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A Study on a Geodesign Interface for Creative Spatial Design

창의적 공간설계를 위한 Geodesign Interface 연구

  • Lee, Sol-Ji (Department of Landscape Architecture, Gachon University) ;
  • Kim, Eun-Hyung (Department of Landscape Architecture, Gachon University)
  • Received : 2016.10.07
  • Accepted : 2016.12.07
  • Published : 2016.12.10

Abstract

Geodesign was suggested by Dangermond(2009) as a next paradigm of GIS to be a future basis for spatial planning and design. Ko(2015) also suggested a geodesign methodology that uses spatial information from a landscape designer's perspective. Spatial planning and design fundamentally require creativity and efficiency but Ko's methodology did not include the creativity aspect. To complement the deficiency, this paper expand the research scope to deal with a designer's cognitive limits and to provide better experiences for the landscape designers. An interface was designed to improve the designer's creativity based on interactions that were derived from a script of landscape design. The expanded methodology for both efficiency and creativity is suggested for the interface by analyzing preceding researches. ESRI's GeoPlanner for ArcGIS, as a first geodesign software, is compared to improve the interface in terms of creativity. One of the difficulties as a thesis is that it is not easy to measure the improvement of design creativity physically and quantitatively. This paper tried to eliminate any stumbling block in supporting creativity and to help designers find new orders in design subconsciousness and to reach a new concept. In addition, the interface to express instantaneous design ideas would be a guide to overcome the designer's cognitive limits.

Dangermond(2009)에 의해 GIS의 다음 패러다임으로서 제시된 Geodesign은 공간계획 및 설계의 바탕이 된다. 또한 고재용(2015)은 공간정보를 기초로 하여 진행되는 조경설계의 관점에서 Geodesign 방법론을 제시하였다. 그러나 그의 방법론은 효율성 향상을 위한 연구인 반면 Geodesign의 한계점이자 공간설계의 핵심인 '창의성 지원'은 다루지 못하였다. 이러한 문제점을 보완하기 위해서는 공간설계의 관점에서 전 과정에 대한 정보를 효과적으로 다룰 수 있도록 지원하는 개념으로써 개념화를 통해 $7{\pm}2$ 개라는 인간의 인지능력의 한계를 극복해야 한다. 따라서 본 논문에서는 그러한 한계점을 극복하고자 조경설계 분야의 사용자에게 더 나은 경험을 제공하기 위해 인간의 인지능력한계 극복과 그것을 통한 창의성 향상을 목표로 연구를 진행하였다. 선행연구의 고찰을 통해 창의성 향상을 위한 방안을 도출하였으며, 이 방안을 바탕으로 창의적 공간설계의 지원이 가능한 Geodesign 방법론을 제시하였다. 제시된 방법론의 과정을 수행하기에 가장 적합하다고 판단된 ESRI사의 GeoPlanner for ArcGIS에 방법론을 적용하여 Interface 설계의 과정을 수행하였다. 먼저 스크립트를 작성하고 기능요소와 정보요소를 판단하여 Interaction을 도출하였고, 도출된 Interaction을 바탕으로 Interface 설계를 진행하였다. 창의성 향상이라는 것은 물리적으로 증명하기는 어려운 부분이다. 그러나 Interface 설계를 통해 잠재의식 속에 있던 새로운 질서를 찾아내어 개념화를 통한 창의적 지원이 가능하며, 순간적으로 떠오르는 아이디어를 놓치지 않고 표현하여 인지능력의 한계를 극복할 수 있는 환경을 제안하였다.

Keywords

References

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