DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the Recognition of Parenting Methods of Science Gifted Mother through Science Experience

과학 경험을 통해 얻은 과학 영재 어머니의 양육 방법에 대한 인식 탐색

  • Received : 2016.11.23
  • Accepted : 2016.12.27
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of science experience with their children on mothers who have children who are science gifted children and how they perceive what kind of parenting methods are appropriate for the growth and development of children who are science gifted children. To do this, we interviewed 13 mothers of the gifted education center of the Ministry of Education and conducted two in - depth interviews with them. Results, mothers who have scientific gifted children have various science experiences with children who are scientific gifted. In this process, mothers of gifted children understand the gifted children through science experience with their children, I have come to realize that it is necessary to provide an educational environment that can express my child's talents and help to determine the direction of my career. For this purpose, leadership education that reminds the importance of relationships between people, providing opportunities for various experiences so that they can decide their life, career education through inquiry of deep science experience and meeting with senior scientists, humanities for integrated thinking And the arts. In this way, it is possible to provide in-depth research results to the mothers of the gifted and talented to provide specific directions for the various supportive methods and teaching methods that the gifted children should provide for intellectual and emotional growth and development. Development of educational programs is necessary.

본 연구는 과학 영재인 자녀를 둔 어머니를 대상으로, 이들의 자녀와의 과학 경험을 통해 과학 영재인 자녀의 성장과 발전을 위해 어떠한 양육 방법을 효과적으로 인식하고 있는지를 탐색하고자 하였다. 이를 위해, 교육청 영재 교육원 어머니 13명을 섭외하여, 이들과 2회에 걸쳐 개별 심층 면담을 진행하였다. 연구 결과, 과학 영재의 어머니는 과학 영재인 자녀와 함께 다양한 과학 경험을 하는 과정에서 영재인 자녀를 이해하고 영재의 생각과 선택을 존중하게 되었고, 자녀의 잠재력과 재능을 성장, 발현할 수 있는 교육 환경을 제공해 주거나 진로의 방향을 결정하는데 도움을 주는 것이 필요하다고 인식하게 되었다. 이를 위해서는 사람 사이의 관계의 중요성을 일깨워 주는 리더십 교육, 자신이 원하는 삶을 결정할 수 있도록 다양한 경험의 기회 제공, 깊이 있는 과학 경험의 탐색과 선배 과학자와의 만남을 통한 진로 교육, 통합적 사고를 위한 인문학과 예술을 융합한 교육이 필요하다고 인식하고 있었다. 이를 통해, 과학 영재의 어머니들에게 과학 영재 자녀들이 지적, 정서적으로 성장 발달하기 위해 제공해야 하는 다양한 지원방식과 교육 방법에 대한 구체적인 방향을 제시할 수 있는 심도 깊은 연구 결과의 제공과 과학영재 부모를 위한 교육 프로그램의 개발이 필요하다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2013). 제 3 차 영재교육진흥종합계획. 서울: 교육부.
  2. 김승기 (2002). 부모의 양육태도와 자기조정학습이 학업성취도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문. 경주대학교 대학원.
  3. 김언주 (2000). 회장 취임 강연: 21C 정보화 사회와 인성교육. 교육심리연구, 14(1), 5-17.
  4. 김은영 (2002). 한국 대학생 진로탐색장애검사 (KCBI)의 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 14(1), 219-240.
  5. 김정화 (2004). 부모의 교육 참여와 자녀의 영재성과의 관계연구: 부모 교육 참여 측정도구 개발을 통한. 박사학위 논문. 충남대학교 대학원.
  6. 김정휘 (2001). 영재성 발달에 영향을 끼치는 가족의 역할. 서울: 교육과학사.
  7. 박경빈 (2012). 한국 영재교육의 연구동향 분석. 영재교육연구, 22(4), 823-840.
  8. 박기종 (2000). 아동이 지각한 부모의 양육태도, 자아 효능감 및 학업성적간의 관계. 석사학위논문. 대구대학교 대학원.
