Daegu metropolitan government's plan of relocation of water intake plant and collaborative governance between regions

대구시 취수원 이전계획과 지역 간 협력적 거버넌스

  • 최병두 (대구대학교 지리교육과) ;
  • 채은혜 (대구대학교 지리학과 대학원) ;
  • 양민지 (대구대학교 지리학과 대학원)
  • Received : 2016.01.28
  • Accepted : 2016.02.25
  • Published : 2016.02.29

Abstract

This paper is to consider the development process of conflict between Daegu and Gumi which has been arisen from Daegu city's plan of relocation of water intake plant. It first argues that water is a major common and public resource which is circulated through the social process as well as the natural one, and hence that conflicts within or between regions due to its allocation should be resolved or managed by construction of collaborative governance in which all stake-holders participate. In particular, it is pointed out that collaborative governance would be not only oriented to a normative goal, but also be mobilized as a strategic means. On the basis of this conceptual consideration, this paper explores the development process of conflict caused by Daegu city's plan of relocation of water intake plant, and analyze the starting conditions and deliberation process of the public-private committee which has been constituted through a consensus between Daegu and Gumi city government. It concludes that the current interruption of the committee has happened, because it has been mobilized politically as a strategic means for regional hegemony, not as a normative one to resolve the conflict.

이 논문은 대구시 취수원 이전 계획을 둘러싼 대구와 구미 지역 간 갈등의 전개과정과 이를 해결하기 위한 민관협의회의 구성 및 운영 과정을 고찰하고자 한다. 이 논문은 우선 수자원이 자연적 순환과 사회적 순환 과정을 통해 유통되는 주요한 공공재 및 공유재이며, 따라서 이를 둘러싼 갈등은 이해당사자들이 모두 참여하는 협력적 거버넌스의 구축을 통해 해결되어야 한다고 주장한다. 특히 이 논문은 협력적 거버넌스가 규범적 목표 지향뿐만 아니라 전략적 수단으로 활용될 수 있음을 지적한다. 이러한 개념적 논의에 바탕을 두고, 이 논문은 대구시 취수원 이전 계획과 그 동안 갈등의 전개과정을 살펴본 후, 대구와 구미 지역 간 합의를 통해 구성된 민관협의회의 초기조건과 전개과정을 협력적 거버넌스의 관점에서 분석하고자 한다. 이 논문은 이 민관협의회가 현재 중단상태에 빠진 것은 협력적 거버넌스가 결국 규범적 목표 실현보다는 지역 헤게모니를 위한 전략적 수단으로 활용되었기 때문이라고 결론짓는다.

