DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Xu Bing's artworks Contributed to expansion of printmaking in Contemporary Chinese Art

중국 현대미술에서의 판화 매체 확장을 일으킨 쉬빙(徐冰) 작품 연구

  • Received : 2016.10.26
  • Accepted : 2016.12.01
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The purpose of this thesis is to look through the political and social background of China preparing for a new era after getting out of the Communist Party of Mao Zedong, rapid inflow of the Western modernism and the avant-garde art arising in China with the focus of art works of Xu Bing, which contributed to the expansion of printmaking of China. Particularly, 85 New Wave Movement arose by young artists since 1985 and the China/Avant-Garde Exhibition held in Beijing in 1989 are the two important issues which reflect a new change from the traditional Chinese art. The artists of 85 New Wave Movement, who pursued a historical revolution and novelty, worked very actively by leading private exhibitions. Since the Cultural Revolution, the government owned the National Museum of Fine Art Beijing had exhibitions on a large scale displaying various visual arts such as performing art, installation, painting, sculpture but the Chinese government interrupted exhibitions two time due to bold performing art and unconcealed installation. Some artists were even taken to the police when performing art. Under these circumstances, Xu Bing, who majored printmaking, produced one of his major works, Books from the sky(1988), while he was working on various experiments focusing on the production process of printmaking and its repetitiveness. Xu Bing devised letters, carved them in trees and finally created approximately 2000 characters. Going further he displayed it as installation work, which means the developed characters go beyond a printed form, for audiences. This made him earn favorable reviews since it was a form of western art coupled with Chinese contents 'Chinese character'. After he received unfavorable reviews, however, he went to America leaving his last work in China, Ghost Pounding the Wall, in 1990, which was not able to exhibited. In those days, China society was going through a chaotic era thanks to the extinction of the Cultural Revolution and Deng Xiaoping's(1904-1997) reformation after the debacle of Tiananmen Massacre. This study looks into Xu Bing's artworks from his initial print works until he went to the US in 1991 and examines how he performed experiments utilizing reproductivity and plurality of prints tinged with Chinese traditional elements, and ultimately became one of the avant-garde artists representing the period.

본 논문에서는 중국 문화대혁명 이후 마오쩌둥(모택동(毛澤東), 1893-1976)의 공산당 통제에서 벗어나 새로운 시대를 준비하는 정치적, 사회적인 배경과 서구 모더니즘의 급속한 유입과 이를 통한 중국 내 전위적인 미술계 움직임 등을 살펴보고, 이러한 흐름 속에서 중국 판화 매체 확장에 기여한 쉬빙((徐冰), 1955~)의 작품을 중심으로 다루어 보고자 했다. 특히 1985년을 기점으로 미술계 젊은 작가들을 중심으로 일어난 '85신조미술운동(85新潮美術運動)'과 1989년 베이징에서 개최한 <<중국현대예술전(中國現代藝術展)>>은 기존의 중국 미술로부터 새로운 변화를 보여주는 중요한 이슈이다. 역사적인 변혁과 새로움을 지향하고자 했던 '85신조미술운동' 작가들은 자신들만의 민간 전시회를 주도하는 등 활발한 움직임을 펼쳤다. 이러한 미술계 흐름 속에 문화대혁명 이후, 국가미술관인 베이징 중국미술관에서 대규모 전시회를 개최하여 행위예술, 설치미술, 회화, 조각 등 다양한 시각예술 작가들의 작품을 전시하였지만, 대담한 행위예술과 노골적인 설치작업 등으로 정부로부터 두 차례 전시 중단이 되는 초유의 사태가 벌어졌으며, 일부 작가들은 행위예술을 펼치다 경찰서에 연행되기도 하였다. 이러한 분위기 가운데 판화를 전공한 쉬빙은 초반에 그가 관심을 가졌던 판화가 갖고 있는 제작과정과 반복이라는 특성에 주목한 실험들을 보여주는 작업을 하다가, 1988년 그의 대표작인 <천서(天書)>(1988)를 제작하기에 이른다. 쉬빙은 직접 글자를 고안하고 나무에 새겨 2000여개의 문자를 만들었고, 그것을 단순히 인쇄 책자 형태를 넘어선 설치작품으로 관람객들에게 보여줌으로서 그는 서구의 미술 형식을 취하면서도 '한자'라는 중국적인 내용을 결합한 아방가르드 작가로 호평을 받았다. 그러나 그 다음 해인 <<중국현대예술전>>에서 <천서>가 가혹한 평가를 받고난 후, 쉬빙은 중국에서의 마지막 작업인 <담장을 두드리는 귀신(귀타장(鬼打墻))>(1990)을 1990년에 제작만하고 전시는 하지 못한 채 결국 미국으로 건너가게 된다. 그 당시 중국 사회는 천안문사태라는 엄청난 소용돌이와 함께 문화대혁명의 소멸과 덩샤오핑(등소평(鄧小平), 1904-1997)의 개혁기를 맞이하며 혼란한 시대를 보내고 있었다. 본 연구에서는 쉬빙의 초기 판화작업부터 1991년 미국으로 도미하기 전까지의 작품들을 살펴봄으로써 판화 매체가 지닌 재생산성, 복수성 등의 특성을 활용한 형식적 실험들을 거쳐 어떻게 중국 전통적 요소를 활용하여 시대를 대표하는 아방가르드 작가로 될 수 있었는지를 고찰해보고자 하였다.

