참고문헌
- 한국과학기술기획평가원 (2014). 2013년도 연구개발 활동 조사결과
- 이원용 (2012). 국내 연구윤리 활동 실태 조사. 분석. 한국연구재단
- Resnik, A. Shamoo, and S. Kirinsky (2006). Fraudulent human embryonic stem cell research in South Korea : lesson leared. Accountability in Research, Vol.13, 103-108
- Nicholas H. Steneck and Ruth Ellen Bulger AM (2007). The History, Purpose, and Future of Instuction in the Responsible Conduct of Research. Academic Medicine, Vol.82, 829 https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e31812f7d4d
- Piaget J (1932). Moral judgement of children. M, Gabain, Free Press
- Kohlberg L (1976). Moral stages and moralization. The Cognitive Developement. New York
- Rest JR, Barnett R, Bebeau M, Deemer D, Getz L, Schlaefli J, Thoma S, Volker J (1986). Moral development : advances in research and theory. New York : Praeger press, 75-81
- Rest JR (1979). Development in judging moral issues. Minneapolis, MN; University of Minnesota
- 김주연 (2005). 원격교육과 면대면 교육매체의 특성에 따른 효과연구. 석사학위논문, 서강대학교
- Stawarski & Gadd (2010). Evaluating mLearning, ASTD handbook, 309
- 이상수 (2007). Blended learning의 의미와 상호작용 설계원리에 대한 고찰. 교육정보미디어연구, 13(2), 225-250.
- Aragon, S. R, Johnson, S. D, & Shaik, N. (2002). The influence of learning style preferences on student in online versus face to face environment, The America Journal of Education, 16(4), 224-227.
- 박성열, 김수옥, 남민우, 차승복, 박혜진 (2010), 농업기초기술 및 조경과목의 이러닝과 면대면 수업 방법에 따른 학습효과성 분석. 농업교육과 인적자원개발, 제42권, 제2호, 31-52
- 박성열, 김수욱, 유병민, 남민우, 김학섭, 이현아 (2006). 친환경농업 애니메이션 e-learning 컨텐츠 교육효과성 검증, 농업교육과 인적자원개발, 38(2), 137-152.
- 최미나 (2007). 동일 교수자의 동일 수업에서 온라인과 오프라인 학습환경에 따른 학습효과분석, 교육정보미디어연구, 13(4), 5-23.
- 지식경제부 (2014). 이러닝산업실태조사. 정보통신산업진흥원
- Doering, A. (2006). Adventure learning: Transformative hybrid online education. Distance Education, 27(2), 197-215. https://doi.org/10.1080/01587910600789571
- Sanprasert, N. (2010). The application of a course management system to enhance autonomy in learning English as a foreign language. System, 38(1), 109-123. https://doi.org/10.1016/j.system.2009.12.010
- Paul Braunschweiger, Kenneth W. Goodman (2007). The CITI Program, Academic Medicine, Vol.82, 861. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e31812f7770
- Kirkpatrick D. L. (1959). Techniques for evaluating training programs, Journal of American Society for Training and Development, 13
- 최용성 (2007). 연구윤리교육의 필요성과 방향성에 관한 연구, 윤리교육연구. 제13호, 281-283.
- Benkeser P. J., et al. (2005). Challenges and apportunities in ethics in biomedical engineering Proceedings, American Society for Engineering Education
- 이인재, 최경석, 홍석영 (2007). 국내연구윤리 활동실태 조사.분석. 한국학술진흥재단
- Ishida, C. (2006). How Do Scores of DIT and MJT Differ? A Critical Assessment of the Use of Alternative Moral Development Scales in Studies of Business Ethics. Journal of Business Ethics, 67, 63-74. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9005-9
- Moon YL (1987). A study of test item bias in the measurement of moral judgment development, Doctor's Thesis of Graduate School of Education, University of Minnesota
- 문용린 (2008). 한국판 도덕판단력검사 세 가지 지수의 타당도 비교. The Korean journal of educational psychology, Vol22, 783-800
- 강이철 (2002). 코스웨어 설계를 위한 교육공학의 이론과 실제. 서울, 학지사
- 한국교육학술정보원 (2003). 원격교육연수원 콘텐츠 평가지침
- 김미량 (2003), 교육용 웹 사이트 평가를 위한 준거의 개발 및 적용, 컴퓨터교육연구, vol 6