  9. 박춘성, 이정규. (2009). 영재학생의 가정환경 영향력 분석: 초등영재학급을 중심으로. 아동교육, 18(1), 131-142.
  10. 백지숙 (1998). 창의성, 창의성과 관련된 가정 요인에 관한 고찰. 창조교육논총, 2, 9-25.
  11. 소금현, 김규철, 이현욱 (2000). 중학교 과학 영재 학생의 과학 관련 태도에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 20(1), 166-173.
  12. 손진희, 김안국 (2006). 가정환경, 자아개념, 자기학습량과 학업성취의 관계. 아시아교육연구, 7(1), 235-265.
  13. 심재영, 김언주, 김종득 (2006). 과학영재관련 제 2 차 종단연구 과학영재교육을 위한 인재양성현황 분석 및 정책개발. 서울: KAIST 과학영재교육연구원.
  14. 양태연, 한기순 (2010). 대학생 과학영재의 진로결정에 영향을 미치는 변인간의 관계. 영재교육연구, 20(3), 921-946.
  15. 이동영 (1997). 부모의 양육태도와 자기 효능감 및 학업성취와의 관계. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원.
  16. 임미향, 박영신, 김의철 (2007). 연구논문: 대학생의 사회적 지원, 성격, 자기효능감, 학업성취가 주관적 안녕감에 미치는 영향. 청소년학연구, 14(5), 255-283.
  17. 이신동, 이정규, 박춘성 (2008). 영재교육 담당 교원의 양성.연수.배치에 대한 기준 설정 연구. 영재와 영재교육, 7(1), 73-93.
  18. 전경원 (2000). 영재교육학. 서울: 학문사.
  19. 전미경, 장재숙 (2009). 아동의 행복감 발달에 대한 종단적 연구. 대한가정학회지, 47(3), 103-118.
  20. 최윤재 (2009). 초등 영재아동과 일반아동의 리더십 기술과 사회성숙도 비교분석. 석사학위논문. 부산대학교 교육 대학원.
  21. 최지은, 김찬종 (2006). 자연사 박물관에서 엄마-아동의 상호작용. 교육심리연구, 20(3), 605-631.
  22. 태진미 (2009). 영재 부모 지원의 새로운 접근. 영재교육연구, 19(2), 303-332.
  23. 하종덕, 송경애 (2004). 과학 영재의 스트레스, 완벽성, 낙관성과 학업성취도의 관계에 대한 연구. 영재교육연구, 14(1), 47-64.
  24. 한기순, 태진미, 양태연 (2010). 영재 가족의 여가 활동에 관한 연구. 영재교육연구. 20(1), 175-203.
  25. 홍정희, 유미현 (2016). GI-STEAM 모형에 기반한 영재 프로그램이 초등 영재의 리더쉽과 창의적 인성, 학습몰입에 미치는 영향. 영재교육연구, 26(1), 77-99. https://doi.org/10.9722/JGTE.2016.26.1.77
  26. Amabile, T. M. (1996). Creativity in context: Update to the social psychology of creativity. Boulder, CO: Westview Press.
  27. Ambrose, D., Allen, J., & Huntley, S. (1994). Mentorship of the highly creative. Roeper Review, 17(2), 131-134. https://doi.org/10.1080/02783199409553641
  28. Bloom, B. S. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballentine Books.
  29. Boeije, H. (2002). A purposeful approach to the constant comparative method in the analysis of qualitative interviews. Quality and Quantity, 36(4), 391-409. https://doi.org/10.1023/A:1020909529486
  30. Boston, L. M., & Boston, P. (1976). The Stones of Green Knowe (Vol. 6). London: The Bodley Head.
  31. Chan, A. (2005). Authentic leadership measurement and development: Challenges and suggestions. In W. L. Gardner, B. J. Avolio, & F. O. Walumbwa (Eds.), Authentic leadership theory and practice: Origins, effects, and development (pp. 227-250). Oxford, UK: Elsevier.
