The Study of Relations between Positive Psychological Capital, Career Planning, and Job Preparation Activities of Physical Education Students

체육계열학과 대학생들의 긍정심리자본과 경력계획 및 취업준비행동의 관계에 관한 연구

  • Received : 2016.03.29
  • Accepted : 2016.05.24
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The aim of this study is to reveal the relations between positive psychological capital, career planning, and job preparation activities of physical education students. To do that, pilot survey and main survey are separately conducted. At first, pilot survey is carried out in September 9, 2015 with third and fourth grade of students in D University in Kyeongbuk. Main survey is conducted with students majoring in physical education in Youngnam province except for the students who are participated in pilot survey. In main survey, 310 questionnaires are collected. However, 7 questionnaires are excluded because they are not suitable for the study, so 303 cases are used to conduct analysis of frequency. Multiple regression analysis in SPSS version 23.0 for windows statistical package program is used and the results are presented as follow; First, dynamic stability, hope, and optimism in positive psychological capital of physical education students have a positive effect on career planning. Second, optimism, dynamic stability, and self-efficacy in positive psychological capital of physical education students have positive influence on career planning. Third, the order of concreteness and challenge in career planning of psychological education students positively affect job preparation.

이 연구는 체육계열학과 대학생들의 긍정심리자본과 경력계획에 따른 취업준비행동의 관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 먼저 예비조사와 본 조사로 구분하여 실시하였다. 먼저 예비조사는 2015년 9월 경북 D대학교 재학생 중 3, 4학년 80명을 대상으로 실시하였다. 본 조사를 위한 설문조사는 2015년 9월에 앞서 예비조사를 실시했던 D대학 3, 4학년 재학생을 제외한 나머지 영남권에 있는 체육계열학과 대학생들을 대상으로 실시하였다. 본 조사에서 회수된 설문지는 310부였다. 그러나 수집된 자료 중 응답이 불성실, 불명확하거나 무응답 7명을 제외하였고, 총 303명으로 수집하여 빈도분석을 사용하였다. 연구 목적을 달성하기 위하여 SPSS 23.0 for Windows 통계 패키지 프로그램을 활용하여 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 하였으며, 다음과 같은 연구결과가 나타났다. 첫째, 체육계열학과 대학생들의 긍정심리자본 중 복원력, 희망, 낙관주의는 경력계획에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 체육계열학과 대학생들의 긍정심리자본 중 낙관주의, 복원력, 자기효능감은 추업준비행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 체육계열학과 대학생들의 경력계획 중 구체성, 도전성 순으로 취업준비행동에 긍정적인 영향을 미쳤다.

Keywords