The Study on Internet of Things(IoT) Ecosystem Analysis and Its Policy Direction in Gyeonggi Province

경기도 사물인터넷 생태계 분석을 통한 정책방향 수립에 관한 연구

  • 김명진 (경기과학기술진흥원 정책연구본부) ;
  • 이지훈 (전북연구원 미래전략연구부)
  • Received : 2016.02.19
  • Published : 2016.03.31

Abstract

In the Hyper-connected society, each country set up its own policy and central government as well as provincial government makes a basic plan of developing IoT. Gyeonggi provincial government needs to cope actively with the changing international and national circumstances. The purpose of this paper is to frame policy as a provincial government with analysis IoT industry-academia-institute-governments ecosystem and in-depth interview. There are IoT related SMEs in Gyeonggi, especially manufacturing business and device fields. Universities are doing IoT researches by R&D funds from central as well as provincial governments. Central government-affiliated Institutions are researching. It is necessary for Gyeonggi provincial government to establish policy in order to actively operate IoT ecosystem while each innovation actors are cooperated in doing IoT; system/governce maintenance, environments and test-bed for the application.

초연결 사회(Hyper-connected society)가 도래함에 따라 각 국가, 중앙정부와 일부지자체도 관련 정책을 추진 중에 있다. 경기도는 대한민국의 대표적인 지방자치단체로서 사물인터넷 관련산업의 역량이 뛰어나 능동적으로 대응방안을 마련해야한다. 본 논문은 경기도의 사물인터넷 생태계를 산학연 중심으로 분석하고 전문가 심층인터뷰를 통하여 정책수요를 파악해 올바른 정책방향을 수립하는 데 있다. 경기도에는 사물인터넷 관련 중소기업이 디바이스분야 특히, 전자집적회로, 유무선 통신장비 제조업 등에 집중되어 있고, 대학은 경기도R&D와 중앙정부R&D로 사물인터넷 관련 연구를 수행하고 있다. 뿐만 아니라 도내에 위치한 중앙정부 산하 연구기관에서 사물인터넷 관련 연구를 수행하고 있으며, 각각의 혁신주체들은 협업을 통해 연구를 수행하고 있다. 사물인터넷 관련 산학연 간 유기적인 협력체계가 좀 더 활발하게 작동하도록 경기도 지방자치단체는 사물인터넷 관련 산업육성을 위한 정책기반을 확보하고, 사물인터넷이 더욱 활성화 될 수 있는 환경을 조성하며, 사물인터넷 서비스 실현을 위한 실증지구를 지정하여 사물인터넷 적용 기회를 마련하도록 한다.

