DOI QR코드

DOI QR Code

k-NN 알고리즘을 활용한 단기 교통상황 예측: 서울시 도시고속도로 사례

Short-term Traffic States Prediction Using k-Nearest Neighbor Algorithm: Focused on Urban Expressway in Seoul

  • 김형주 (한국과학기술원 조천식 녹색교통대학원) ;
  • 박신형 (계명대학교 도시학부 교통공학전공) ;
  • 장기태 (한국과학기술원 조천식 녹색교통대학원)
  • KIM, Hyungjoo (The Cho Chun Shik Graduate School for Green Transportation, KAIST) ;
  • PARK, Shin Hyoung (Department of Transportation Engineering, Keimyung University) ;
  • JANG, Kitae (The Cho Chun Shik Graduate School for Green Transportation, KAIST)
  • 투고 : 2015.10.07
  • 심사 : 2016.03.18
  • 발행 : 2016.04.30

초록

본 연구는 실시간 자료를 기반으로 k-NN을 활용한 단기 교통상황 예측 시 각 단계별 세부절차 및 변수결정, 입력자료 구축 등의 각 단계별 잠재적 예측오차에 대한 원인분석 및 시사점 도출을 목적으로 한다. 다양한 단기 예측모형에 대한 선행연구 검토를 통하여 k-NN 모형의 유용성을 검토하였고 이에 대한 적용가능성을 분석하였다. 본 연구의 k-NN 모형은 이력자료 평활화 및 패턴DB 구축의 입력자료 부분, 실시간 자료와 과거 이력자료와의 유사성 측정 및 k 근접이웃 결정 등의 k-NN 알고리즘 부분, 그리고 예측 시간간격에 따른 출력결과 부분 등으로 구성되며 올림픽대로 김포방향 한강대교 남단~여의상류IC 구간을 대상으로 분석을 실시하였다. 교통자료의 불규칙 잡음으로 인하여 정확한 패턴매칭을 위해서 이력자료의 평활화를 실시하였으며, 이력자료 패턴 DB는 일반 및 이벤트 상황으로 구분하여 활용하였다. 최적의 시계열 자료 및 k 근접이웃 결정을 위해서 시행착오 방법을 적용하였으며, 단기 교통상황 예측 시 예측 시간간격이 증가할수록 예측오차가 증가하는 패턴, 그리고 교통상태가 급변하는 시점에서도 예측오차가 증가함을 알 수 있었다. 본 연구의 k-NN 모형에 대한 각 단계별 예측오차에 대한 원인을 분석하여 개선방향을 제시함으로써 향후 신뢰성 있는 단기 교통상황예측 정보제공 및 시스템에 활용이 가능할 것으로 판단된다.

This study evaluates potential sources of errors in k-NN(k-nearest neighbor) algorithm such as procedures, variables, and input data. Previous research has been thoroughly reviewed for understanding fundamentals of k-NN algorithm that has been widely used for short-term traffic states prediction. The framework of this algorithm commonly includes historical data smoothing, pattern database, similarity measure, k-value, and prediction horizon. The outcomes of this study suggests that: i) historical data smoothing is recommended to reduce random noise of measured traffic data; ii) the historical database should contain traffic state information on both normal and event conditions; and iii) trial and error method can improve the prediction accuracy by better searching for the optimum input time series and k-value. The study results also demonstrates that predicted error increases with the duration of prediction horizon and rapidly changing traffic states.

키워드

참고문헌

  1. Altman N. S. (1992), An Introduction to Kernel and Nearest-Neighbor Nonparametric Regression, American Stat., 46(3), 175-185.
  2. Chen M., Chien S. I. J. (2001), Dynamic Freeway Travel-time Prediction With Probe Vehicle Data: Link Based Versus Path Based, Transp. Res. Rec., 1768(1), 157-161. https://doi.org/10.3141/1768-19
  3. Chien S., Ding Y., Wei C. (2002), Dynamic Bus Arrival Time Prediction With Artificial Neural Network, J. Transp. Eng., 128(5), 429-438. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-947X(2002)128:5(429)
  4. Clark S. (2003), Traffic Predicting Using Multivariate Nonparametric Regression, J. Transp. Eng., 129(2), 161-168. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-947X(2003)129:2(161)
  5. Guin A., Laval J., Chilukuri B. R. (2013), Freeway Travel-time Estimation and Forecasting, School of Civil and Environmental Engineering Georgia Institute of Technology, GDOT Research Project 10-01; TO 02-60.
  6. Innamaa S. (2005), Short-term Prediction of Travel Time Using Neural Networks on an Interurban Highway, Transp., 32(6), 649-669. https://doi.org/10.1007/s11116-005-0219-y
  7. Kwon J., Coifman B., Bickel P. (2000), Day-to-day Travel-time Trends and Travel-time Prediction From Loop-detector Data, Transp. Res. Rec., 1717(1), 120-129. https://doi.org/10.3141/1717-15
  8. Lam W. H. K., Tang Y. F., Chan K. S., Tam M. L. (2006), Short-term Hourly Traffic Forecasts Using Hong Kong Annual Traffic Census, Transp., 33(3), 291-310. https://doi.org/10.1007/s11116-005-0327-8
  9. Lam W. H. K., Tang Y. F., Tam M. L. (2006), Comparison of Two Non-parametric Models for Daily Traffic Forecasting in Hong Kong, J. Forecasting, 25(3), 173-192. https://doi.org/10.1002/for.984
  10. Lim S., Lee C. (2011), Data Fusion Algorithm Improves Travel Time Predictions, IET Intell. Transp. Syst., 5(4), 302-309. https://doi.org/10.1049/iet-its.2011.0014
  11. Rice J., van Zwet E. (2004), A Simple and Effective Method for Predicting Travel-times on Freeways, IEEE Intell. Transp. Syst., 5(3), 200-207. https://doi.org/10.1109/TITS.2004.833765
  12. Shalaby A., Farhan A. (2004), Prediction Model of Bus Arrival and Departure Times Using AVL and APC data, J. Public Transp., 7(1), 41-61. https://doi.org/10.5038/2375-0901.7.1.3
  13. Smith B., Williams B., Oswald K. (2002), Comparison of Parametric and Non Parametric Models for Traffic Flow Forecasting, Transp. Res. C, 10(4), 303-321. https://doi.org/10.1016/S0968-090X(02)00009-8
  14. van Lint J. W. C. (2006), Reliable real-time framework for short-term freeway travel-time prediction, J. Transp. Eng., 132(12), 921-932. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-947X(2006)132:12(921)
  15. van Lint J. W. C., Hoogendoorn S. P., van Zuylen H. J. (2005), Accurate Freeway Travel-time Prediction With State-space Neural Networks Under Missing Data, Transp. Res. C, 13(5), 347-369. https://doi.org/10.1016/j.trc.2005.03.001
  16. Zhang X., Rice J. A. (2003), Short-term Travel-time Prediction, Transp. Res. C, 11(3), 187-210. https://doi.org/10.1016/S0968-090X(03)00026-3

피인용 문헌

  1. 이력자료 참조일수에 따른 고속도로 교통량 예측에 관한 연구 vol.14, pp.2, 2016, https://doi.org/10.15683/kosdi.2018.06.30.230
  2. 심층인공신경망(DNN)과 다각도 상황 정보 기반의 서울시 도로 링크별 교통 혼잡도 예측 vol.18, pp.4, 2016, https://doi.org/10.12815/kits.2019.18.4.44