DOI QR코드

DOI QR Code

Research on Online Video Content Distributors in China

중국 온라인 동영상 플랫폼의 발전 현황과 사례 분석

  • Received : 2015.11.11
  • Accepted : 2016.01.08
  • Published : 2016.05.28

Abstract

The Online video content service developed into one of the most popular network service of internet and mobile users. The number of online video content distributors are rapidly increasing in China. But, at present, Online video content distributors in china has the following problems: severe similar content, copyright infringement issue and profit model absence. The purpose of this study is to analyze the development of these distributors, especially YoukuTudou and iQiyiPPS. This study also reviews the stage of development and current situation of online video content market in china.

온라인 동영상 플랫폼은 유튜브나 넷플릭스 등 다양한 콘텐츠를 수집하여 무료 또는 저렴한 가격으로 소비자에게 전달하는 서비스를 제공한다. 국내 온라인 동영상 플랫폼의 더딘 성장세와 달리, 중국은 세계적인 수준으로 그 시장규모와 이용자수가 빠른 속도로 증가하고 있다. 본 연구는 중국 콘텐츠산업 내 온라인 동영상 시장의 성장에 주목하는 한편, 그 원인을 중국 특유의 외부환경과 플랫폼의 비즈니스 모델에 두고자 한다. 중국 온라인 동영상 플랫폼의 발전과정과 현황을 살펴본 후 유쿠투도우와 아이치이PPS의 비즈니스 모델을 분석하여 중국 온라인 동영상 시장의 발전 원인을 찾아본다.

Keywords

References

  1. 이은민, "주요 인터넷 동영상 서비스의 최근 동향," 정보방송통신정책, 제25권, 제7호, pp.57-66, 2013.
  2. Elaine jing Zhao and Michael Keane, "Between Formal and informal: the shakeout of in China's online video industry," Media, Culture and Society, Vol.35, No.6, pp.724-741, 2013. https://doi.org/10.1177/0163443713491301
  3. Kelly Hu, "Competition and Collaboration: Chinese video websites, subtitle groups, state regulation and market," International Journal of Cultural Studies, Vol.17, No.5, pp.437-451, 2014. https://doi.org/10.1177/1367877913505170
  4. 정윤경, "N스크린 시대 온라인 비디오 콘텐츠 유통 비즈니스 모델 비교를 위한 넷플릭스와 훌루연구," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.14, No.5, pp.30-43, 2014.
  5. 郭婧, 中國視頻网站現現狀探析[D], 上海交通大學, 2011.
  6. 陈子燕, 視頻网站的商業模式研究[D], 湖南师范大學, 2014.
  7. 艾师伟, 周优, 在線視頻网站的現狀与發展趋势[J], 新聞前哨, 2014(1).
  8. 김진규, 비즈니스 모델을 기반으로 한 콘텐츠산업 진흥방안 연구-게임.음악.방송(드라마)를 중심으로-, 한국외대 박사학위논문, p.120, 2013.
  9. Joan Magretta, Why Business Models Matter, Havard Business Review, p.91, 2002.
  10. Alexander Osterwalder, "Clarifyng business models: origins, present, and future of the concept," Communications of AIS, Vol.15, p.5, p.18, 2005.
  11. 임은모, 문화콘텐츠 비즈니스론, 진한도서, p.136, p.141, 2001.
  12. 한국콘텐츠진흥원, "방통융합시대 콘텐츠 OSMU 비즈니스 모델 분석 및 개발 연구," p.10, 2008.
  13. http://nter.naver.com/naverletter/textyle/85805
  14. 김영주, "OTT 서비스의 확산이 콘텐츠 생산, 유통, 소비에 미친 영향에 관한 연구," 방송문화연구, 제27권, 제1호, pp.89-90, 2015.
  15. http://connectedlife.tnsglobal.com/
  16. 艾瑞咨詢集團, 2015年中國在線視頻行業年度监 測报告简版, p.6, 2015.
  17. 박성은, "정부와 시장 사이에서 줄을 타는 문화산업," 중국의 재발견: 중화민족의 위대한 부흥, 차이나하우스, p.145, 2014.
  18. http://c.youku.com/ykvr/index
  19. 윤재식, "중국 방송시장과 온라인 동영상 서비스의 성장," 코카포커스, 2014년 01호(통권 78호), p.9, 2014.
  20. http://tech.ifeng.com/internet/detail_2012_11/12/19046709_0.shtml
  21. http://nter.naver.com/naverletter/textyle/85805
  22. http://web2.iresearch.cn/video/20150528/250486. shtml
  23. 신정현, 이한엽, "미디어/엔터테인먼트: 중국 콘텐츠 밸류체인-한국업체에게 기회요인은?," 삼성증권, p.22, 2013.11.7.
  24. http://www.dadoc.or.kr/m/post/1858(2015.08.24) er.com/naverletter/textyle/85805