Keywords

References

  1. 국토교통부.한국수자원공사, 2014, 경북.대구권 맑은 물 공급 종합계획 검토보고서.
  2. 권경득.임정빈.장우영, 2004, 수자원 이용을 둘러싼 지방정부간 갈등요인 및 관리전략 분석. 한국사회와 행정연구, 15(3), 551-580.
  3. 박형준.이인원, 2009, 지역개발정책 수단으로서 협력적 지역 거버넌스의 형성: 승리연합(winning coalition) 게임 모형을 통한 지역 파트너십 형성 모형 설정, 한국정책학회보, 18(2), 7-36.
  4. 배응환, 2010, 신지역주의와 협력 거버넌스: 광역 경제권 설계의 전제, 한국행정학보, 44(4), 203-232.
  5. 서순탁.민보경, 2005, 지역발전을 위한 협력적 거버넌스에 관한 연구: 분당-죽전 도로 연결을 중심으로, 지역사회발전학회 논문집, 30(2), 25-44.
  6. 오스트롬(윤홍근.안도경 역), 2010, 공유의 비국을 넘어: 공유자원 관리를 위한 제도의 진화, 랜덤하우스코리아(RHK)(Ostrom, E., 1990, Governing The Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action, Cambridge Univ. Press).
  7. 유낙근,이원섭, 2012, 남강물 부산 공급 갈등관리를 위한 협력적 거버넌스 탐색, 지방정부학회보, 16(3), 273-290.
  8. 이강웅.김창수.허철행, 2012, 부산-경남권 광역상수도사업 합의 형성 방안, 지방정부연구, 16(3), 469-493.
  9. 이명석, 2010, 협력적 거버넌스와 공공성, 현대사회와 행정, 20(2), 23-53.
  10. 이병수.김일태, 2001, 지방정부와 NGO간의 로컬 거버넌스 형성 조건에 관한 연구, 도시행정학보, 14(2), 27-41.
  11. 이승현,배상근, 2012, 대구광역시의 취수장 이전에 따른 지역갈등 분석, 지역사회연구, 20(1), 23-33.
  12. 이원섭, 2014, 프레임 분석을 통한 협력적 거버넌스 구축 방안에 관한 연구: 남강물 부산 공급을 중심으로, 경남대학교 박사학위 논문.
  13. 이주헌.김형수.홍일표.강부식.김광훈, 2008, 수자원과 관련된 분쟁 및 갈등의 조정을 위한 거버넌스, 한국습지학회지, 10(2), 97-103.
  14. 정문기, 2009, 지역경제개발의 협력 거버넌스, 한국행정학보, 43(3), 229-250.
  15. 조만형.김이수, 2009, 협력적 거버넌스 구축에 관한 실증적 연구 - 광역시와 구로구 간 환경기초시설 빅딜 사례를 중심으로. 한국사회와 행정연구, 20(2), 215-239.
  16. 조철주,장명준, 2011, 공공정책의 갈등 해소를 위한 협력적 거버넌스 모형 연구, 도시행정학보, 24(2), 23-47.
  17. 채종헌.김근재, 2009, 공공갈등에서 협력적 거버넌스의 구성과 효과에 관한 연구: 경기도 이천시 환경기초시설 입지갈등 사례, 지방행정연구, 23(4), 107-136.
  18. 최병두, 2004, 도시하천과 지속가능한 지역발전: 금호강을 중심으로, 한국지역지리학회지, 10(4), 757-774.
  19. 최병두, 2013, 대구의 도시 발달과 물의 사회적 순환, 한국지역지리학회지, 19(1), 75-96.
  20. 최병두, 2015, 협력적 거버넌스와 영남권 지역발전: 개념적 고찰, 한국지역지리학회지, 21(3), 427-449.
  21. 최성욱, 2003, 한국의 거버넌스 연구경향에 대한 분석: 신거버넌스 시각에서의 비판적 고찰, 한국거버넌스학회보, 10, 111-125.
  22. 하미승.전영상, 2007, 협력적 거버넌스에 대한 공무원 태도의 결정요인 분석, 한국행정연구, 16(1), 3-40.
  23. 홍성만.주경일.주재복, 2004, 공유재 이용을 둘러싼 정부 간 갈등의 조정과 협력 분석 - 용담댐 수리권 분쟁사례에 대한 제도분석 틀(IAD framework)의 적용을 중심으로, 한국정책학회보, 13(1), 107-132.
  24. Ansell, C. and Gash, A., 2008, Collaborative governance in theory and practice, Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 543-572. https://doi.org/10.1093/jopart/mum032
  25. Bryson, J.M., Crosby, B.C., and Stone, M.M., 2006, The Design and implementation of cross-sector collaborations: propositions from the literature, Public Administration Review, 66, 44-55. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00665.x
  26. Davies, J.S., 2011, Challenging Governance Theory: From Networks to Hegemony, Policy Press, Univ. of Bristol.
  27. Emerson, K., Nabatchi, T., and Balogh, S., 2012, An integrative framework for collaborative governance, Journal of Public Administration Research and Theory, 22, 1-29. https://doi.org/10.1093/jopart/mur011
  28. Jessop, B., 1999, The changing governance of welfare: recent trends in its primary fuctions, scale and modes of coordination, Social Policy and Administration, 33(4), 348-359. https://doi.org/10.1111/1467-9515.00157
  29. Lasker, R. D. and Weiss, E. S., 2003, Broadening participation in community problem-solving : A multidisciplinary model to support collaborative practice and research. Journal of Urban Health: Bulletin of the New York Academy of Medicine, 80, 23-37.
  30. Ostrom, E., 1999, Coping with tragedies of the commons, Annual Review of Political Science, 2, 493-535. https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.2.1.493
  31. Sullivan, H. and Skelcher, C., 2002, Working Across Boundaries: Collaboration in Public Services, Macmillan, Basingstoke.
  32. Swyngedouw E, 2005, Governance innovation and the citizen: the Janus face of governance beyond-the-state, Urban Studies 42, 1991-2006. https://doi.org/10.1080/00420980500279869
  33. Swyngedouw, E., 2004, Social Power and the Urbanization of Water: Flows of Power, Oxford Univ. Press.