DOI QR코드

DOI QR Code

A study on pre-service mathematics teachers' MKT

예비수학교사의 MKT에 관한 연구

  • Received : 2016.01.15
  • Accepted : 2016.02.01
  • Published : 2016.02.15

Abstract

The purposes of the study were to analyze pre-service mathematics teachers' MKT and to examine the perceptions of MKT to find implications for the improvement of pre-service mathematics teacher education program in the aspect of teachers' content knowledge. Twenty-six pre-service mathematics teachers participated in the survey to examine the perceptions of MKT and they also finished two MKT tasks which focused on a specific area of middle school geometry. According to the survey results, the participants thought that they have enough knowledge in all categories of MKT except KCT-2 and they appreciated the importance of MKT education in pre-service mathematics teacher education program. However, the participants showed difficulties in MKT task items which required SCK, KCS, KCT, especially, the proportions of those who showed appropriate knowledge on the items required SCK and KCT was less than 50%. These results show disagreement between the perceptions of pre-service mathematics teachers' MKT and practice of MKT.

본 연구에서는 내용 지식 교육의 측면에서 예비수학교사 교육의 방향을 탐색하고자 예비수학교사들의 MKT에 대한 인식 조사와 더불어 실제 과제 수행 과정에서 드러나는 MKT에 대한 분석을 실시하였다. 26명의 예비수학교사가 MKT에 대한 인식 설문 조사와 중학교 수준의 기하 영역에 해당되는 2개의 MKT 과제의 수행에 참여하였다. 본 연구에 참여한 예비교사들은 KCT-2 범주를 제외한 MKT 하위 범주 각각에 대한 지식이 충분하다고 인식하는 것으로 나타났고, 예비교사교육에서 MKT의 각각의 하위 범주에 대한 교육은 중요하게 생각하고 있었다. 그러나 MKT 과제 수행 분석으로부터 본 연구에 참여한 예비수학교사들은 SCK, KCS, KCT를 요구하는 문항에 어려움을 겪고 있는 것을 알 수 있었고, 특히, SCK와 KCT를 요구하는 문항에 적절한 응답을 준 예비교사의 비율이 50% 이하로 나타나 MKT에 대한 예비교사들의 일반적인 인식과 실제적인 지식 발현 과정 사이에는 불일치되는 부분이 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강영란.조정수.김진환 (2012). 분수 나눗셈의 문장제에 대한 초등 교사들의 전문화된 내용지식(SCK) 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 26(3), 301-316. (Kang, Y. R., Cho, C. S., & Kim, J. H. (2012). Analysis of elementary teachers' specialized content knowledge(SCK) for the word problems of fraction division. Communications of Mathematical Education, 26(3), 301-316.)
  2. 김종훈 (2009). 교사의 실천적 지식(practical knowledge)의 활용과 형성과정 탐색. 서울대학교 석사학위논문. Kim, J. H. (2009). (The study of application and construction of teachers' practical knowledge. Unpublished master's thesis. Seoul National University, Seoul.)
  3. 고희정.고상숙 (2013). 고등학교 미적분 수업에서 나타나는 초임교사의 교수를 위한 전문화된 수학 내용 지식 (SCKT). 한국학교수학회논문집, 16(1), 157-185. (Koh, H. J., & Choi-Koh, S. S. (2013). An analysis of novice teachers' specialized content knowledge for teaching in high school calculus lessons. Journal of the Korean School Mathematics, 16(1), 157-185.)
  4. 권민성.남승인.김상룡 (2009). 미국의 선다형 문항 적용을 통한 우리나라 초등 교사의 수학을 가르치는데 필요 한 지식 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), 399-417. (Kwon, M., Nam, S. I., & Kim, S. L. (2009). Adapting U.S. multiple-choice items to measure mathematical knowledge for teaching(MKT) in Korea. The Mathematical Education, 48(4), 399-417.)
  5. 권성룡 (2012). MKT 적용과제에 나타난 초등예비교사의 반응 고찰 - 연꼴을 중심으로. 학교수학, 14(2), 255-274. (Kwon, S. (2012). Analysis of pre-service elementary school teachers' responses to MKT applying task-focused on kite. School Mathematics, 14(2), 255-274.)
  6. 김윤경 (2013). 함수의 극한 및 연속성에 관한 예비교사와 현직교사의 MKT 분석. 동국대학교 석사학위논문.(Kim, Y. K. (2013). An analysis on the pre-service teachers and in-service teachers' MKT in limit and continuity of a Function. Unpublished master's thesis. Dongguk University, Seoul.)
  7. 김해규 (2012). J 대학교 교육대학 3학년 학생들의 수와 연산 영역을 가르치는데 필요한 수학적 지식에 대한 사 례 연구 1. 한국초등수학교육학회지, 16(3), 491-509. (Kim, H. G. (2012). A case study on J university teachers college juniors' mathematical knowledge for teaching on number and operation I. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 16(3), 491-509.)
  8. 문진수.김구연 (2015). 중등 수학교사의 함수에 대한 지식(MKT) 측정 및 분석. 학교수학, 17(3), 469-492. (Mun, J., & Kim, G. (2015). Measuring and analysis teachers' mathematical knowledge for teaching [MKT] of function. Mathematics. School Mathematics, 17(3), 469-492.)
  9. 성태제.시기자 (2006). 연구방법론. 서울: 학지사 (Seong, T. J., & Si, K. J. (2006). Research methods. Seoul: Hakjisa.)
  10. 윤현경.권오남 (2011). 예비교사와 현직교사의 벡터 개념에 대한 이해-MKT 중심으로. 학교수학, 13(4), 615-632. (Yoon, H. K., & Kwon, O. N. (2011). Pre-service and in-service teachers' MKT about the concept of vector. School Mathematics, 13(4), 615-632.)
  11. 이순아 (2015). 한국과 미국의 예비교사들의 교육과 교직에 대한 견해 차이 들여다보기 : 문화교류 프로젝트의 온라인 대화분석을 중심으로. 교육인류학연구, 18(2), 57-92. (Lee, S. (2015). Similarities and differences in Korean and American preservice teachers' conceptions of teaching and becoming new teachers: Intercultural online exchanges. Anthropology of education, 18(2), 57-92.)
  12. 이인협.조선아 (2011). 미분 단원에서 교사에게 필요한 수학적 지식에 관한 연구. 교과교육학연구, 15(2), 391-414. (Yi, I., & Cho, S. (2011). Mathematical knowledge for teaching (MKT) in differentiation at the high school level. Research Institute of Curriculum Instruction, 15(2), 391-414.)
  13. 전미현.김구연 (2015). 예비교사들의 수학교수지식(MKT) 측정 및 분석 연구. 수학교육학연구, 25(4), 691-715.(Jeon, M., & Kim, G. (2015). Measuring and Analyzing Prospective Secondary Teachers' Mathematical Knowledge for Teaching [MKT]. The Journal of Educational Research in Mathematics, 25(4), 691-715.)
  14. Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The elementary school journal, 449-466.
  15. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special?. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  16. Ball, D. L., & Hill, H. C. (2008). Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) measures. Mathematics released items 2008. Retrieved from http://www.umich.edu/-lmtweb/files/lmt_sample_items.pdf
  17. Battista, M. (1986). The relationship of mathematics anxiety and mathematical knowledge to the learning of mathematical pedagogy by pre-service elementary teachers. School Science and Mathematics, 86(1), 10-19. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1986.tb11580.x
  18. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  19. Hill H. C., & Ball, D. L. (2004). Learning mathematics for teaching: Results from California's mathematics professional development institutes. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 330-351. https://doi.org/10.2307/30034819
  20. Hill, H. C., Ball, D. L., Blunk, M., Goffney, I. M., & Rowan, B. (2007). Validating the ecological assumption: The relationship of measure scores to classroom teaching and student learning. Measurement, 5(2-3), 107-118.
  21. Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.
  22. Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers' mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Education Research Journal, 42(2), 371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371
  23. Hill, H. C., Schilling, S. G., & Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers'mathematics knowledge for teaching. Elementary School Journal, 105, 11-30. https://doi.org/10.1086/428763
  24. Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  25. Manizade, A. G., & Mason, M. M. (2011). Using Delphi methodology to design assessments of teachers' pedagogical content knowledge. Educational Studies in Mathematics, 76(2), 183-207. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9276-z
  26. Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J.Sikula, T.J. Buttery & E. Guyton (Eds), Handbook of research on teacher education. (2nd ed, pp. 102-119) . New York: Macmillan.
  27. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860

