DOI QR코드

DOI QR Code

Development of an Efficient Media Streaming Relay Engine Using Buffer Control in Wireless Networks

미디어 버퍼 제어를 이용한 효율적인 무선 네트워크 스트리밍 중계 엔진 개발

  • Je, Huigwang (Medical Device Development Center, Product R&D Division) ;
  • Kwon, Dongwoo (Keimyung University, Department of Computer Engineering) ;
  • Kim, Hyeonwoo (Keimyung University, Department of Computer Engineering) ;
  • An, Donghyeok (Keimyung University, Department of Computer Engineering) ;
  • Ju, Hongtaek (Keimyung University, Department of Computer Engineering)
  • Received : 2016.07.29
  • Accepted : 2016.10.10
  • Published : 2016.11.30

Abstract

Recently, as the proliferation of mobile smart devices, multimedia content sharing technologies between mobile smart devices have provided. For efficient content sharing in wireless networks, the hierarchical streaming network has been proposed. However, member devices in a network group experience frequent delay while playing multimedia content files because of excessive network resource occupation between a relay and member devices. In this paper, we propose an efficient multimedia streaming relay method using media buffer control to reduce network congestion during streaming from the relay device to the member devices. We also measured the number of buffering and buffering time of the proposed relay engine and compared them with the performance of the existing relay engine.

최근 모바일 스마트 기기의 급격한 보급과 확산으로 인해 모바일 스마트 기기 간의 멀티미디어 콘텐츠 공유 기술이 확산되고 있다. 이를 위해 계층적으로 구성된 이종 무선 네트워크 상에서 멀티미디어 스트리밍 중계 시 중계 기기와 다수의 멤버 기기들 간의 과도한 네트워크 자원 경쟁으로 인해 재생 화면 정지 문제가 발생한다. 본 논문에서는 이러한 문제를 해결하기 위해 중계 기기와 멤버 기기의 스트림 데이터 버퍼링을 제어함으로써 과도한 네트워크 점유를 방지하고 버퍼 고갈로 인한 재생 화면 정지 문제를 개선하는 스트리밍 중계 기법을 제안한다. 또한 제안한 중계 기법을 적용한 스트리밍 중계 엔진을 설계하고 구현한다. 제안한 중계 기법의 성능 평가를 위해 스트리밍 중계 시의 화면 정지 횟수와 정지 시간을 측정하여 기존의 중계 엔진과 비교한다. 성능 측정 결과, 본 논문에서 제안하는 미디어 버퍼 제어를 이용한 중계 엔진이 기존의 중계 엔진보다 더 적은 화면 정지 횟수와 정지 시간을 보였으며 이를 통해 멀티미디어 스트리밍 품질을 향상시킬 수 있다.

Keywords

References

  1. C. Yoon, H. Lee, and W. Ryu, "Classification of N-screen services, scenarios and its standardization," ICACT Trans. Advanced Commun. Technol., vol. 2, no. 3, pp. 214-222, May 2013.
  2. H. Je, D. Kwon, H. Kim, and H. Ju, "Mobile network configuration for large-scale multimedia delivery on a single WLAN," in Proc. Asia-Pacific Netw. Operations and Management Symp. 2014, pp. 1-6, Hsinchu, Taiwan, Sept. 2014.
  3. D. Kwon, H. Je, H. Kim, and H. Ju, "An autonomous ad hoc network configuration method for scalable media streaming between mobile smart devices," J. KICS, vol. 40, no. 3, pp. 516-528, Mar. 2015. https://doi.org/10.7840/kics.2015.40.3.516
  4. S. Wei and Q. Zhu, "Efficient and fair bandwidth allocation for multiuser multimedia communication over heterogeneous networks," in Proc. 6th Int. Congress on Image and Sign. Process., vol. 1, pp. 16-20, Hangzhou, China, Dec. 2013.
  5. L. Liu, J. Zou, and H. Xiong, "Bandwidth allocation for video streaming over peerto-peer networks with Nash Bargaining," in Proc. Int. Conf. Internet Multimedia Comput. and Serv., pp. 363-367, Xiamen, China, Jul. 2014.
  6. H. Je, D. Kwon, H. Kim, and H. Ju, "Measurement of wireless network performance for multimedia streaming on a single WLAN," in Proc. KICS Korean Netw. Operations and Management Conf. 2014, pp. 72-76, Daejeon, Korea, May 2014.
  7. H. Je, D. Kwon, and H. Ju, "Design of a media stream relay engine on Android OS," in Proc. Asia-Pacific Netw. Operations and Management Symp. 2015, pp. 1-4, Busan, Korea, Aug. 2015.
  8. Y. Lin, C. Ku, Y. Lai, and C. Hung, "In-kernel relay for scalable one-to-many streaming," IEEE Multimedia, vol. 20, no. 1, pp. 69-79, Feb. 2013. https://doi.org/10.1109/MMUL.2013.3
  9. T. Hwang, H. Park, E. Paik, and J. Chung, "EAFR-based DLNA proxy for high-quality video distribution in extended home space," IEEE Trans. Consumer Electron., vol. 57, no. 1, pp. 120-125, Feb. 2011. https://doi.org/10.1109/TCE.2011.5735491
  10. D. Suh, I. Jang, and S. Pack, "A video bitrate adaptation algorithm for DASH-based multimedia streaming services to enhance user QoE," J. KICS, vol. 39, no. 6, pp. 341-349, Jun. 2014.
  11. NanoHTTPD, NanoHTTPD - a tiny web server in Java (2016), Retrieved Jul., 28, 2016. from https://github.com/NanoHttpd/nanohttpd.

Cited by

  1. 동영상 재생 품질 향상을 위한 최적 버퍼 수준 결정 vol.18, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5392/jkca.2018.18.03.034