Guyton, E. E. & Wesche, M. V. (2005). The multicultural efficafy scale: Development, item selection, and reliability. Multicultural Perspective, 7(4), 21-29. https://doi.org/10.1207/s15327892mcp0704_4
  42. Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnare: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Difference, 33(7), 1073-1082. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
  43. Lyubomirsky, S., King, L, A., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent postive affect: Does Happiness Lead to Success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-851. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  44. Malmberg, L. E. (2006). Goal-orientation and teacher motivation among teacher applicants and student teachers. Teaching and Teaching Education, 22(1), 58-76. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.07.005
  45. Rea, L. M., & Parker, R. A. (2005). Designing & Conducting Survey Research A Comprehensive Guide (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  46. Seefeldt, C. (2005). Social studies for the preschool-primary child. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  47. Sinclair, C., Dowson, M., & Thistleton-Martin, J. (2006). Motivations and profiles of cooperating teachers: Who volunteering and why? Teaching and Teacher Education, 22(3), 263-279. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.11.008
  48. Vallerand, J., Blanchard, C., Mageau, A., Koestner, R., Ratella, F., Leonard, M., et al. (2003). Les passion de l'ame: on obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85(4), 756-767. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.4.756