DOI QR코드

DOI QR Code

Tag Based Web Resource Recommendation System

태그의 문맥 정보를 이용한 웹 자원 추천 시스템

  • Received : 2016.09.12
  • Accepted : 2016.10.21
  • Published : 2016.12.31

Abstract

Recent web services provide tagging function to users, and let them express the topic of the contents of their articles. Moreover, we can extract context information like emotion of the writer efficiently by using tags attached to the articles or images. And we are able to better understand article than traditional algorithm. (eg. TF-IDF) Therefore, if we use tags in recommendation system, we can recommend high quality resources to the users. This study proposes a recommendation method that provide web resources (articles, users) through simple algorithm based on related tag set extracted from the article. Through the experiments, we show that the result was satisfactory, and we measure the satisfaction of users.

최근의 여러 웹서비스에서는 태깅 기능을 제공함으로써 사용자가 작성하는 게시물의 주제를 표현하도록 유도하고 있다. 태그를 이용하면 글이나 사진에 대한 글쓴이의 감정과 같은 문맥적인 정보의 효과적인 추출이 가능하기 때문에, 기계적인 방식보다 글의 내용에 대해서 더 나은 의미 파악이 가능하다. 따라서 이를 추천시스템에 적용한다면 사용자의 만족도를 높일 수 있는 추천이 가능할 것이다. 본 논문에서는 게시글에 속한 태그들 간의 관계를 계산하고, 효율적인 유사도 측정 알고리즘을 통해 게시글과 사용자등의 웹 자원을 추천하는 방법을 제안한다. 마지막으로, 실험을 통해 제안한 방법의 유효성을 검증하고, 사용자의 만족도를 측정하였다.

Keywords

References

  1. Recommendation System, http://rosaec.snu.ac.kr/meet/file/20120728b.pdf
  2. Zellig S. Harris, "Distributional Structure", WORD, Vol. 10:2-3, pp.146-162, 2015.
  3. Tomas Milolov, "Distributed Representations of Words and Phrases and their Compositionality" Advanced in Neural Information Processing Systems 26, 2013.
  4. Archifeeld, http://feeeld.com
  5. Jo Hyeon, "A recommendation algorithm which reflects tag and time information of social network", Journal of Korean Society for Internet Information, v.14, no.2, pp.15-24, 2013
  6. Borkur Sigurbjornsson, "Flickr Tag Recommendation based on Collective Knowledge", pp.327-336, WWW, 2008
  7. Shilad Sen, "Tagommenders: Connecting Users to Items through Tags", pp. 671-680, WWW, 2009
  8. Sogol Naseri, "Enhancing tag-based collaborative filtering via integrated social networking information", pp. 760-764, ASONAM '13, 2013
  9. Frederico Durao, "A Personalized Tag-Based Recommendation in Social Web Systems", pp. 40-49, Workshop on Adaptation and Personalization for Web 2.0, UMAP'09, 2009
  10. Rakesh Agrawal, "Fast Algorithm for Mining Association Rules"
  11. JIAWEI HAN, "Mining Frequent Patterns without Candidate Generation: A Frequent-Pattern Tree Approach", Data Mining and Knowledge Discovery, 8, pp. 53-87, 2004 https://doi.org/10.1023/B:DAMI.0000005258.31418.83
  12. Google Analytics, https://www.google.com/analytics

Cited by

  1. 소비자의 선택 과부하와 유사성 회피 성향이 온라인 추천 서비스의 혁신성과 사용 적합성 지각에 미치는 영향 vol.21, pp.2, 2019, https://doi.org/10.5805/sfti.2019.21.2.141
  2. 온라인 패션쇼핑몰의 개인 상품 추천서비스가 인지적 태도와 감정적 애착을 통해 서비스 사용행동에 미치는 영향 vol.23, pp.5, 2016, https://doi.org/10.5805/sfti.2021.23.5.586