  32. Chung, K., Park, S., Yoo, M., & Choi, E. (2013). The variables related to maternal happiness for mothers of young children, school-aged children, and adolescents: A child's age, the numbers of children, and maternal perceptions of the conditions of happiness. Korean Journal of Child Studies, 34(4), 105-123. https://doi.org/10.5723/KJCS.2013.34.4.105
  33. Clark, B. (2002). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school. Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  34. Clark, D. (2010). Selective schools and academic achievement. The BE Journal of Economic Analysis & Policy, 10(1), 1-51.
  35. Coble, C. R. & Koballa,T. R. (1996). T.R science education: Handbook of research in teacher education. New York: Macmillan.
  36. Crokenberg, S. & Leerkes, E. (2000). Infant social and emotional development in family context. In C. H. Zeanah (Ed.), Handbook of Infant Mental Health (pp. 60-90). New York: The Guildford Press.
  37. Csikszentmihalyi, M. (1991). Flow: The psychology of optimal of experience. New York, NY: Harperperennial.
  38. Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins.
  39. Emde, W., & Wettschereck, D. (1996). Relational instance-based learning. Machine learning international. Proceedings of the 13th International Conference on Machine Learning, Morgan Kaufmann, 1996.
  40. Feldhusen, J. F. (1998). Programs for the gifted few or talent development for the many?. Phi Delta Kappan, 79(10), 735-738.
  41. Fishbein, M. & Aizen, I. B. (1975). Attitude Intension and Behavior : An Introduction Theory and Research Reading. Masachussetts: Addison-Wesley.
  42. Fleer, M., & Rillero, P. (1999). Family involvement in science education: What are the outcomes for parents and students? Studies in Science Education, 34(1), 93-114. https://doi.org/10.1080/03057269908560150
  43. Freeman, J. (1993). Parents and families in nurturing giftedness and talent. In K. A. Heller, F. J. Monks & A. H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent (pp. 669-683). Oxford, UK: Pergamon Press.
  44. Gagne, F. (1993). Constructs and models pertaining to exceptional human ability. In K. A. Heller., F. J. Monks & A. H. Passow (Eds.), International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talented (pp. 69-87). Oxford: Pergamon Press.
  45. Gardner, H. (1982). Art, Mind and Brain: A Cognitive Approach to Creativity. New York: Basic Books.
  46. Getzels, J. W., & Jackson, P. W. (1962). Creativity and Intelligence. London: John Wily and Sons.
  47. Goodnow, J. J. (1988). Parents' ideas, actions, and feelings: Models and methods from developmental and social psychology. Research in Child Development, 59(2), 286-320. https://doi.org/10.2307/1130312
  48. Haensly, P. A., & Parsons, J. L. (1993). Creative, intellectual, and psychosocial development through mentorship relationships and stages. Youth & Society, 25(2), 202-221. https://doi.org/10.1177/0044118X93025002002
  49. Harrison, C. (2004). Giftedness in early childhood education:the search for complexity and connection. Roeper Reiview, 26(2), 78-84. https://doi.org/10.1080/02783190409554246
  50. Hess, R. D., & Shipman, V. C. (1965). Early experience and the socialization of cognitive modes in children. Child Development, 36(4), 869-886. https://doi.org/10.2307/1126930
  51. Hollingworth, L. S. (1942). Children above IQ 180: Their origin and development. New York: World Books.
  52. Hopkins, D. (2001). School Improvement for Real. London: Falmer Press.
  53. Howe, M. J. A. (1990). The origins of exceptional abilities. Cambridge, MA, US: Basil Blackwell.
  54. Jacobi, M. (1991). Mentoring and undergraduate academic success: A literature review. Review of Educational Research, 61(4), 505-532. https://doi.org/10.3102/00346543061004505
  55. Keeves, J. P. (1975). The home, the school and achievement in mathematics and science. Science Education, 59(4), 439-460. https://doi.org/10.1002/sce.3730590402
  56. Kontos, S. (1983). Adult-child interaction and the origins of metacognition. The Journal of Educational Research, 77(1), 43-54. https://doi.org/10.1080/00220671.1983.10885494
  57. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (Vol. 75). Beverly Hills, CA: Sage.
