A Case Study on the Improvement of Learning Performance by Increasing the Number of Tests in Engineering Education

공학교육에서 평가 횟수 증가와 학업 성취도 향상의 상관관계에 관한 사례연구

  • Baek, Hyun-Deok (College of Science and Technology, Hongik University) ;
  • Park, Jin-Won (College of Science and Technology, Hongik University)
  • 백현덕 (홍익대학교 과학기술대학) ;
  • 박진원 (홍익대학교 과학기술대학)
  • Received : 2016.05.25
  • Accepted : 2016.10.05
  • Published : 2016.11.30

Abstract

In this work, we present a case study of using the assessments for the enhancement of students' learning motivation in engineering education. The assessments, given in between summative assessments such as midterms and finals, may have a component of formative evaluation, which are reported as very effective tools as the sources of feedback to improve teaching and learning. We studied how the students' performance is improved by additional tests in engineering education. Also, we examined the factors of successful results of the cooperative learning model, Student Teams-Achievement Division, which is based on imposing a number of tests, achieved in our previous work.

Keywords

References

  1. 최유현(2008), 공학교수학습 모형과 전략, 충남대학교 공학교육 혁신센터
  2. 한형석 (2012), 다양한 과제 유형에 적용가능한 개인별 과제 부여 및 관리 시스템 구성, 공학교육연구, 15(6), 49-57
  3. 주경철(2003), 중앙일보 2003,10, 02 중앙시평(연구 못지않게 교육도 중요)
  4. 신장섭(2005), 중앙일보 2005, 10,08 중앙시평(학점 도둑 활개 치는 대학가)
  5. 박진원 외 (2004) 공과대학에서의 소양교육 현황분석. 공학교육연구, 7(3), 19-31
  6. 백현덕 외 (2005) 공과대학의 소양교육 개선 방안 연구. 공학교육연구, 8(1), 84-98
  7. 백현덕.박진원(2009). 중위권 공과대학에서 학생 과제물 수행에 관한 문제점 분석. 공학교육연구, 12(3)l 129-136
  8. 백현덕.박진원(2012). 공학교육에서의 팀성취분담 협동학습모형(STAD)의 적용과 효과, 공학교육연구, 15(6). 34-42
  9. Kathleen F Gabriel(2008). Teaching Unprepared Students, Stylus Publishing, LLC
  10. Maryellen Weimer(2002). Learner-Centered Teaching, John Wiley & Sons