Abstract
Container port nowadays becomes one of the most vital link of the transportation chain, plays an important role in trading with other countries. Therefore, evaluating the operational efficiency of container ports to reflect their status and to reveal their position in this competitive environment is very important for port development. Although there have been lots of methods used to measure efficiency in the past, the DEA (Data Envelopment Analysis) model is still the most commonly applied approach. However, the data used in the model sometimes is complex and uncertain to handle using the basic DEA model. In this paper, we applied an uncertainty theory to create an uncertainty DEA model (UDEA), which can solve the limitation of the traditional one. This study mainly focuses on measuring efficiency of 41 container ports by applying proposed an UDEA model. The results show that among 41 container ports, only six container ports are regarded to have efficient operation through the clustering, meanwhile others have technical and scale inefficiencies. We found out that an UDEA model is better to analysis efficiency than existing DEA model.
컨테이너 항만은 공급망관리(SCM)에 있어서 연결점(link) 역할을 하고 있어 국제 간 무역에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 그러므로 컨테이너 항만의 운영 상태를 파악하기 위하여 컨테이너 항만의 운영 효율성을 평가하는 것은 공급망 관리에 있어서 중요한 일이다. 과거 항만의 효율성을 측정하기 위해 많은 방법을 사용되었다. 그 가운데 자료포락분석(DEA, Data Envelopment Analysis) 방법은 가장 일반적인 방법으로 활용되고 있다. 그러나 DEA 모델에 사용되는 투입, 산출 데이터는 때때로 복잡하고 불확실하기 때문에 기존 DEA모델 사용에 한계점이 존재한다. 이 논문에서는 기존모델의 한계를 해결하기 위해 불확실변수를 취급할 수 있는 불확실성 DEA(UDEA, Uncertainty DEA)모델을 제안하였다. 제안된 불확실성 DEA모델을 이용하여 41개 컨테이너 항만의 효율성을 측정하여 불확실성 DEA 모델의 유효성을 검증하였다. 또한 항만 클러스터링 방법으로 항만의 규모별로 효율성을 측정하여 6개의 컨테이너 항만이 효율성이 있음을 식별하였다. 이와 같이 제안된 불확실성 DEA(UDEA)모델이 기존 DEA모델 보다 효율성 측정에 효과적임을 확인하였다.