Abstract
The purpose of this study is to propose the revitalization of the existing senior cultural activity centers as a new venue for the social and cultural activity of the baby-boom generation. Unlike the previous generation of seniors, the baby-boom generation (born in 1955-1963) has a strong desire to actively participate in various social activities, as well as working for their living. In order to meet their needs, it is proposed that the existing senior cultural activity centers be redesigned and transformed from an elderly welfare perspective. The data were collected using a structured questionnaire including questions on the socio-economic background, need for cultural activities, social activities, and job-training programs. The data collected from a total of 229 baby-boomers were used for the final analysis by cross-tabulation. The major findings are as follows: most of the baby-boom generation strongly agreed that they were very different from the previous elderly generation in terms of their education and social and economic environment. Therefore, a new system for the senior cultural activity centers which can integrate these various needs is suggested to encourage the baby-boomers to participate more actively, even after their retirement. Based on the research results, a new paradigm for the senior cultural activity centers is proposed in order to enhance their quality. The application and practice of our research results would be very important, because larger numbers of baby-boomers are gradually retiring from the workforce, and it is necessary to ensure their ongoing integration in society for the further development of society in general.
본 연구는 베이비부머들의 문화환경을 만들어 성공적인 노후를 맞을수 있도록 하며, 베이비부머세대에 적합한 문화도시형성을 위한 기초자료를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구는 대전, 충남지역에 거주하는 베이버부머(1955년~1963년)세대를 대상으로 직접면접을 실시하여 최종적으로 229부를 분석하였다. 본 연구에서는 통계프로그램을 이용하여 빈도, 백분율을 산출하였다. 주요 변인인 문화활동태도, 문화활동 필요성 및 경험을 파악하기 위해 빈도, 백분율을 산출하였고, 각 변인의 상호관련성을 알아보기 위해 교차분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자인 베이비부머세대들은 문화활동이 필요하다라는 부분에서는 깊은 공감을 표하였지만, 실제 참여경험은 전무했으며, 이는 문화활동태도에까지 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 베이비부머세대를 위한 문화환경 및 시설을 확대하여 베이비부머세대들이 쉽게 어울릴 수 있는 곳, 대화를 나누고 취미나 오락 활동을 할 수 있는 문화활동의 장을 만들 필요가 있겠다. 둘째, 베이비부머를 위한 문화공간은 지리적 접근성이 특히 중요하기 때문에 지리적 접근을 고려한 문화환경조성이 필요하다고 하겠다. 아물러 친목도모, 여가활동, 취미생활, 휴식 등의 복합적인 장으로 활용가능한 장소가 필요하다. 마지막으로, 베이비부머세대들을 위한 문화자원 문화공간 조성 공간의 복합화 공간의 브랜드화로 베이비부머세대들의 문화욕구에 부합할 수 있는 문화 환경 조성이 필요하다고 하겠다.