Keywords

References

  1. 가오밍루, 이주현 옮김, 중국현대미술사, 미진사, 2009.
  2. 뤼펑, 이보연 옮김, 20세기 중국미술사, 한길아트, 2013.
  3. 박병권, 구원다와 쉬빙의 작품 연구 : 지역적 경계와 문화정체성의 문제를 중심으로, 홍익대학교 대학원 예술학과석사학위논문(2010. 6)
  4. 배연경, 쉬빙의 문자작업에 대한 연구, 서울대학교 대학원 미술경영학석사학위논문(2015. 2)
  5. 최정원, 쉬빙(徐冰)의 문자 작업이 함축한 문화정치적 의미, 이화여자대학교 대학원 미술사학석사학위논문(2011, 2)
  6. 고동연, "전 지구화 시대의 중국 현대미술과 비평 - 우흥의 '실험적인 예술' vs 가오밍루의 트랜스 내셔널 '아방가르드'", 현대미술사학회 29, 2011.6, pp.69-99.
  7. 이주현, "중국현대예술전, 그 성과와 한계", 2014, 중국사연구(中國史硏究), Vol.90, pp. 291-329.
  8. 이주현, "후문혁시대(1977-1984)의 중국현대미술 - 성성화회를 중심으로", 미술사연구회, 2010.12, pp.163-192.
  9. 이지은, "노동과 글쓰기-슈빙의 슬로우 테크놀로지", 현대미술사연구 제18집, 2005.12, pp.139-163.
  10. 정은선, "1930-40년대 중국목판화에 미친 서구미술의 영향", 미술사연구회 18, 2004.12, pp.167-202.
  11. 최정원, "슈빙의 문자 작업이 함축한 문화정치적 의미", 미술사학연구회 38, 2012.6, pp. 277-308.
  12. 텅샤오핑, 신정훈, "중국미술에서 아방가르드 개념에 대하여", 한국근현대미술사학회 21, 2010.12, pp.207-234.
  13. Phil Lee, Representing Identity in Flow - Xu Bing's Art since Immigration (1991-2003)", 미술사학연구회 37, 2011.12, pp. 251-274.
  14. Wu Hung,"A "Ghost Rebellion": Notes on Xu Bing's "Nonsense Writing" and Other Works", Public Culture, 1994, 6, pp. 411-418. https://doi.org/10.1215/08992363-6-2-411
  15. 오광수, 중국현대목판화 : 혁명에서 개방까지, 1945-1998 전시도록, 국립현대미술관, 2003.