Eco-ethical Approach to Sporting body: Focusing on Toegye's Gyeong

운동하는 몸에 대한 생태윤리학적 접근(1): 퇴계의 경을 중심으로

  • Received : 2016.03.31
  • Accepted : 2016.05.17
  • Published : 2016.05.31

Abstract

This study attempted an eco-ethical approach to the sporting body, focusing on Toegye's Gyeong. A causes for the conflict between man and nature is a wrong view of nature derived from human desire. Toegye thought that the problem of desire could be overcome through Gyeong. Eco-ethical approaches of Toegye's gyeong thought are possible for the following reasons: First, because Toegye's gyeong is completed in nature. Second, because Toegye's gyeong emphasize human responsibility (consideration) for nature. Third, because gyeong is related to the ability to practice morality. Meanwhile, Toegye understood 'preserving the body well' as self-preservation and at the same time, as the meaning of a natural principle of following the laws of nature. From this perspective, the sporting body has meanings of physical fitness and mental health and at the same time, an aspect of ecological values of understanding man and nature as a single network and following the order of nature. Acquisition of Gyeong through the sporting body suggests the practice of 'gyeongsin (respect for the body)' and 'hwalgyeong (preservation of the ecological environment).' When human beings do physical exercise with nature, they proceed to the stage of building up the virtue of yosan yosu (finding happiness in mountains and water) through nature preserving the ecological environment (hwalgyeong) beyond staying at the stage of gyeongsin.

이 연구는 퇴계의 경(敬)을 중심으로 운동하는 몸에 대한 생태윤리학적 접근을 시도하였다. 인간과 자연의 갈등원인은 인간의 욕망에서 비롯된 잘못된 자연관을 들 수 있다. 퇴계는 욕망의 문제를 경을 통해 극복할 수 있다고 보았다. 퇴계 경사상의 생태윤리학적 접근 가능성은 다음과 같다. 첫째, 퇴계의 경은 자연 속에서 완성된 것이기에 가능하다. 둘째, 퇴계의 경은 자연에 대한 인간의 책임(배려)을 강조한다. 셋째, 경은 도덕 실천능력과 연관되기 때문이다. 한편, 퇴계는 '몸을 잘 보존하는 것'이 자기보존인 동시에 자연의 순리를 따르는 천리의 의미로 이해하였다. 이러한 관점에서 운동하는 몸은 신체건강과 마음건강의 의미가 존재하며 동시에 인간과 자연을 하나의 관계망으로 이해하여 자연 질서를 따르는 생태적 가치의 측면도 존재한다. 운동하는 몸을 통한 경의 획득은 '경신(敬身)'과 '활경(活敬)'의 실천을 제안한다. 자연과 함께하는 신체운동을 할 때 몸을 공경하는 '경신'의 단계에 머무르는 것뿐만 아니라 생태환경을 보전(活敬)하면서 자연을 통해 요산요수(樂山樂水)의 덕을 함양하는 단계로 나아가는 것이다.

Keywords