References
- 이상기, "한국 영어교과교육의 발전 방안으로서의 연구 종합," 영어교과교육, 제9권, 제3호, pp.163-179, 2010.
- 오성삼, 선행연구 결과의 통합과 재분석을 위한 메타분석의 이론과 실제, 건국대학교 출판부, 2002.
- J. M. Norris and L. Ortega, "Effectiveness of L2 Instruction: A Research Synthesis and Qualitative Meta-analysis," Language Learning, Vol.50, No.3, pp.417-528, 2000. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00136
- J. M. Norris and L. Ortega, Synthesizing Research on Language Learning and Teaching, John Benjamins, 2006.
- N. Spada and Y. Tomita, "Interactions between Type of Instruction and Type of Language Feature: A Meta-analysis," Language Learning, Vol.60, No.2, pp.263-308, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2010.00562.x
- 이제영, "코퍼스 기반 국내 CALL 연구의 동향: 메타분석을 통한 효과 분석," Multimedia-Assisted Language Learning, 제15권, 제3호, pp.83-111, 2012.
- S. D. Krashen, Second Language Acquisition and Second Language Learning, Pergamon, 1982.
- H. D. Brown, Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy (2nd ed.), Longman, 2001.
- R. Ellis, "Second Language Acquisition and the Structural Syllabus," TESOL Quarterly, Vol.27, No.1, pp.93-113, 1993.
- I. Kim, "Should We or Should We Not Teach the Grammar: The Role of Grammar Instruction in the ESL/EFL Classroom," Foreign Languages Education, Vol.7, No.2, pp.297-317, 2000.
- C. Doughty and J. Williams, Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition, Cambridge University Press, 1998.
- R. Ellis, "Teaching and Research: Options in Grammar Teaching," TESOL Quarterly, Vol.32, No.1, pp.39-60, 1998. https://doi.org/10.2307/3587901
- R. Cowan, The Teacher's Grammar of English, Cambridge University Press, 2008.
- S. Lee, "A Synthesis of Research on the Effects of Typographical Visual Input Enhancement," English Teaching, Vol.61, No.3, pp.169-187, 2006.
- 김정렬, "영어과 한국인 교사와 원어민 영어 보조교사 협력 수업의 효과 메타 분석," 영어교과교육, 제10권, 제3호, pp.91-113, 2011.
- 권태환, 김정렬, "초등학교에서 주지교과와 기능교과 내용통합 영어교육의 효과비교 메타분석," 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제2호, pp.29-49, 2012.
- G. Leandro, Meta-analysis in Medical Research: The Handbook for the Understanding and Practice of Meta-analysis, Blackwell, 2005.
- J. H. Littell, J. Corcoran, and V. Pillai, Systematic Reviews and Meta-analysis, Oxford University Press, 2008.
- J. Cohen, Statistical Power for the Behavioral Sciences (2nd ed.), Academic Press, 1988.
- B. Kim, "The Role of Focus on Form in the EFL Classroom Setting: Looking in Recast and CR Tasks," English Teaching, Vol.57, No.4, pp.267-296, 2012.
- D. Kang, "Focus on Form Instruction in Terms of L2 Learners' Perspective," English Language Teaching, Vol.15, No.1, pp.55-85, 2003.
- H. Lee, "Communicative Output as a Mode of Focus on Form," English Teaching, Vol.57, No.3, pp.171-192, 2002.
- H. Park, "The Effects of Explicit Focus on Form on L2 Learning," English Language & Literature Teaching, Vol.8, No.1, 39-53, 2002.
- H. Nam, "Implementing Lexical Approach to Teaching English Grammar to Korean L2 Learners," Modern Studies in English Language & Literature, Vol.57, No.3, 329-347, 2013.
- J. Ha, "The Effect of Textual Enhancement for Developing English Determiners: The Role of Meta-awareness," Studies on English Language & Literature, Vol.47, No.4, pp.309-333.
- N. Kang, "Effects of Form-focused Instructions on the Learning of English Verb Complementation by Korean EFL Learners," English Teaching, Vol.64, No.1, pp.3-25.
- S. Jin, "Implementation of Smartphone-based Blended Learning in an EFL Undergraduate Grammar Course," Multimedia-Assisted Language Learning, Vol.17, No.4, pp.11-37, 2014.
- Y. Cho, "Effects of Different Types of Focus-on-form Instruction and Learner Readiness on the Learning of Perfective Modals," Foreign Languages Education, Vol.18, No.2, pp.1-27, 2011.
