DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Elephant Foot Method for Railway Tunneling in Large Fault Zone

대규모 단층대구간에서의 철도터널 우각부 보강공법 적용성 연구

  • 이길용 ((주)선진엔지니어링 철도본부) ;
  • 오정호 (한국교통대학교 철도인프라시스템공학과) ;
  • 조계환 ((주)케이알티씨 지반공학부) ;
  • 이두수 ((주)케이알티씨 지반공학부)
  • Received : 2016.07.07
  • Accepted : 2016.09.06
  • Published : 2016.12.01

Abstract

In this study, an attempt was made to conduct a case study on the development of ground expansive displacement due to lack of bearing capacity of original ground in spite of applying reinforcement treatments that intended to enhance the stability of big size high-speed rail tunnel in large fault zone. For the purpose of this, in-situ measurements made in the middle of excavation stage were analyzed in order to characterize ground responses and numerical analysis was performed to evaluate the effectiveness of reinforcement technique such as elephant foot method applied for this site via comparing with field monitoring measurements. In addition, further numerical studies were carried out to investigate the influence of leg pile installation angle and length, which is one of types of elephant foot method. The results revealed that the optimum condition for the leg pile installation is to maintain 45 degree of installation angle along with 6 meter of embedment depth.

본 연구에서는 대단면 고속철도 시공중 단층파쇄대 구간과 조우시 터널의 안정성 확보를 위해 보조 및 보강공법을 적용했음에도 불구하고 추가적인 지반이완과 원지반 지지력 부족에 따른 터널 전체의 안정성 저감 및 과다변위가 발생한 시공사례를 분석하였다. 그리고, 이러한 터널굴착 중 단층파쇄대 구간 통과시 현장계측분석을 통하여 터널지보패턴의 적정성 및 우각부 보강(레그파일) 효과를 현장계측결과와 비교분석하여 평가하였다. 또한, 우각부보강 시공조건(레그파일 각도 및 길이에 대한 영향)에 따른 보강효과를 수치해석적으로 검토하여 현장적용시 최적의 보강조건을 분석한 결과 단층대 구간에서의 우각부 적용조건은 상반바닥면 수직에 가까운 방향으로 설치할 경우 변위제어에 가장 효과적이고, 시공성 및 경제성 고려 레그파일의 적용조건은 45도 각도 이내로 설치하고 하반굴착 바닥면 까지인 6m의 길이를 적용하는 것이 터널주변지반 이완하중의 분산 전달 및 측방변형 억제에 가장 효과적인 유리한 조건으로 확인되었다.

Keywords

References

  1. Jung, H., Kim, H. and Chun, B. (2009). "A study on the ground settlement and reinforcement measures in the case of tunneling at the yangsan fault." Journal of the korean geotechnical society, Vol. 10, No. 6, pp. 35-48.
  2. Lee, G. (2016). A case study on elephant foot method for tunneling in large fault zone. Ms. Thesis, Korea National University of Transportation.
  3. Park, C., Lee, H., Park, J., Yoon, C. and Hwang, J. (2009). "A case study on elephant foot method for tunneling in the soft ground." Journal of the korean geotechnical society, september 25-26, 2009, Incheon, Korea.
  4. Shin, H. (2014). A study for tunneling excavation and reinforcement in excessive displacement ground characteristics. Ms. Thesis, Woosong University.
  5. Yim, C. (2006). Optimum tunnel excavation and reinforcement method in large fault zones. Ms. Thesis, Korea University.
  6. Yim, S., Seo, Y., Kim K., Kim C. and Kim, H. (2010). "Reinforcing effect by tunnel support system." KSEG Conference, April 8-9, 2010, Kyeongju, Korea, pp. 255-258.