Comparative Analysis of Anti-Terrorism Act and its Enforcement Ordinance for Counter-Terrorism Activities

대테러 활동을 위한 테러 방지법과 시행령의 비교 분석

  • Received : 2016.08.19
  • Accepted : 2016.09.20
  • Published : 2016.09.30

Abstract

As the need for anti-terrorism legislation has been continuously argued, Anti-terrorism act has been enacted and enforced. On the other hand, there still remain a lot of points to be discussed regarding the definition of the concept of terrorism, matters of human rights violations, strengthening authority of the investigation and intelligence agencies, and mobilization military forces for the suppression of terrorism. Also, reviewing Anti-terrorism act and its enforcement ordinance draft, this legislation seems to regulate terrorist groups like IS. If so, in the case of terrorism of North Korea or domestic anti-government organizations, whether this law would be applied could become an issue. In the case of terrorism of North Korea, Ministry of National Defense has a right of commandership in the military operations, however, it is also possible to apply the article 4 of Natural Security Act a crime of performing objective-or a crime of foreign exchange on Criminal law as legal grounds for not military terrorisms but general investigations. Therefore, it is necessary to involve consideration about this matter. Furthermore, in the view of investigation, Anti-terrorism act and its enforcement ordinance draft do not mention Supreme Prosecutors Office and Ministry of Justice that conduct investigations. In the case of terrorism, the police and prosecution should conduct to arrest criminals and determine crimes at the investigation stage, however, any explicit article related to this content in Anti-terrorism act and its enforcement ordinance draft was unable to be found. Although Anti-terrorism act is certainly toward preventive aspects, considering some matters such as prevention, actions on the scene, maneuver after terrorism, arresting terrorists, investigation direction, cooperation, and mutual assistance, it is necessary to reflect these contents in Anti-terrorism act. In other words, immediately after terrorists attacks, it is possible to mobilize the military operations by Integrated Defense act in order to arrest them in the case of military terrorism. Nevertheless, because both military terrorism and general one are included in the investigation stage, it needs to begin an investigation under the direction of the prosecution. Therefore, above all, a device for finding out the truth behind the case at the investigation stage is not reflected in the current Anti-terrorism act and its enforcement ordinance draft. Accordingly, if National Intelligence Service approaches information at the prevention level in this situation, it may be necessary to come up with follow-up measures of the police, the prosecution, and military units.

테러방지법 제정의 필요성이 지속적으로 주장되어 테러방지법이 제정되어 시행되고 있다. 그러나 테러의 개념정의, 인권침해 문제, 수사 및 정보기관의 권한 강화 그리고 테러진압을 위한 군병력 동원과 관련하여서는 여전히 논의해야 할 점이 많다. 또한 테러방지법과 그 시행령 안을 검토해 보면 테러방지법은 IS와 같은 테러단체를 규제하는 것으로 보이는데 그렇다면 북한의 테러나 국내 반정부조직의 경우, 법의 적용여부가 문제될 수 있다. 북한의 테러의 경우 군사작전으로는 국방부가 통솔권을 가지지만, 군사테러가 아닌 일반 수사에 대한 근거법규로서 국가보안법 제4조 목적수행죄 내지는 형법상 외환죄가 적용될 여지도 있기 때문에 이에 대한 검토도 수반되어야 할 것이다. 아울러 수사적인 차원에서 보면 테러방지법이나 시행령안에 수사를 주관하는 대검찰청이나 법무부에 대한 언급이 없는 것을 알 수 있다. 테러의 경우, 수사단계에서는 검경이 주관하여 범죄자를 검거 및 범죄를 규명하여야 하는데 이에 대한 명시적인 법문이 테러방지법과 시행령 안에서 찾아볼 수 없었다. 물론 테러방지법이 예방적인 측면에서 접근하였다고 하지만 예방과 현장 대응, 사후 대응이라는 측면에서 고려해 보면 검거, 그리고 수사지휘, 협조와 공조라는 측면에서 본다면 테러방지법에 반영할 필요가 있다. 이는 테러발생 직후, 테러범을 검거하기 위해서는 군사테러의 경우는 통합방위법에 의한 군사작전을 동원할 수도 있겠으나, 군사테러든 일반 테러의 경우 수사단계에 포함하기 때문에 검찰지휘 하에 수사를 개시해야 한다. 무엇보다 따라서 수사단계에서의 배후규명을 위한 장치가 현행 테러방지법이나 시행령 안에 반영되어 있지 않고 있으므로 이러한 상황에서 국정원이 정보수집 등을 예방차원에서 접근한다면 검경, 군부대에서의 후속 대응차원도 논의해 볼 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 권정훈, 개방통합형 한국 테러대응시스템 모델 구축방안, 한국경호경비학회지 제41권, 한국경호경비학회, 2014.
  2. 문경환, 주요 국가의 국내정보 활동 및 조직체계 연구, 한국경호경비학회지 제41권, 한국경호경비학회, 2016.
  3. 박준석, 국가대테러체제의 구축 및 발전방안, 한국경호경비학회지 제42권, 한국경호경비학회, 2014.
  4. 윤해성, 대 테러 활동에 관한 수사시스템 정비방안, 한국형사정책연구원, 2011.
  5. 윤해성, 신안보상황에서의 대한민국 안보 형사사법 시스템에 대한 재조명, 한국경찰연구 제14권 제2호, 한국경찰학회, 2015.
  6. 윤해성.주성빈, 안보사범에 대한 수사절차 개선방안 검토, 한국경호경비학회지 제46권, 한국경호경비학회, 2016.
  7. 이은모, 형사소송법, 제3판, 박영사, 2012.
  8. 오세연.윤경희, 자국내 IS테러단체에 의한 소프트타깃 테러발생 가능성에 대한 연구, 한국경호경비학회지 제47권, 한국경호경비학회, 2016.
  9. 조성제, "영국.프랑스.독일의 테러방지법제정과정과 그 시사점", 법학연구 제18권 제3호, 경상대학교 법학연구소, 2010.
  10. 정육상, "한국의 테러방지법 제정방향에 관한 연구: 외국의 입법 경험을 중심으로", 한국공안행정학회보, 제36호, 한국공안행정학회, 2009.
  11. 주성빈, 안보형사법제도의 바람직한 개선방향 제시, 한국경호경비학회지 제43권, 한국경호경비학회, 2015.
  12. Christoph J.M. Safferling, Terror and Law - German Responses to 9/11, Journal of International Criminal Justice Vol. 4, Issue 5, 2006.
  13. Fergal Davis, Surveillance, Counter-Terrorism and Comparative Constitutionalism, Routledge, 2013.
  14. Geoffrey Corn etc, National Security Law: Principles and Policy, Wolters Kluwer, 2015.
  15. Stephen Dycus etc, National Security Law (Aspen Casebook)6th Edition, Wolters Kluwer, 2016.
  16. Richard H. Fallon, Jr, The Supreme Court, Habeas Corpus, and the war on Terror-An Essay On Law And Political Science, Columbia Law Review Vol. 110, 2010.
  17. Kent Roach, comparative counter terrorism law, Cambridge University Press, 2015.
  18. 初川満編, テロリズムの法的規制, 信山社, 2009.