An Empirical Study of University Students' Perception and Correlation on the EU and Korea-EU FTA

EU와 한-EU FTA에 대한 대학생 인식과 상관성에 대한 실증연구

  • 이재득 (부산대학교 경제통상대학 무역학부)
  • Received : 2016.08.20
  • Accepted : 2016.11.18
  • Published : 2016.11.30

Abstract

This paper empirically analyzes the relationship among the perception variables on the EU and Korea-EU FTA. According to the empirical results, first of all, while Korean university students understand the importance of EU less than those in the US or Japan, they understand the importance of EU more those in China. The understanding and importance of Korea-EU FTA are measured somewhat lower than Korea-US FTA. Second, Contingency Tables show that there exist some associated relationships between the sex and the understanding of the regions, and Korean university students have some differences in understanding the importance of the EU by sex. ANOVA shows that the more they understand the EU and recognize the importance of Korea-EU FTA, they recognize that the Korea-EU FTA's contribution to Korean economy and EU's & EURO's contribution to world economy will be bigger. Third, the cannonical correlation test shows that by the academic grade and sex there are some significant differences in understanding the importance of the EU and main countries and regions. The discriminant analysis shows that there exist some differences in recognizing the contribution of Korea-EU FTA's to Korean economy.

본 연구는 EU와 한-EU FTA에 대한 이해와 중요성 등의 인식 변수들 간의 관계를 실증적으로 분석하고 있다. 연구결과 첫째, 이해도와 중요성에 대한 대학생들의 인식은 미국, 일본, 중국과 비교할 때 다소 낮게 나타났다. 한-EU FTA에 대한 이해도와 중요성은 한-미 FTA보다 다소 낮게 나타났다. 교차분석 결과 성별과 각 지역·국가 간 이해도와 연관성이 나타났고 성별에 따라 EU의 중요성에 대한 차이가 나타났다. 분산분석 결과, 대학생들이 EU에 대한 이해도가 높을수록, 한-EU FTA 중요성을 높게 인식할수록 한-EU FTA의 한국경제 공헌도, EU 통합과 EURO의 세계경제에 대한 공헌도가 높은 것으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 정준상관분석 결과, 학년·성별에 따라 주요 지역·국가 간의 중요성 인식 간에는 정준상관관계가 있는 것으로 나타났다. 판별분석 결과, 한국-EU FTA의 한국경제 공헌도에 대해서는 차이성이 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

이 과제는 2015년도 부산대학교 교수 국외장기파견 지원비에 의하여 연구되었음.