The effect of animation software interface on design thinking process - Protocol analysis of Alice and KidsPlay -

애니메이션 소프트웨어 인터페이스가 디자인 사고 과정에 미치는 영향 - Alice와 KidsPlay 프로그램 프로토콜 분석을 중심으로 -

  • 김연 (연세대학교 생활디자인학과) ;
  • 이현경 (울산과학기술대학교 기초과정부) ;
  • 이상원 (연세대학교 생활디자인학과)
  • Received : 2015.09.24
  • Accepted : 2016.01.06
  • Published : 2016.02.29

Abstract

Nowadays, CAD has became an essential tool for designers due to its easy edition and manipulation as well as the capability of communication between designers. Differences between design tool interfaces can cause gaps when visualize designer's ideas. This study is about the differences between various levels of metaphor interface language which is based on the theory of the Hutchins that high-level language interface can reduce the steps of process to visualize the idea of the designers than low-level language interface. This research is based on the assumption that high-level language interface will less interrupt the flow of the design thinking and make more various visual outcomes than the low-level language interface. We verified the hypothesis by analyzing differences of design thinking flow between user groups who used two different animation software. Hopefully, the verification of the hypothesis in this study can be able to guide the use pattern of the CAD tools.

디자인용 컴퓨터 소프트웨어는 수정과 복제가 쉽고 디자이너 간의 의사 소통을 가능하게 해주는 등의 장점으로 인해 오늘날 디자이너들에게 필수적인 도구로 여겨지고 있다. 그러나 디자인 툴의 서로 다른 인터페이스 조작 방식은 디자이너의 아이디어를 시각화하는 과정에 대한 거리의 차이를 야기한다. 본 연구는 직접 조작 방식에서 대화형 메타포 인터페이스의 언어의 레벨 차이, 즉 하이 레벨 언어 인터페이스는 로우 레벨 언어 인터페이스보다 사용자의 생각에서 최종 구현까지 조작의 거리 차이를 줄일 수 있다는 Hutchins의 이론에서부터 시작하였다. 하이 레벨 언어 인터페이스가 로우 레벨의 그것보다 더 디자인 사고의 흐름을 덜 방해하고 더 다양한 결과를 도출할 수 있다고 가정하고, 두 개의 서로 다른 애니메이션 소프트웨어를 사용했을 때 사용자들의 디자인 사고 흐름이 어떻게 다른지를 프로토콜 분석 방법을 통해 알아보았다. 본 연구의 가설에 대한 검증이 디자인 소프트웨어의 대화형 메타포 인터페이스 적용 방식에 대한 가이드가 될 수 있기를 바란다.

Keywords