초록
본 연구는 최근 급성장하고 있는 모바일 쇼핑시장에서 향후 전략적 마케팅시사점을 얻고자 대학생들을 대상으로 IPA매트릭스를 활용하여 분석하였다. 모바일 쇼핑몰 선택속성에 대한 IPA분석결과는 다음과 같다. 첫째, 21개 속성 중 '제공되는 제품의 신뢰성(6.09)'이 중요도가 가장 높게 나타났으며, '대금결제의 편리성(5.29)'이 수행도가 가장 높게 나타났다. 둘째, 유지 강화가 필요한 영역(Doing great, Keep it up)에는 '대금결제의 편리성', '제공되는 제품의 신뢰성' 등 11개 속성 등이 포함되었다. 셋째, 불만족 영역(Focus here)으로서 시정노력이 필요한 속성으로는 '교환이나 반품처리 및 A/S 등을 위한 대기시간 단축'이 해당되었다. 넷째, 중요도와 수행도 모두 낮은 영역(Low Priority)에는 '푸시/알림이 구매에 도움' 등 3개 속성이 해당되었다. 다섯째, 과잉노력지양 영역(Overdone)에는 '제품종류가 다양' 등 4개 속성이 해당되었다.
This study conducted an analysis using IPA metrics targeting college students to get strategic implications for marketing in the recently fast-growing mobile shopping market. The IPA analysis result about the selection of mobile shopping malls is as follows. First, out of the 21 features, 'reliability of the offered products(6.09)' had the highest level of importance and 'convenience of payment(5.29)' had the highest level of performance. Second, in the area of 'Doing great, Keep it up' 11 features were included such as 'convenience of payment' and 'reliability of the offered products'. Third, the feature that needed to be corrected in the area of 'Focus here' was 'shortening the waiting time for exchange, refund or warranty service'. Fourth, low priority areas in terms of importance and performance, there were 3 features including 'push/notification helps purchases'. Fifth, to the area of 'overdone' 4 features belonged such as 'variety in the type of products'.