Keywords

References

  1. 경기과학기술진흥원, 2013, 경기도 주요 및 첨단산업 현황분석.
  2. 경기과학기술진흥원, 2014, 과학기술가이드맵.
  3. 경기도 GRRC 협회, 2015, 경기도 지역협력연구센터(GRRC) 백서.
  4. 김기웅, 2015, "IoT 제품 및 서비스 중소기업의 생태계 현황 및 정책적 시사점," 정보통신기술진흥센터 주간기술동향, 1707호.
  5. 남재걸, 2008, "An analysis of universites' interactions with government and industry using the Triple Helix model," 한국행정논집 20(1), pp.335-360.
  6. 남재걸.이종호, 2010, "Conceptualizing the engagement of universities in regional development in a knowledge-based society," 한국경제지리학회지 13(1), pp.19-38.
  7. 미래창조과학부, 2014, 사물인터넷 기본계획.
  8. 박경숙.이철우, 2013, "대구문화콘텐츠산업 클러스터에서 트리플 힐릭스 주체의 상호작용 특성," 한국지역지리학회지 19(3), pp.401-415.
  9. 박한우.김완종, 2010, "지식기반 사회에서 트리플 헬릭스 모델을 이용한 지식생산," KIST 지식리포트 3, pp.1-43.
  10. 박한우.Loet Leydesdorff.홍형득.홍성조, 2004, "Triple-Helix 지표를 이용한 한국과 네덜란드의 지식기반 혁신시스템 비교연구," 한국자료분석학회지 6(5), pp.1389-1402.
  11. 산업연구원, 2014, 초연결시대 사물인터넷(IoT)의 창조적 융합 활성화 방안.
  12. 우상재, 2014, "Internet of Things-사물인터넷이 기업에 주는 과제," Deloitte Anjin Reivew, 2014 April. No.1.
  13. 이선제.정선양, 2014, "혁신클러스터 내에서 혁신주체들간 상호작용의 변화: 대덕연구개발특구를 중심으로," 기술혁신학회지 17(4), pp.820-844.
  14. 이재훈.석민, 2014, "THM(Triple Helix Model)이 기업혁신에 미치는 영향력 분석: 대구경북지역의 사회적 자본 신뢰를 중심으로," 한국경제지리학회지 17(1), pp.69-85.
  15. 이종호.김태연.이철우, 2009, "외레순 식품 클러스터의 트리플 힐릭스 혁신체계," 한국경제지리학회지 12(4), pp.388-405.
  16. 이철우.김태연.이종호, 2009, "네덜란드 라흐닝언식품산업 클러스터(푸드밸리)의 트리플 힐릭스 혁신 체계," 한국지역지리학회지 15(5), pp.554-571.
  17. 한국정보화진흥원, 2014, 모든 것이 연결되는 새로운 창조사회.
  18. 한국정보화진흥원, 2015, IoT융합 신산업 발전방향 및 정책대응 방향.
  19. Brouwers, J., Duivenboden, H. and Thaens, M., 2009, "The Triple Helix Triangle: Stimulating ICT-driven Innovation at Regional Level," Paper for the 2009 Annual Conference of EGPA.
  20. Danell, R. and Persson, O., 2003, "Regional R&D activities and interactions in the Swedish Triple Helix," Scientometrics 58(2), pp.205-218.
  21. Etzkowitz, H., 2003, "Innovation in innovation: The triple helix of universityindustry-government relations," Social Science Information 42(3), pp.293-337. https://doi.org/10.1177/05390184030423002
  22. Etzkowitz, H., 2008, The Triple Helix: University-Industry-Government Innovation in Action, London: Routledge.
  23. Etzkowitz, H. and Ranga, M., 2010, "A triple helix system for knowledge-based regional develoment: from "spheres" to "spaces"," Paper presented at VIII Triple Helix Conference, Madrid, Spain.
  24. Fritsch, M., and Schwirten, C., 1999, "Enterprise-university co-operation and the role of public research institutions in regional innovation systems," Industry and Innovation 6(1), pp.69-83. https://doi.org/10.1080/13662719900000005
  25. Koschatzky, K. and Stahlecker, T., 2010, "The changing role of universities in the German research system: engagement in regional networks, clusters and beyond," Working Papers, Fraunhofer ISI.
  26. Lawton Smith, H. and Bagchi-Sen, S., 2010, "Triple helix and regional development: a perspective from Oxfordshire in the UK," Technology Analysis and Strategic Management 22(7), pp.805-818. https://doi.org/10.1080/09537325.2010.511143
  27. Leydesdorff, L. and Fritsch, M., 2006, "Measuring the knowledge base of regional innovation system in Germany in terms of Triple Helix dynamics," Research Policy 35(10), pp.1538-1553. https://doi.org/10.1016/j.respol.2006.09.027
  28. Leydesdorff, L. and Sun, Y., 2009, "National and international dimensions of the Triple Helix in Japan: university-industry-government versus international co-authorship relations," Journal of the American Society for Information Science and Technology 60(4), pp.778-788. https://doi.org/10.1002/asi.20997
  29. Leydesdorff, L., Perevodchikov, E. and Uvarov, A., 2015, "Measuring Triple-Helix Synergy in the Russian Innovation Systems at Regional, Provincial and National Levels," Journal of the Association of Information Science and Technology 66(6), pp.1229-1238. https://doi.org/10.1002/asi.23258
  30. Maniam, R., 2012, "University-Industry Collaboration in Cluster Growth," Otago Management Graduate Review 10, pp.43-58.
  31. Zhang, M. and Li, X., 2008, "The Research on Creative City Based on the Triple Helix Mode," International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering.