Designing Programming Curriculum for Developing Programming Pedagogical Content Knowledge of Pre-service Informatics Teachers

예비교사의 프로그래밍 교수내용지식 향상을 위한 프로그래밍 교육프로그램 설계

  • 안상진 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이영준 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2015.09.30
  • Accepted : 2016.02.03
  • Published : 2016.03.30

Abstract

This study is for developing a programming education course to improve pre-service teachers' pedagogical content knowledge(PCK) of programming education. A 40-hour training course was designed with App Inventor, a block-based mobile programming environment, and with problem-based learning method and project-based learning method. After the curriculum was adopted to 12 undergraduate students, the effect of education was tested with a programming PCK questionnaire. As a result, after a 20-hour problem-based learning class, overall score and teaching method score were enhanced significantly. After another 20-hour project-based learning class, content knowledge, teaching method, and curriculum score were improved.

본 연구는 프로그래밍 교육을 효과적으로 실시하기 위한 실제적 능력을 향상시키기 위하여 프로그래밍 교육 프로그램을 설계하고 적용하여 예비교사의 프로그래밍 교수내용지식의 변화를 확인한 연구이다. 제작된 교육 프로그램에서는 블록 기반 모바일 프로그래밍 언어인 앱 인벤터를 사용하였고, 문제 기반 학습 방법과 프로젝트 기반 학습 방법을 활용하였다. 개발된 교육프로그램을 예비정보교사에게 교육하고 프로그래밍 교수내용지식을 확인하기 위한 평가문항으로 자기평가를 실시하였다. 그 결과 문제 기반 학습 방법으로 프로그래밍을 학습한 후 프로그래밍 교수내용지식 점수와 교수법영역 지식의 점수가 유의하게 향상되었고, 프로젝트 기반 학습 방법을 적용한 후 내용지식영역, 교수법영역, 교육과정영역의 점수가 유의하게 향상되었다.

Keywords

References

  1. Resnick, M., Maloney, J., Monroy- Hernandez, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K. Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J. Silverman, B. & Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. https://doi.org/10.1145/1592761.1592779
  2. 최정원, 이영준 (2014). 프로그래밍 학습에서 학습자의 어려움 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 17(5), 89-98.
  3. Robins, A., Rountree, J., & Rountree, N. (2003). Learning and teaching programming: A review and discussion. Computer Science Education, 13(2), 137-172. https://doi.org/10.1076/csed.13.2.137.14200
  4. 소경희 (2003). '교사 전문성'의 재개념화 방향 탐색을 위한 기초연구. 교육학연구, 21(4), 77-96.
  5. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University.
  6. Abell, S. K. (2007). Research on science teacher knowledge. In S. K. Abell and N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  7. Magnusson, S., Krajcik, J., and Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J.Gess-Newsome and N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge, Boston: Kluwer Academic Publishers.
  8. 박준기 (2011). 전문성 발달 단계를 반영한 교사자격기준 개발 및 타당성 분석. 박사학위 논문, 단국대학교 대학원.
  9. Jaworski, B., & Gellert, U. (2003). Educating new mathematics teachers: Integrating theory and practice, and the roles of practising teachers. In Second international handbook of mathematics education, 829-875, Springer Netherlands.
  10. 안상진, 이영준 (2014). 앱 인벤터를 활용한 초,중등 프로그래밍 교육 방안. 컴퓨터교육학회 논문지, 17(5), 79-88.
  11. 전성균, 이영준 (2015). LT 협동학습 기반의 앱 인벤터 프로그래밍 교육이 초등학생들의 학습 동기에 미치는 영향. 컴퓨터교육학회 논문지, 18(2), 1-9.
  12. Gao, M., Johnson, J., Reed, D., Sheller, C., & Turbak, F. (2015). Using App Inventor in Introductory CS Courses. In Proceedings of the 46th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 346-347.
  13. Soares, A., & Martin, N. L. (2015). Teaching Non-Beginner Programmers with App Inventor: Survey Results and Implications. Information Systems Education Journal, 13(5), 24.
  14. 박성혜 (2003). 교사들의 과학 교과교육학 지식 측정도구 개발. 한국교원교육연구, 20(1), 105-134.
  15. 김자미, 윤일규, 이원규 (2010). 정보교과 교수내용지식(PCK) 수준 측정 문항 개발 및 타당화. 컴퓨터교육학회 논문지, 13(6), 23-34.
  16. O'Grady, M. J. (2012). Practical problem-based learning in computing education. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 12(3), 10.
  17. Blikstein, P. (2011). Using learning analytics to assess students' behavior in open-ended programming tasks. In Proceedings of the 1st international conference on learning analytics and knowledge, 110-116.