Abstract
This study analyzed that introduction function and program how influence about quality of life local resident and development of region according to real development. Also, it suggested policy implications of area activation plan through complex development of railway station area. In research method, the factor and structure affecting area activation in complex development of railway station area analyzed positively using the PLS structural equation focused on citizen near station area. As a result of study, in regional economic vitalization, the factors of software(marketing support, transfer system support, plan and design support, complex development support, law institution improvement, etc) and the factors of hardware(traffic function, information exchange function, commercial business function, housing features, amenity function, etc) are represented to influence significantly and then, in quality of life of local resident, the factor of hardware analyzed to influence significantly, but the factor of software and network did not. In comparison, the factor of network is represented that it did not contributed in regional economic vitalization and quality of life of local resident. So, political supplementations are needed.
본 연구는 철도역세권을 단순한 개발과 계획적 측면에서만 접근하지 않고, 실제 개발에 따른 도입 기능 및 프로그램이 지역의 발전과 주민 삶의 질에 어떠한 영향을 미치며, 궁극적으로 철도역세권 복합화를 통한 지역 활성화 방안에 대해 정책적 시사점을 제시해 보고자 하였다. 연구 방법은 역세권 주변 실거주민들을 대상으로 철도역세권 복합개발이 지역 활성화에 미치는 요소와 구조를 PLS 구조방정식을 활용해 실증 분석하였다. 분석 결과, 지역경제 활성화에는 마케팅 지원, 환승시스템 지원, 설계 및 디자인 지원, 복합용도 개발 지원, 법 제도 개선 등의 소프트웨어 요소들과 교통 기능, 정보교류 기능, 상업업무 기능, 주거 기능, 어메니티 기능 등의 하드웨어 요소들이 유효한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 지역주민 삶의 질 측면에서는 하드웨어적 요소가 유효한 영향을 미치는 것으로 분석되었으나 소프트웨어적 요소나 네트워크적 요소는 유효한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 이에 비해 네트워크 요소는 지역경제 활성화와 주민 삶의 질에 크게 기여하지 못하는 것으로 나타나 이에 관한 정책적 보완이 필요하다.