Cited by

  1. 수학교사의 테크놀로지 교수 내용 지식(TPACK)에 대한 연구 : TPACK에 대한 인식 및 교육요구도 분석 중심으로 vol.57, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2018.57.1.1
  2. 평면도형 영역에서 Shulman-Fischbein 개념틀을 활용한 학생의 오류에 대한 예비 교사의 지식 분석 vol.32, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2018.32.3.297
  3. 이산확률분포에 대한 예비수학교사의 이해 분석 vol.59, pp.1, 2020, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.1.47
  4. 수업을 위한 수학적 지식과 수업의 수학적 질 사이의 관계: 고등학교를 중심으로 vol.59, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.3.237
  5. 예비수학교사의 MKT 함양을 위한 프로그램 개발 및 효과에 관한 연구 vol.34, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.3.257
  6. 중등 예비 수학교사들의 수학교수지식(MKT)분석: 정규분포를 중심으로 vol.23, pp.4, 2016, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.4.001
  7. The Relevance of Current Ethiopian Primary School Teacher Education Program for Pre-service Mathematics Teacher’s Knowledge and Teacher Educator’s Awareness about Mathematics Knowledge for vol.17, pp.5, 2021, https://doi.org/10.29333/ejmste/10858
  8. 수학교사의 대수식 쓰기 지도를 위한 발달에 핵심적인 이해 vol.60, pp.3, 2021, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.3.297