  58. Luster, T., Rhoades, K., & Hass. B. (1989). The Relation between Parental Values and Parenting Behavior: A Test of the Kohn Hypothesis. Journal of Marriage and Family, 51(1), 139-147. https://doi.org/10.2307/352375
  59. Macbeth, A. (1993). Preconceptions about parents in education. In P. Munn (Ed.), Patents and schools (pp. 27-46). London: Routledge.
  60. Marsh, H. W. (1990). Causal ordering of academic self-concept and academic achievement: A multiwave, longitudinal panel analysis. Journal of Educational Psychology, 82(4), 646-656. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.646
  61. Miller, S. A. (1988). Parents' beliefs about children's cognitive development. Child Development, 59(2), 259-265. https://doi.org/10.2307/1130311
  62. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Beverly Hills, CA: Sage.
  63. Olszewski-Kubilius, P. M., Kulieke, M. J., & Krasney, N. (1988). Personality dimensions of gifted adolescents: A review of the empirical literature. Gifted Child Quarterly, 32(4), 347-352. https://doi.org/10.1177/001698628803200403
  64. Olszewski-Kubilius, P. (2008). The role of the family in talent development. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children: Psycho-educational theory, research, and best practices (pp. 53-70). New York: Springer.
  65. Perleth, C., & Heller, K. A. (1994). The Munich longitudinal study of giftedness. In R. F. Subotnik & K. D. Arnold (Eds.), Beyond Terman: Contemporary longitudinal studies of giftedness and talent (pp.77-114). Norwood, NJ: Ablex.
  66. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141-166. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.141
  67. Sawyer, R. K. (2006). Educating for innovation. Thinking Skills and Creativity, 1(1), 41-48. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2005.08.001
  68. Sigel, I. E. (1985). Parental belief systems: The psychological consequences for children. Lawrence Erlbaum Associates.
  69. Sloane, K. (1985). Home influences on talent development. In B. Bloom (Ed.), Developing talent in young people. New York: Ballantine Books.
  70. Solomon, J., Cardoso, M. L., Educacao, E. S., & Branco, C. (2002). Studies of Portuguese and British primary pupils learning science through simple activities in the home. International Journal of Science Education, 24(1), 47-60. https://doi.org/10.1080/09500690110049079
  71. Solomon, J. (2003). Home-school learning of science: The culture of homes, and pupils' difficult border crossing. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 219-233. https://doi.org/10.1002/tea.10073
  72. Storfer, M. D. (1990). Intelligence and giftedness: The contributions of heredity and early environment. San Francisco: Jossey-Bass.
  73. Subotnik, R., Stone, K. M., & Steiner, C. (2001). Lost generation of elite talent in science. The Journal of the Secundary Gifted Education, 13(1), 33-43. https://doi.org/10.4219/jsge-2001-363
  74. Terman, L. M. (1920). The use of intelligence tests in the grading of school children. The Journal of Educational Research, 1(1-2), 20-32. https://doi.org/10.1080/00220671.1920.10879020
  75. Terman, L. M. (1925). Mental and physical traits of a thousand gifted children. Genetic studies of genius, Vol. 1. Stanford, CA: Stanford University Press.
  76. Tannenbaum, A. J. (2003). Nature and nurture of giftedness. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed.) (pp. 45-59). Boston: Allyn & Bacon.
  77. Witz, K. G. (2006). The participant as ally and essentialist portraiture. Qualitative Inquiry, 12(2), 246-268. https://doi.org/10.1177/1077800405284365