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터널 환경 측정 시스템 개발 및 측정 II -금정터널 측정결과 분석-

Development of Tunnel-Environment Monitoring System and Its Installation II -Measurement in Gumjung Tunnel-

  • 박원희 (한국철도기술연구원 철도안전연구실/과학기술연합대학원대학교 철도시스템공학) ;
  • 조영민 (한국철도기술연구원 시험품질분석팀)
  • Park, Won-Hee (Railroad Safety Research Division, Korea Railroad Research Institute/Railway System Engineering, University of Science and Technology) ;
  • Cho, Youngmin (Test Quality Analysis Team, Korea Railroad Research Institute)
  • 투고 : 2016.03.08
  • 심사 : 2016.04.07
  • 발행 : 2016.04.30

초록

본 논문은 터널 환경 측정 시스템 개발 및 측정 I -개발 시스템 및 지하철터널 측정- [1]의 후속논문이다. 일반적인 철도터널 형태를 보이는 20.3 km 연장의 고속철도 복선터널인 금정터널에 환경측정장치를 설치하여 약 1년간 환경 측정한 결과에 대하여 논하였다. 월별 터널 내의 온도 및 상대습도에 대하여 측정한 결과를 분석하였으며, 겨울과 여름의 특정 일을 선택하여 측정결과를 분석하였다. 월별 온도의 경우, 터널 내부의 온도가 여름에는 외기의 온도와 거의 유사하였으나, 겨울에는 현저하게 높았다. 지중 온도가 연중 일정한 상황에서 여름에는 터널이 외기의 영향을 많이 받아 외기와 유사한 온도를 나타냈으나, 겨울에는 지열과 열차에서 발생하는 열 등에 의해 온도가 더 높은 것으로 보인다. 또한 측정장치의 설치 위치별 환경 특성에 대하여 분석하였다. 터널 내부에서는 외기와 바로 연결되어 있는 수직구와 사갱이 본선에 비하여 온도와 상대습도의 변화가 심하게 나타났는데, 이는 수직구와 사갱이 외기와 바로 연결되어 있어 외기의 영향을 더 많이 받기 때문이다. 이러한 분석 결과는 터널의 환기나 공기질 개선, 온열환경 개선 등의 연구에 폭넓게 사용될 수 있을 것으로 기대된다.

This paper is a follow-up paper to the publication, "Development of Tunnel-Environment Monitoring System and Its Installation I - Monitoring System and Measurement in Subway Tunnel" [1]. An environment monitoring system was installed in the 20.3-km-long Gumjung tunnel, which has the general structure of a high-speed double-track railway tunnel. Data were collected for approximately one year. Monthly and daily data were obtained and analyzed for the temperature and relative humidity in summer and winter months. This paper discusses the environmental characteristics at different positions in the tunnel. The results are expected to be widely used in studies on tunnel ventilation and the improvement of air quality and thermal environments.

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참고문헌

  1. W.-H. Park, Development of Tunnel-Environment Monitoring System and Its Installation I -Monitoring System and Measurement in Subway Tunnel-, Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 16, No. 12 pp. 8608-8615, 2015. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.12.8608
  2. S. C. Son, J. Kim, The thermal environment and validity of ventilation in subway system, The Magazine of the Society of Air-Conditioning and Refrigerating Engineers of Korea, Vol.28, No.6, pp.443-451, 1999.
  3. G.-S. Kim, Implementation of Indoor Air Quality Monitoring System for Subway Stations, Journal of The Institute of Electronics Engineers of Korea, Vol. 50, No. 6, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5573/ieek.2013.50.6.294
  4. Korea Railroad Research Institute, Development and Improvement of the Ventilation and Fire Safety of the Existing Subway, 1997.
  5. D. H. Kim, W. -H. Park, Experiment by using reduced scale models for the fire safety of a rescue station in very long tunnel in Korea, Tunnelling and Underground Space Technology, Vol.21, No.3-4, pp.303, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tust.2005.12.159
  6. W.-H. Park, Development and Installation of a Measurement System for Tunnel Environments, Advanced Science and Technology Letters, Vol.108 (Mechanical Engineering 2015), pp.10-13, 2015.
  7. http://www.kma.go.kr/weather/climate/past_cal.jsp