- 강동호, "영어수동태학습에서 형태초점과 컴퓨터 매개학습의 장.단기 수준별 효과와 정의적 요인," Foreign Languages Education, 제12권, 제3호, pp.219-244, 2005.
- 강민휘, 박매란, "대학교양영어에서 출력중심 활동 도구로서 학습일지를 활용한 문법학습," 영어어문교육, 제19권, 제4호, pp.141-168, 2013.
- 김부자, "영어 읽기능력 향상을 위한 제안: 형태에 초점을 맞춘 교수를 통한 구문지도," 영어영문학 연구, 제47권, 제1호, pp.99-120, 2005.
- 김부자, "핵 후행언어 학습자의 영어 관계절 구문 습득에 대한 연구," 영어영문학 연구, 제48권, 제3호, pp.21-56, 2006.
- 김유정, 윤현숙, "고등학교 학습자의 영어능숙도 및 인지양식에 따른 코퍼스 활용 영어 문법 수업의 효과," 영어영문학 연구, 제53권, 제1호, pp.137-158, 2011.
- 김혜경, "형태초점 의사소통 교수학습 모형을 적용한 대학 토익 문법 수업의 효과," 현대영어영문학, 제57권, 제1호, pp.75-96, 2013.
- 류란, 황선유, "명시적 영어문법 지도가 문법성 판단시험과 학습전략에 미치는 효과," Modern English Education, 제10권, 제3호, pp.174-193, 2009.
- 박정주, 이희경, "중학교 영어 문법 수업에서 Dictogloss의 효과에 관한 연구," Foreign Languages Education, 제16권, 제1호, pp.147-171, 2007.
- 박혜숙, "문법의식향상을 통한 영어관사 습득," 영어교육, 제56권, 제2호, pp.383-402, 2001.
- 송윤희, 박매란, "영어 시제 학습에서 형태초점 교수법의 효과," 영어어문교육, 제18권, 제4호, pp.361-384, 2012.
- 송희심, "명시적 설명 및 참여적 학습 활동을 활용한 대학 영문법 수업의 효과에 관한 연구," Foreign Languages Education, 제18권, 제3호, pp.133-156, 2011.
- 오희정, "그룹 활동을 통한 문법 수업의 효과," 영어교육연구, 제25권, 제4호, pp.187-204, 2013.
- 유영아, 이자원, "문법교육에서의 맥락의식상승의 효율성: 영화를 중심으로," 영어교육연구, 제18권, 제1호, pp.117-139, 2006.
- 육서연, 이충현, "중학생을 위한 웹 기반 영문법 프로그램의 효율적인 활용," Multimedia-Assisted Language Learning, 제11권, 제1호, pp.155-177, 2008.
- 조윤경, "형태 초점 의사소통 교수법에서 교수모형과 학습자의 학습준비도가 목표문법학습에 미치는 영향," Foreign Languages Education, 제17 권, 제3호, pp.227-250, 2010.
- 조윤경, 제선미, "입력강화, 주제 친숙도, 학습자의 사전지식 수준이 목표문법학습 및 지문 이해도에 미치는 영향," Studies in English Education, 제18권, 제1호, pp.129-159, 2013.
- 채영신, 윤은자, "영어동화노래수업이 장.단기 기억과 문법습득 및 정의적 영역에 미치는 효과," Primary English Education, 제19권, 제2호, pp.241-270, 2013.
- 최윤정, 김신혜, "딕토글로스 활동이 초등학생의 부정문 학습에 미치는 영향," 영어교과교육, 제11권, 제2호, pp.241-270, 2012.
- 최지연, 홍선호, "딕토글로스(dictogloss)를 통한 초등 6학년 학습자의 의문문 습득 양상," Primary English Education, 제17권, 제2호, pp.107-126, 2011.
- 홍선이, 오선영, "한국 고등학생들을 대상으로 한 코퍼스 기반 어휘 및 문법 학습의 효과," 영어교육연구, 제20권, 제1호, 261-283, 2008.
- 황종배, "멀티미디어 학습 환경과 형태초점 교수법의 상호작용 연구," Multimedia-Assisted Language Learning, 제10권, 제3호, pp.237-255, 2007.
- H. Sohn and J. Yun, "The Overall Effects of Technology Use on English Language Learning in Korea: A Meta-analysis," Korean Journal of Applied Linguistics, Vol.27, No.4, pp.215-233, 2011.